به گزارش میمتالز، در این نمایشگاه که از ۱۸ شهریورماه با حضور مسوولان ارشد استان آغاز بکار کرده و تا ۲۱ شهریورماه ادامه خواهد داشت، بیش از ۷۰ شرکت معتبر از استانهای تهران، اصفهان، فارس، خراسان رضوی، خوزستان، سمنان، بندرعباس، اراک، گلستان و یزد دستاوردها و پیشرفتهای علمی و صنعتی خود در زنجیره فولاد و ماشین آلات این صنعت پر افتخار که سهم بسزایی در تولید ثروت کشور دارد را در فضای مفیدی به وسعت قریب به ۵ هزار مترمربع در معرض دید عموم قرار دادهاند.
حضور شرکتهای دانش بنیان در کنار شرکتهای موفق در زمینه زنجیره تولید فولاد از فرآیند استخراج سنگ آهن از معدن تا فرآوری، فولادسازی و نورد و تولید محصول نهایی از نکات حائز اهمیت در این نمایشگاه است.
افزایش ظرفیت تولید در بخشهای مختلف زنجیره فولاد در سالی که شعار آن «رشد تولید» نامگذاری شده، از اخبار امیدبخش واصله در این نمایشگاه است؛ به عنوان نمونه دستیابی یکی از شرکتهای موفق فولادی استان یزد به تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن آهن اسفنجی برای اولین بار در کشور از طریق واحدهای احیاء مستقیم این شرکت با مدیریت و تلاش نیروهای بومی تا پایان سال و رکوردزنی این حرکت در بخش تولید کشور است.
دیگر حوزههایی که در معرض دید بازدیدکنندکان قرار گرفته است؛ عرضه محصولات نوآورانه در بخشهای قطعهسازی و ماشین سازی این نمایشگاه و خودکفایی کشور در تامین قطعات و ماشینآلاتی حوزه زنجیره فولاد و دیگر صنایع بزرگ است؛ قطعاتی که تا قبل از این با خروج ارز از کشور در شرایط سخت تحریم وارد کشور میشده است و این موضوعی بود که استاندار یزد را نیز در بازدید از این نمایشگاه به وجد آورده بود.
«مهران فاطمی» استاندار یزد در جریان بازدید از نمایشگاه یکی از جذابیتهای آن را وجود صنعتگرانی به معنای واقعی ذکر و اظهار کرد: تمام بخشهای این نمایشگاه جذاب بود، ولی جذابیت بیشتر مشاهده صنعت به معنای واقعی صنعت نه به معنای کارخانهداری معمول در این نمایشگاه بود.
وی افزود: صنعت واقعی به معنای قطعه سازی و ماشین سازی، ایجاد ارزش افزوده بالا با استفاده از نیروهای دانش آموخته دانشگاهی و بهرهگیری از تکنولوژی و فناوری کمآبخواه و پاک کم آلاینده است.
استاندار همچنین استفاده از منابع توانمند داخلی برای خودکفایی در تامین نیازهای کشور در شرایط تحریمهای ظالمانه و جلوگیری از خروج ارز به همت جوانان نخبه و نوآور کشورمان را که بخشهایی از آن در این نمایشگاه عرضه شده بود را ستود.
این نمایشگاه میزبان گروههای تجاری و بازرگانی صنعت فولاد از استانهای مختلف و حتی خارج از کشور نیز هست که ضمن بازدید از بخشهای مختلف نمایشگاه، با فعالان فولادی و غرفهداران رایزنی و تعامل دارند.
«حمید اسلامی» مجری این نمایشگاه در همین رابطه به ظرفیتهای بالای استان در صنعت زنجیره فولاد اشاره و عنوان کرد: آمارهای تنها دو روز گذشته از برگزاری این نمایشگاه نشان میدهد که بین ۳۵ تا ۴۰ درصد از بازدیدکنندگان از سایر استانها در یزد حضور یافتهاند و علاوه بر این قرار است چند هیات تجاری از کشور عراق نیز از نمایشگاه یزد بازدید داشته باشند.
وی یکی از شاخصه مهم این دوره از نمایشگاه را اهتمام به تولید ساخت داخل ذکر کرد و گفت: تلاش شد از شرکتها و فعالان فولادی که به نوعی توانسته بودند با تولیدات نواورانه و فناورانه خود در شرایط تحریم مانع خروج ارز از کشور و در مقابل خودکفایی کشور شدهاند، برای حضور در نمایشگاه دعوت شود که در همین رابطه نیز در جریان این نمایشگاه نیز رونمایی از محصولات مختلف ساخت داخل همچون رونمایی از یکی از بزرگترین قطعات خطوط تولید فولاد که وزنی معادل ۱۳ تن دارد را در این نمایشگاه شاهد بودیم.
اسلامی دیگر ویژگی بارز این دوره از نمایشگاه را حضور شرکتهای دانشبنیان فعال در زمینه صنعت فولاد با حمایتهای خاص صورت گرفته از آنها ذکر کرد و گفت: حدود ۱۰ شرکت دانش بنیان در قالب پاویون پارک علم و فناوری و برخی نیز به صورت مستقل در این نمایشگاه حضور دارند.
این مسوول با اشاره به حضور شرکتهای مادر تخصصی صنعت فولاد در این نمایشگاه، گفت: تلاش شده تا تمام اجزای زنجیره فولاد اعم از شرکتهای تامین کننده مواد اولیه، شرکتهای ماشین سازی و قطعه سازی، دانش بنیانها و سایر بخشها در این نمایشگاه گردهم آیند تا تعامل سازندهتری را در این بخش شاهد باشیم.
قطعاً برگزاری اولین نمایشگاه تخصصی صنعت، ابزارآلات و ماشین آلات صنعتی همزمان با برگزاری نمایشگاه امسال فولاد یزد با حضور شرکتهای دانش بنیان میتواند نقش بسزایی در پیوند هر چه بیشتر صنعتگران با فولادسازان و دانش بنیانها در راستای خودکفایی بیشتر کشورمان ایفا کند؛ رویکردی که شرکت نمایشگاههای بین المللی استان در سال جاری مورد اهتمام قرار داده است.
«احمد قافی» مدیر عامل شرکت نمایشگاههای بین المللی استان یزد در این خصوص، توسعه کیفی و برگزاری تخصصیتر نمایشگاهها را از رویکردهای جدید این شرکت بیان کرد و گفت: در همین راستا اهتمام جدی به استفاده از مجریان قدرتمند و متخصص در برگزاری نمایشگاهها داریم تا نحوه برگزاری نمایشگاههای یزد از حالت سنتی گذشته به سمت برگزاری تخصصی و نوین سوق یابد.
وی با اشاره به وجود بیش از هفت هزار مترمربع فضای مسقف کنونی نمایشگاه یزد، گفت: به منظور توسعه فیزیکی نمایشگاه نیز ایجاد ۱۲ هزار مترمربع فضای نمایشگاهی جدید و هفت هزار مترمربع فضاهای جنبی در دست اجراست که امیدواریم در بازه زمانی ۲ تا ۲.۵ ساله آینده آماده بهره برداری شود.
برگزاری چنین نمایشگاههایی همچنین در راستای بهبود ساختارها، دستیابی به عملکرد بهینه و مدیریت اجزای این صنایع که موجبات سودآوری مضاعف و توسعه اقتصادی میشود، تاثیرگذار خواهد بود.
«صدیقه تفکری» مدیر برگزاری سمینارهای تخصصی در این نمایشگاه نیز در این رابطه اعلام کرد: در حاشیه برگزاری نمایشگاه نشستهای تخصصی مختلف همراه با چالشهای قطعهسازی و بومیسازی با هدف رفع محدودیتهای و بهبود شرکتهای صنعتی و معدنی برگزار میشود.
در همین راستا نیز شب گذشته و در دومین شب برپایی این نمایشگاه شاهد برگزاری پنلی با عنوان «آینده صنعت فولاد، فرصتها و چالشها» با حضور صاحبنظران و فعالان این صنعت بودیم.
در پایان لازم به ذکر است؛ کاربرد محصولات مختلف فولادی در سایر صنایع باعث شده صنعت فولاد و صنایع وابسته در تمامی کشورهای پیشرفته از صنایع مادر تلقی شود و از این رو پیشرفت این صنعت در رشد صنایع پایین دست زنجیره تولید بسیار موثر است.
همچنین محصولات فولادی فرصت مغتنمی برای صادرات و ارزشآفرینی ارزی ایجاد میکنند که با توجه به شرایط تحریمی که در کشور ما برقرار است، چنین امکانی موقعیت ارزشمند برای کشور محسوب خواهد شد.