تاریخ: ۱۱ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۵۹
بازدید: ۲۴۶
کد خبر: ۳۱۹۹۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
افت شاخص کل پس از 15 روز کاری

نقشه نیمروز بورس یکشنبه (11 فروردین)

می متالز - مطابق انتظار بازار سهام پس از تجربه رشد پرسرعت و با نزدیک شدن به روزهای تعطیلی چند روزه وارد فاز اصلاحی شده‌است. اما این فاز اصلاحی به مدد رشد شاخص کل در نیمه نخست معاملات روزانه و حجم کم معاملات، با کاهش ارتفاع شاخص در محدوده مثبت همراه بوده‌است. رفتار بازار با توجه به رشدهای اخیر کاملا منطقی و به دور از هیجان کاذب خرید و فروش ارزیابی می‌شود.
نقشه نیمروز بورس یکشنبه (11 فروردین)

به گزارش می متالز، شاخص کل در طول 15 روز کاری گذشته (از تاریخ 14 اسفند) همواره مسیر صعودی را طی کرده و در این مدت رشد 14 درصدی را به ثبت رسانده‌است. در این میان بازدهی بسیاری از سهم‌های بورسی فراتر از بازدهی شاخص کل بوده و رشدهای قابل قبولی را در فاصله زمانی کوتاهی تجربه کرده‌اند. اوج این حرکت مثبت و جهش دسته‌جمعی قیمت در نمادهای مختلف و صنایع گوناگون نیز روز گذشته و با پرش بیش از 2 درصدی شاخص کل محقق شد. ورود شاخص کل به کانال 185 هزار واحدی و تعدد مقاومت‌های قدرتمند در این محدوده، ادامه حرکت پرقدرت شاخص کل را نیازمند ابزار دیگری نظیر تجمیع قدرت نقدینگی و ورود پول تازه می‌کند.

یک مقایسه غلط در بورس

یکی از مواردی که پس از شروع دوره اصلاحی در ذهن سرمایه‌گذاران شکل می‌گیرد، رجوع به حافظه تاریخی و تجربه‌های مشابه برای تصویر آینده‌است. مقایسه وضعیت فعلی با وضعیت روزهای پایانی رشد شاخص کل تا سقف تاریخی و شروع اصلاح بزرگ نیز از چند نظر مقایسه بیهوده‌ایست. نخست اینکه رشد شاخص کل در شرایط فعلی با هجوم بی رحمانه نقدینگی و بصورت بی وقفه با جهش‌های پی‌ در پی و گام‌های بزرگ صورت نپذیرفته‌است. (رشد شاخص کل در روزهای ابتدایی مهر 97 و در 6 روز کاری رقم خیره کننده 24 درصد بوده‌است) و بنابراین اصلاح مورد نظر قیمت‌ها نیز متناسب با رشد صورت گرفته خواهد بود. از سوی دیگر رشد اینچنینی شاخص کل در معاملات روزانه بعد از شروع سال جدید، با حجم بسیار کمتر نقدینگی و بیشتر بر محور صنایع کوچک و سهم‌های خرد بازار استوار بود. از این منظر نیز مقایسه این دو جریان با یکدیگر کاملا دور از ذهن است.
نکته دیگری که در مقایسه‌های صورت گرفته مدنظر قرار نمی‌گیرد، چشم‌انداز مبهم سرمایه‌گذاران از تاثیر تحریم‌ها بر وضعیت تولید و فروش شرکت‌ها در بازه زمانی رشد پرقدرت مهرماه‌ است که به نوعی تایید کننده روند کور و هیجانی شاخص کل را تایید می‌کرد. همین موضوع منجر به بالا رفتن هرچه بیشتر ریسک معاملات شد و اصلاح قیمت‌ها را با هیجان منفی و شتاب بیشتری کلید زد.

اما با روشن‌تر شدن چشم‌انداز عملکرد شرکت‌ها در وضعیت تحریمی و ارائه گزارش‌های ماهانه تولید و فروش، التهاب ناشی از تشدید شرایط برهم زننده تعادل کاهش پیدا کرد و به بیان بهتر بخش قابل توجهی از رشد شاخص کل در مسیر جبرانی ناشی از پر کردن گپ هیجان منفی گذشته بود و قیمت‌های فعلی تا عدم تغییر شرایط به طور ویژه را می‌توان یک مرز تعادلی جدید نامید.

شوینده‌ها کماکان پرطرفدار

درست زمانی که قیمت عمومی سهام در مسیر اصلاحی خود است، سهام بهداشتی و شوینده‌های صنعتی که از زیرمجموعه‌های گروه محصولات شیمیایی هستند، کیفیت تقاضای خود را حفظ کرده‌اند. نمادهایی نظیر «شپاکسا» ، «ساینا» ، «پاکشو» و «شپارس» به همراه هلدینگ «شوینده» در این لیست قرار می‌گیرند.
انتظارات تورمی که در راس تمام دلایل به عنوان یک عامل بزرگتر خودنمایی می‌کند، موج تقاضا برای محصولات شرکت‌های فوق را به حدی بالا برده‌است که در گزارش‌های ماهانه اخیر شاهد رشد فوق‌العاده تولید و فروش شرکت‌های تولیدکننده محصولات شوینده نظیر مایع لباسشویی و دستشویی، پودر لباسشویی و مواردی از این دست هستیم. قابلیت نگهداری بیشتر برای مدت زمان طولانی‌تر و به بیان ساده‌ احتکارپذیرتر بودن محصولات فوق برای کسانی که از موج افزایش قیمت‌ها بیمناک هستند، این افزایش تقاضا را به همراه داشته است که در رشد چشمگیر فروش ریالی شرکت‌ها خود را نشان داده‌است.
توجه به این نکته ضروری‌ست که با کنترل جریان‌های فوق و آرامش ذهنی بازارهای داخلی تمام این شرایط قابلیت تغییر دارند و به همین منظور نمی‌توان روند تولید و فروش پرقدرت شرکت‌های یاد شده را به تمام سال جدید تعمیم داد. به همین دلیل شناسایی سود می‌تواند یکی از استراتژی‌های قابل قبول در برخورد با نمادهای فوق در شرایط فعلی باشد.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد