تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۲۸
بازدید: ۱۶۹
کد خبر: ۳۱۷۰۸۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
صنعت خودروسازی در کلاف سردرگم وزارت صمت و شورای رقابت گیر افتاده است؛

حرکت بازار سرمایه همسو با قیمت جهانی و نرخ ارز

‌می‌متالز - با میزان تورمی که در آمریکا شکل گرفته است تمرکز اصلی در ماه‌های آتی بر کاهش قیمت نفت خواهد بود.

به گزارش می‌متالز، عطیه پرتوسعد کارشناس بازار سرمایه، در پاسخ به سؤال در صورت عدم شکل‌گیری تورم‌های بالا، افزایش‌های نگران‌کننده نرخ ارز و افزایش‌های غیرمحتمل قیمت‌های جهانی کالا‌های اساسی، عواملی که باعث رشد بازار سرمایه می‌شود را این‌چنین عنوان کرد:

بازار سرمایه ما بیشتر بر درایور قیمت جهانی و نرخ ارز حرکت می‌کند و پس از سال ۹۹ به دلیل اینکه مشکلاتی در سطح جامعه پیش آمد ترس زیادی در اعمال تورم در قیمت سهام وجود دارد پس در حال حاضر تورم را درایوری برای بازار نمی‌شود در نظر گرفت.

اگر فرض کنیم که ۲ درایور قیمت جهانی و نرخ ارز وضعیت آتی خوبی نخواهند داشت برای رشد بازار باید به سمت تغییر در ساختار و قوانین بازار که به‌عنوان مثال شرکت‌هایی که وضعیت نقدینگی مناسبی دارند به صورت فصلی تقسیم سود انجام بدن یا قوانین افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها از نظر زمان و مالیات تغییر پیدا کنند.

این کارشناس در خصوص عوامل رشد بازار سرمایه در سال جاری و سال آتی بیان کرد: صحبت از عوامل رشد در افق بلندمدت زیاد با ژنتیک بازار سرمایه که تغییرات در لحظه اعمال می‌شوند سازگار نیست اما؛ می‌توان به عواملی که دلیلی بر محرک رشد یا افت باشند اشاره‌ای داشت. از محرک‌های می‌توان به بازگشت بانک‌های مرکزی دنیا به سیاست انبساطی، توافق برجام یا هر اسم دیگری که روی آن خواهند گذاشت، خروج از لیست سیاه FATF، تعیین تکلیف واگذاری سهام خودروسازان، تشدید رکود در چین اشاره کرد.

پرتوسعد در خصوص عامل جبران کاهش محتمل سود شرکت‌های فعال در صنایع پتروشیمی، پالایشگاهی، خودروسازی، فولادی بیان کرد: صنعت پالایشگاهی که تعیین تکلیف شد و صرفاً قیمت نفت و فرآورده می‌تواند تأثیر منفی در سودآوری داشته باشد، با میزان تورمی که در آمریکا شکل گرفته است تمرکز اصلی در ماه‌های آتی بر کاهش قیمت نفت خواهد بود.

صنعت خودروسازی در کلاف سردرگم وزارت صمت و شورای رقابت گیر افتاده است و هیچکس نمی‌داند چه اتفاقی رقم خواهد خورد، صنعت پتروشیمی و فولاد نیز که اردیبهشت سال جاری در پارس جنوبی افت فشار رخ داد در حال حاضر برای زمستان نمی‌توان انتظار خوبی داشت! اگر صنایع بتوانند تا انتهای سال حاشیه سود خود را حفظ کنند کار بزرگی انجام داده‌اندد. د

در پارس جنوبی افت فشار رخ داد در حال حاضر برای زمستان نمی‌توان انتظار خوبی داشت! اگر صنایع بتوانند تا انتهای سال حاشیه سود خود را حفظ کنند کار بزرگی انجام داده‌اند.

منبع: بورس نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده