تاریخ: ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۷:۱۵
بازدید: ۲۲۶
کد خبر: ۳۱۸۲۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
تحریم روسال، چالش بزرگ آلومینیوم در سال 2018

بازگشت روسال به بورس فلزات لندن در پی ابطال تحریم‌ها

می متالز - آمریکا یکی از مشتریان اصلی شرکت روسال، بزرگترین تولیدکننده شمش آلومینیوم خارج از چین است.
بازگشت روسال به بورس فلزات لندن در پی ابطال تحریم‌ها

به گزارش می متالز، در آوریل 2018 در پی اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه آلگ دریپاسکا به بهانه دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، شرکت روسال نیز تحریم شد که سهام‌دار اصلی این شرکت بود. با اعمال تحریم‌ها، بورس فلزات لندن نیز فروش آلومینیوم روسال را تعلیق کرد و صادرات آلومینیوم روسیه طی دوره 3 ماهه بعد از تحریم، ماهیانه به‌طور میانگین 10 درصد کاهش پیدا کرد.

شرکت روسال بزرگترین تولیدکننده آلومینیوم خارج از چین است. آمریکا در ژانویه 2019 اقدام به حذف تحریم‌ها علیه دریپاسکا، سهام‌دار اصلی شرکت روسال کرد. همچنین بورس فلزات لندن که قبلا اعلام کرده بود در صورت لغو تحریم‌های آمریکا، تعلیق فروش آلومینیوم تولیدی توسط روسال را برمی‌دارد، اقدام به این کار کرد.

آمریکا، ژاپن، هلند، ترکیه و نروژ در سال‌ 2017 و نیمه اول 2018 بزرگ‌ترین مشتریان شمش آلومینیوم روسیه بودند. با توجه به نمودار 1، در 6 ماهه نخست سال 2018 بیشترین صادرات الومینیوم روسیه در ماه مارس و حدود 350 هزار تن ثبت شد. همان‌طور که در این نمودار نشان داده شده است، در بازه مشابه سال گذشته نیز بیشترین صادرات آلومینیوم مربوط به ماه مارس بود. آوریل 2018 با اعمال تحریم‌های آمریکا علیه دریپاسکا، سهام‌دار اصلی شرکت روسال مصادف شد. با این تفاسیر با توجه به نمودار مشاهده می‌کنیم طی ماه‌های مارس تا ژوئن 2018، صادرات آلومینیوم روسال با نرخ میانگین 10 درصدی افت پیدا کرد و به کمترین مقدار خود در دوره 6 ماهه اول سال 2018 رسید. طبق نمودار 1، صادرات شمش آلومینیوم در ژوئن 2018 نسبت به دوره زمانی مشابه سال گذشته 26 درصد کمتر بوده است.

با اعمال تحریم‌ها، این نگرانی وجود داشت که بازار با کاهش عرضه روبه‌رو شود. یکی از مخالفان اصلی تحریم روسال، ژاپن بود زیرا بخش قابل توجهی از شمش آلومینیوم این کشور را روسال تأمین می‌کند که حدود 16 درصد تولید این شرکت می‌شود. پس از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه روسال، صادرات آلومینیوم به ژاپن در بازه زمانی 6 ماهه اول 2018 نسبت به 6 ماهه اول و دوم سال 2017 به ترتیب 21 و 16 درصد کاهش پیدا کرد و همین‌طور حجم صادرات آلومینیوم روسال به آمریکا در 6 ماهه اول 2018 نسبت به بازه مشابه سال قبل 47 درصد کاهش داشت. در این بین صادرات آلومینیوم روسیه به کشورهایی همچون نروژ، آلمان و ترکیه که از دیگر مشتریان بزرگ روسال به حساب می‌آیند نه‌تنها افت نکرد بلکه نسبت به 6 ماهه اول سال 2017 با افزایش روبه‌رو شد. تجارت شمش آلومینیوم هلند نیز به عنوان سومین واردکننده بزرگ آلومینیوم از روسیه، تحت تاثیر تحریم‌ها، با افت جزئی 2 درصدی نسبت به 6 ماهه اول 2017 ادامه یافت.

از مهم‌ترین دلایل افزایش خرید ترکیه و آلمان در دوران تحریم روسال، می‌توان به امکان خرید ارزان‌تر آن‌ها اشاره کرد. ترکیه و آلمان از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان شمش آلومینیوم به حساب می‌آیند، لذا با توجه به تحریم‌ شدن روسال، شمش آلومینیوم را با قیمت ارزان‌تری از این شرکت خریداری کردند که این می‌تواند دلیل افزایش صادرات روسیه به این کشورها باشد.

عناوین برگزیده