تاریخ: ۱۹ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۲۷
بازدید: ۲۴۰
کد خبر: ۳۲۰۱۴۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

اولین پروژه «تجلی» در آستانه افتتاح/ نخستین شرکت پروژه‌محور بازار سرمایه در مسیر فولاد‌های آلیاژی پیشرفته و خاص

‌می‌متالز - شرکت «تجلی»، یکی از مهم‌ترین اعضای گروه سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) است که اولین شرکت پروژه‌محور در بازار سرمایه ایران به حساب می‌آید و در آذرماه سال ۱۴۰۰ پذیره‌نویسی شده و با سرمایه اولیه ۶۲۰۰ میلیارد تومان آغاز به کار کرد. این شرکت در حال حاضر ۱۳ شرکت زیرمجموعه و ۲۴ معدن تحت تملک دارد. فعالیت اصلی این شرکت در حوزه فلزات آهنی و غیرآهنی، عناصر نادر خاکی و لیتیوم است.

به گزارش می‌متالز، «تجلی» در پروژه‌های پیشران و مهمی، چون معدن مس جانجا، احداث کارخانه آهن اسفنجی و ذوب و فولادسازی فولاد کردستان، گندله‌سازی صباامید غرب خاورمیانه و نیز احداث اسکله اختصاصی شرکت هیمکو (همراه، جاده ریل دریا) در بندر شهید رجایی و پروژه‌های شرکت سرمد ابرکوه، دوشادوش شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در حال نقش‌آفرینی است و سرمایه‌گذاری گسترده‌ای روی این پروژه‌ها انجام داده است.

مرتضی علی‌اکبری، مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات، به روش‌های مختلف تامین مالی این شرکت برای پیشبرد پروژه‌ها اشاره کرد و از تصمیم برای افزایش سرمایه شرکت خبر داد.

از ۲۴ معدنی که «تجلی» در اختیار دارد، هفت معدن مربوط به عناصر نادر خاکی و پنج معدن حاوی لیتیوم است. علی‌اکبری بیان کرد: با توجه به این که ما همواره در حال فعالیت اکتشافی و بررسی ذخایر و عیار آن هستیم، تعداد معادن مذکور ممکن است متناسب با توجیه‌پذیری اقتصادی، افزایش یا کاهش داشته باشد.

وی افزود: در حوزه عناصر استراتژیک، بیشترین تمرکز ما در حال حاضر روی دو محور لیتیوم و عناصر نادر خاکی است. پنج معدن لیتیومی که در اختیار داریم، فعالیت اکتشافی اولیه آن به اتمام رسیده و همزمان در کنار اکتشاف، فعالیت‌های آزمایشگاهی فراوری نیز در حال انجام است و نتایج اولیه آزمایش‌ها مثبت بوده که بسیار رضایت‌بخش است؛ نمونه‌هایی نیز برای آزمایشگاه‌های معتبری در خارج از کشور ارسال شده تا بتوانیم از امکانات این آزمایشگاه‌ها نیز برای توسعه و تسریع فعالیت‌هایمان استفاده کنیم.

علی‌اکبری بیان کرد: حدود یک سال است که همکاری با یک شرکت دانش‌بنیان که اقدامات شاخصی در حوزه لیتیوم به ثبت رسانده را آغاز کرده‌ایم. فعالیت‌های مربوط به فراوری نیز توسط این شرکت به بهترین شکل در حال انجام است. در صدد هستیم شرکت مشترکی را تاسیس کرده و دانش فعلی را به این شرکت منتقل کنیم و کم‌کم فعالیت‌ها را در مقیاس صنعتی آغاز کنیم.

مدیرعامل «تجلی» ادامه داد: در حوزه عناصر نادر خاکی، دو معدن در مَروَست، مرز بین استان یزد و فارس، در اختیار داریم که در این معادن فعالیت‌های اکتشافی زیادی انجام داده‌ایم. ذخایر اولیه که در پروانه این معادن ذکر شده بود، ۱۰ و ۲۰ میلیون تن است که پس از فعالیت‌های اکتشافی ما، به ترتیب به حدود ۴۰ و ۸۰ میلیون تن ذخایر شناسایی‌شده افزایش پیدا کرد که البته امکان افزایش این میزان وجود دارد؛ زیرا فعالیت اکتشافی ما تا عمق مشخص و محدودی انجام شد و امکان پیشروی در آن وجود دارد؛ در مرحله انجام امور اداری و تکمیل اطلاعات این دو معدن هستیم. مرحله فراوری به صورت آزمایشگاهی انجام شده و در صدد هستیم واحد فراوری نیمه‌صنعتی را نیز راه‌اندازی کرده و با میزان ذخایر خوبی که این دو معدن دارند، تولید صنعتی را نیز آغاز کنیم.

وی افزود: از عناصر نادر خاکی اکتشاف‌شده می‌توان به سریم، لانتان و توریوم اشاره کرد؛ همچنین عناصر پرکاربرد دیگری نیز شناسایی شده‌اند که مجموعاً مصرف زیادی در داخل و خارج کشور دارند و می‌توانند هدف بازار‌های صادراتی نیز باشند.

مرتضی علی‌اکبری با اشاره به تسهیلاتی که وعده اعطای آن به شرکت‌های پروژه‌محور بورسی داده شده بود، بیان کرد: این تسهیلات در قالب تامین مالی نیست؛ بلکه قرار بود دولت معادنی را بدون مزایده به شرکت‌هایی که در بازار سرمایه بیش از صدهزار سهامدار دارند، واگذار کند که این اقدام تاکنون صورت نگرفته است.

مدیرعامل «تجلی» بیان کرد: در تمام زنجیره فولاد سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و زنجیره را به طور کامل در اختیار داریم. سرمایه‌گذاری بیش از این مقدار در زنجیره فولاد، در استراتژی شرکت نیست؛ البته با توجه به نیاز روزافزون دنیا به فولاد‌های آلیاژی پیشرفته و خاص و همچین وابستگی این صنایع به عناصر نادر خاکی و تمرکز اکنون «تجلی» روی این عناصر، برنامه راهبردی شرکت فعالیت در این مسیر است؛ مسیری که آینده روشنی در تجلی و نیز در کل دنیا دارد؛ چرا که دنیا به سمت تولید فولاد‌های سبک، سبز و با استحکام بیشتر گام برداشته است.

علی‌اکبری مطرح کرد: در زمینه تولید ورق‌های الکتریکی جهت‌دار و غیرجهت‌دار با فولاد مبارکه اصفهان شرکت مشترکی را تاسیس کرده‌ایم؛ همچنین مصرف‌کننده این ورق‌های خاص، خودش نیز سهامدار این شرکت است.

وی ادامه داد: در حال حاضر به دنبال احداث واحد‌هایی برای تولید فولاد آلیاژی نیستیم، اما آماده مشارکت با شرکت‌های فعال در این زمینه هستیم؛ همچنین اگر در آینده تشخیص دهیم که انجام آن ضرورت دارد، حتما وارد احداث آن خواهیم شد.

علی‌اکبری بیان کرد: در راستای تامین مالی پروژه‌ها، برنامه افزایش سرمایه را در دست بررسی داریم که به زودی در این خصوص اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

وی افزود: همچنین شرکت‌هایی که انجام این پروژه‌ها را در دست دارند، خودشان نیز با انتشار اوراق و اخذ تسهیلات ارزی و ریالی از بانک‌ها در صدد تامین مالی پروژه‌هایشان هستند؛ به طور مثال شرکت سرمد ابرکوه برنامه انتشار سه هزار میلیارد تومان اوراق، در دو مرحله ۱۵۰۰ میلیارد تومانی را در دست اقدام دارد.

مدیرعامل تجلی ادامه داد: بنابراین برنامه تامین مالی پروژه‌ها از دو طریق افزایش سرمایه شرکت «تجلی» و همچنین تامین مالی از طریق انتشار اوراق و اخذ تسهیلات بانکی به واسطه خود شرکت‌هایی که پروژه‌ها را انجام می‌دهند، در حال اجراست؛ چرا که این شرکت‌ها خودشان سودآوری کافی و توان بازپرداخت اوراق و اقساط تسهیلات را دارند.

علی‌اکبری در پایان بیان کرد: شرکت فولاد سرمد ابرکوه سه پروژه در دست اجرا دارد؛ سنگین‌ترین سرمایه‌گذاری «تجلی» نیز روی پروژه‌های این شرکت صورت گرفته است؛ خبر خوشی که می‌توانم به سهامداران بدهم این است که تمام مدیران و همکارانمان در این شرکت درصدد هستند که تا انتهای سال پروژه کلاف این مجموعه راه‌اندازی شود که در این صورت، آغاز افتتاح پروژه‌های «تجلی» رقم خواهد خورد و در سال آینده نیز به مرور برخی دیگر از پروژه‌ها وارد مرحله راه‌اندازی و بهره‌برداری می‌شوند.

تعداد بازدید : 3

منبع: سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده