به گزارش میمتالز، عدم تغییر پلتفرمهای خودرو برای دو دهه متوالی اتفاقی است که در هیچ کجای دنیا، جز ایران دیده نمیشود. خودروسازان دیگر مدام پلتفرمهای جدید طراحی میکنند، اما در ایران نهایتا پلتفرم قدیمی با تغییرات بسیار محدودی روی مدل خودروی دیگری اجرا میشود. علت چیست؟
البته نکته دیگری که نباید از آن غافل شد این است که ایران هیچ پلتفرم بومی ندارد و اصولا از ابتدا تا انتهای یک پلتفرم توسط خودروسازی داخلی انجام نشده است؛ چرا که هزینههای سرسام آوری به همراه دارد و با توجه به میزان تولیدات خودرو در کشور، وضعیت به گونهای شده که ساخت پلتفرم به صرفه هم نیست. البته دو سال پیش رضا فاطمیامین، وزیر پیشین صمت وعده تولید سالانه ۲ پلتفرم ملی را هم داده بود که این سخنان هم مانند سایر وعدههایش تنها در حد یک شعار باقی ماند و با رفتن او از این وزارتخانه، سرانجام نامشخصی دارد.
مرتضی شجاعی، کارشناس بازار خودرو در خصوص چالشهای کیفیت خودرو و استفاده از پلتفرمهای قدیمی در تولیدات به اعتماد گفت: یکی از موضوعات مهمی که باعث شد تا برخی از مدلهای تولید داخل با وجود گذشت دو دهه همچنان بر روی خط تولید باقی بمانند عدم توجیه اقتصادی است، به این معنی که اگر خودروسازی به دنبال پلتفرمی جدید برای تولیداتش است لازمه آن این است که این پلتفرم صرفه اقتصادی داشته باشد که آن هم نیازمند تیراژی معقول است.
این کارشناس بازار خودرو ادامه داد: در حال حاضر یک پلتفرم مشترک بر روی پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ استفاده میشود که تیراژ معقولی هم دارد، اما اینکه چرا خودروسازان نمیخواهند پلتفرم جدید دیگری بیاورند به دلیل زیانی است که برای این موضوع در نظر میگیرند.
شجاعی افزود: زمانی که بنگاهی به دلیل قیمتگذاری نادرست به صورت مکرر دچار زیان میشود طبیعتا ما هم نمیتوانیم از این بنگاه انتظار توسعه محصولات جدید داشته باشیم. چرا که هرگونه توسعهای نیازمند سرمایهگذاری جدید در بخش خط مونتاژ و پلتفرم جدید است. بنگاهی که زیانده میشود تنها به فکر ادامه حیات است و اینکه بتواند رویه قبلی خود را ادامه دهد.
این کارشناس بازار خودرو خاطرنشان کرد: نکته بعدی به موضوعات فنی و دانش بومی برمیگردد، هر چند در بسیاری از مواقع در خصوص پلتفرمهای جدید صحبت شده، اما همیشه این پلتفرمها از کشورهای دیگر تامین شدهاند، اما در حال حاضر و با وجود شرایط تحریمی قاعدتا نمیتوانیم پلتفرم به روزی هم داشته باشیم و شاهد آن بودیم که همان پلتفرم پژو ۳۰۱ برای خودروی تارا هم بهکار رفت که در زمان توافقات نیم بند برجام هم بود.
این کارشناس بازار خودرو با اشاره به جابهجاییهای پیدرپی در وزارت صمت گفت: آوردن پلتفرمهای جدید نیازمند یک مدیریت توسعهای است. در شرایطی که در طول ۱۲ سال گذشته وزارت صمت ۱۰ وزیر و سرپرست عوض کرده و با این حجم از جابهجایی و اعضای هیاتمدیره روبرو بوده پس نمیتوان انتظاری هم از بهبود وضعیت صنعتی در کشور داشت.
شجاعی خاطرنشان کرد: مدیران صنعتی هم معمولا به برنامههای کوتاهمدت زودبازده رو میآورند و نه طراحی و خرید پلتفرم، اینکه بسیاری از استانداردها بر روی تولیدات پژو پارس پیاده نمیشود و ایمنی لازم را هم ندارد یا پلتفرمها قدیمی شدهاند چندان مورد توجه نیست چرا که هم هزینهبر هستند و هم زمانبر.
شجاعی ادامه داد: البته ممکن هم هست یک مدیر سیاسی در یک دورهای خواستار ثبات قیمت کارخانهای باشد و به مدیر خودروساز اعلام کند که قیمت کارخانهای خودرو را افزایش ندهد، حتی اگر به قیمت زیان سنگین خودروساز هم تمام شود که در این شرایط مسلما مدیر خودروساز هم به دنبال خرید پلتفرم جدید برای توسعه محصولاتش نخواهد بود.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: همچنین نظام رگولاتوری صنعت خودرو هم چندان رغبتی به تولیدات روز دنیا ندارد و مشوق خوبی هم نیست و انگیزهای هم برای خودروسازان در این خصوص ایجاد نمیکند و زمانی که همه این موارد را کنار هم میگذاریم میبینیم که بسیاری از خودروهایی که امروز قدیمی شدهاند در این وضعیت ترجیح میدهند به روش قبلی تولیدات خود را ادامه دهند.
منبع: تجارت نیوز