تاریخ: ۰۵ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۵۱
بازدید: ۶۶
کد خبر: ۳۱۸۶۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
زنگنه مطرح کرد:

نقش «بریکس» در تقلیل وابستگی اقتصادی کشور‌های عضو به اروپا و آمریکا

‌می‌متالز - عضو کمیسیون برنامه، بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجمع پارلمانی گروه بریکس می‌تواند تأثیرگذاری مثبتی بر بحران‌های سیاسی یا اقتصادی مهم جهان داشته باشد، گفت:حضور در بریکس می‌تواند در تقلیل وابستگی اقتصادی کشور‌های عضو به اروپا و آمریکا موثر باشد.

به گزارش می‌متالز، محسن زنگنه، با اشاره به اهمیت برگزاری «نهمین مجمع پارلمانی گروه بریکس»، گفت:مجمع پارلمانی بریکس؛ متشکل از مجموعه کشور‌های نوظهور در حوزه اقتصادی است که حقیقتا هر کدام از آن‌ها سهم بسیار به سزایی را در اقتصاد دنیا ایفا می‌کنند.

وی با بیان اینکه که کشور‌هایی اعم از روسیه، برزیل، آفریقای جنوبی و کشور‌هایی که طی یک دهه گذشته توانسته اند سهم زیادی از تجارت جهانی را به خود اختصاص دهند، از جمله اعضای بریکس هستند، ادامه داد:کشور‌های عضو بریکس سهم قابل توجه‌ای از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده اند.

زنگنه افزود: با توجه به روابط سیاسی خوبی که اکثر این کشور‌ها با جمهوری اسلامی ایران دارند، بنده معتقدم حضور در این اجلاس قطعا می‌تواند یک اتفاق خوب و یک فرصت برای جمهوری اسلامی به ویژه در حوزه مراودات بین المللی، سوئیفت مالی و جایگزینی دلار، محسوب شود.

زنگنه گفت: مجمع پارلمانی بریکس حائز یک فرصت اقتصادی برای کشور است، به شرط اینکه دستگاه و سازمان‌های ذی ربط خودشان را آماده استفاده این ظرفیت‌ها کرده و زیرساخت‌های لازم را فراهم کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: حتما حضور در بریکس می‌تواند در تقلیل وابستگی اقتصادی کشور‌های عضو به اروپا و آمریکا موثر باشد. به واقع کشور‌هایی که در حال حاضر در عضویت بریکس هستند دو ویژگی دارند؛ این کشور‌ها هم قدرت‌های اقتصادی نوظهوری هستند و یک نگاه مشترک به غرب و اروپا دارند و به دنبال این هستند که از سلطه نظام پولی غرب و اروپا خارج شوند. بنده معتقدم همین امر انگیزه‌ای خواهد شد تا این کشور‌ها در یک مسیر مناسبی حرکت کنند.

وی تاکید کرد: همچنین مجمع پارلمانی بریکس می‌تواند تأثیرگذاری مثبتی بر بحران‌های سیاسی یا اقتصادی مهم جهان داشته باشد. از این رو مجموعه‌های نظیر بریکس به مانند یک لنگر عمل می‌کنند، لذا وقتی کشور‌ها در تلاطم‌های اقتصادی در کنار هم باشند، عملا آسیب‌های آن‌ها کمتر شود.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده
فرمایشات رهبری، نصب‌العین کارگران فولاد اکسین در سال ۱۴۰۳ است/ با یک برنامه‌ریزی هدفمند انشاالله اکسین به بالاترین ظرفیت تولید خواهد رسید/ اولویت شرکت، ایجاد انگیزه و حال خوب برای کارگران است/ تلاشمان بر این است همه محصولات شرکت در بورس عرضه شوند
مهندس نمازی عضو هیات مدیره فولاد اکسین در نشست خبری:

فرمایشات رهبری، نصب‌العین کارگران فولاد اکسین در سال ۱۴۰۳ است/ با یک برنامه‌ریزی هدفمند انشاالله اکسین به بالاترین ظرفیت تولید خواهد رسید/ اولویت شرکت، ایجاد انگیزه و حال خوب برای کارگران است/ تلاشمان بر این است همه محصولات شرکت در بورس عرضه شوند