تاریخ: ۰۶ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۵۶
بازدید: ۱۸۴
کد خبر: ۳۱۸۴۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سقف‌شکنی شاخص هم‌وزن

نقشه نیمروز بورس سه‌شنبه (6 فروردین)

می متالز - دومین روز معاملاتی سال 98 با رشد ملایم شاخص کل همراه است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که رشد شاخص هم‌وزن کاملا پرسرعت است و نزدیک به 2 درصد جهش را نشان می‌دهد. تمرکز معامله‌گران بورسی بر نمادهای کوچکتر با توجه به حضور کمرنگ فعالان بازار از مهمترین دلایل تغییر جهت تقاضا از سهام نسبتا بزرگتر به سهام کوچکتر است. در همین راستا برخی صنایع نظیر خودرو، قند و شکر و سیمان در صف اول تقاضا برای سفارش‌های خرد و متراکم هستند. در پی رشد تقاضا در کوچکترهای بازار، شاخص هم‌وزن موفق شده از سقف تاریخی خود عبور کند و رکورد 34007 واحدی 9 مهر ماه را پشت سر بگذارد.
نقشه نیمروز بورس سه‌شنبه (6 فروردین)

به گزارش می متالز، با توجه به نیمه تعطیل بودن بازار سهام و افت منطقی ارزش معاملات روزانه، به دلیل کاهش سفارش‌های خرید و فروش، تغییر رویکرد معامله‌گران برای استفاده حداکثری از شرایط موجود محسوس است. کاهش ارزش معاملات در غیاب سفارش‌های خرید و فروش بزرگ، توان به حرکت در آوردن سهم‌های بزرگتر را از بین برده است و در حالی که احتمال ادامه این روند تا پایان تعطیلات سال نو وجود دارد، سرمایه‌گذاران خرد به دلیل امکان انتقال کم‌هزینه سرمایه از سهمی به سهم دیگر، موقعیت‌های محتمل‌تر برای سود بیشتر در کوتاه مدت را نشانه گرفته‌اند. جریان کم نقدینگی در بورس طی روزهای جاری و عدم حضور پررنگ معامله‌گران، ‍‍‍امکان تداوم چنین شرایطی را بالا خواهد برد اما بروز نشانه‌هایی از تغییر جهت و ذائقه بازار می‌تواند نظم موقت شکل گرفته را دستخوش تغییر کند.

خودرویی‌ها در اوج

شاخص گروه خودرو و ساخت قطعات با استقبال گسترده خریداران و به لیدری سهام شرکت ایران خودرو، رشد بیش از 4 درصدی را در معاملات امروز تجربه کرده‌است. از سوی دیگر حجم و ارزش معاملات روزانه در این صنعت نیز پرچم‌دار برترین گروه‌های صنعت است. علاوه بر دلایل کلی عنوان شده در خصوص شرایط مناسب برای جولان سرمایه‌های خرد، انتظار برای انعکاس افزایش نرخ‌ فروش خودرو در گزارش‌های آخرین ماه سال و بهبود روند فروش ریالی شرکت‌های خودروساز که می‌تواند زمینه‌ساز تزریق نقدینگی بیشتر به قطعه‌سازها نیز بشود، از دلایل خاص تشکیل صف‌های خرید در نمادهای خودروساز و قطعه‌ساز است.

اما حجم و ارزش معاملات خصوصا در دو سهم بزرگ «خودرو» و «خساپا» چندان چشم‌گیر نیست و به مدد نبود فروشنده‌های قدر و تثبیت صف خرید پس از معاملات پر حجم صبحگاهی، فروشندگان بالقوه نیز فعلا پا پس کشیده‌اند. در همین راستا بسیاری از نمادهای خودرویی و قطعه‌ساز نیز با تکیه بر ثبات شرایط، در نمادهای بزرگتر به سمت صف خرید رفته‌اند و در حالی که کمتر از نیم ساعت تا پایان معاملات روزانه باقی مانده‌است، 20 نماد این گروه با صف خرید مواجه هستند.

تسلیم فروشندگان در گروه سیمان

اگرچه صنایع دیگری در بازار هستند که رشد بیشتر شاخص صنعت را در معاملات امروز تجربه کرده‌اند اما صنعت سیمان به دلیل داشتن نمادهای زیرمجموعه بیشتر و استقبال عمومی و یکپارچه سرمایه‌گذاران، وضعیت ویژه‌ای دارد. ارزش معاملات این گروه نیز نسبت به استاندارد ماه‌های گذشته فراتر رفته‌است و در شرایط جالب توجهی قرار دارد. در این گروه نیز عامل اصلی، افزایش تقاضای سرمایه‌گذاران حقیقی‌ست و برخلاف گروه خودرویی، معاملات قفل نشده‌است و کم و بیش شاهد عرضه در نمادهای این گروه هستیم و خبری از تثبیت ارزش معاملات روزانه در سقف قیمتی نیست. شاید مهمترین عامل بروز چنین وضعیتی را بتوان در رشد تدریجی قیمت‌ سهام این گروه طی ماه‌های گذشته جستجو کرد. جایی که شاخص صنعت طی 11 روز کاری گذشته رشد 14 درصدی را تجربه کرده‌است و به بالاترین سطح خود از تاریخ 15 مهر 97 رسیده‌است.

بزرگان بازار در اتاق انتظار

در جلسه امروز دادوستدها بیشترین اثر منفی بر شاخص کل را دو نماد بزرگ سنگ‌آهنی «کگل» و «کچاد» به جا گذاشته‌اند و در این مسیر «تاپیکو» نیز سهم قابل‌ملاحظه‌ای داشته است. در عین حال معاملات بزرگان فلزی و شیمیایی بر مدار محدود نوسانات سپری می‌شود. همان‌گونه که اشاره شد تغییر سمت و سوی معاملات در روزهای نیمه تعطیل سبب شده تقاضای سهام نمادها و گروه‌های کوچکتر بازار را نشانه بگیرد و در عین حال تکیه بر سطوح ارزندگی و انتظار برای خودنمایی پتانسیل‌های سهام نیز مانع از ایجاد فشار شدید فروش در این گروه‌ها شده است.

بازارهای جهانی همچنان انتظار سمت و سوی مشخص‌تری را می‌کشند و گروه‌های کالایی همچنان می‌توانند متاثر از تغییر سیاست‌های ارزی دولت در سال 98 با تغییر محسوس سودآوری مواجه شوند. بازارهای جهانی این هفته نیز آبستن اخبار تعیین‌کننده‌ای خواهند بود.

در عین حال همچنان گزارش‌های ماهانه شرکت‌های بزرگ در آخرین ماه سال منتشر نشده است و در رابطه با برخی شرکت‌ها این گزارش حالت تعیین‌کننده‌ای در تغییرات محسوس سودآوری سال 97 خواهد داشت. «دنیای بورس» در ادامه به بررسی عملکرد شرکت‌های بزرگ در آخرین ماه از سال گذشته خواهد پرداخت.

عناوین برگزیده