تاریخ: ۰۲ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۲۶
بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۳۲۱۵۹۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

جذابیت بازار مشتقه برای سرمایه‌گذاران

‌می‌متالز - نیما کرامت گفت: دو طرفه بودن بازار یکی ازمهم‌ترین عللی است که در دنیا باعث بالارفتن ارزش معاملات بازار مشتقه شده‌است و به همین دلیل در دنیا ارزش معاملات بازار مشتقه از ارزش معاملات در بازار نقد هم بالاتر است.

به گزارش می‌متالز، نیما کرامت کارشناس بازار سرمایه درباره بازار مشتقه گفت: بازار مشتقه یکی از جذاب‌ترین بازار‌ها برای سرمایه‌گذاران است که فعالان بازار برای شناخت بیشتر این بازار باید بیش از پیش اقدام کرده و سایر نهاد‌های مالی هم نسبت به شناخت آن تلاش کنند، اما متاسفانه به خاطر عدم آشنایی کافی سرمایه‌گذاران با این بازار، بازار مشتقه کمتر شناخته شده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های بازار مشتقه گفت: این بازار دو ویژگی دارد که مهم‌ترین آن‌ها لورج یا اهرم است که در بازار چندین برابر میزان پول می‌توان معامله کرد. این ویژگی بازار مشتقه به صورت شمشیر دو لبه عمل می‌کند. ویژگی دوم بازار مشتقه هم دو طرفه بودن این بازار است. به عبارت دقیق‌تر در روند‌های صعودی و نزولی بازار، امکان کسب سود از بازار وجود دارد منوط به آنکه افراد قدرت تشخیص روند را به طور واقعی و دقیق داشته باشند. درحالی‌که در بازار نقد هر کالا و یا سهام فقط از روند صعودی می‌توان سود کسب کرد.

به گفته کرامت؛ دو طرفه بودن بازار یکی ازمهم‌ترین عللی است که در دنیا باعث بالارفتن ارزش معاملات بازار مشتقه شده‌است و به همین دلیل در دنیا ارزش معاملات بازار مشتقه از ارزش معاملات در بازار نقد هم بالاتر است.

کرامت توضیح داد: به طور کلی ابزار‌های بازار مشتقه در ایران به ۴ دسته فیوچرز (آتی)، آپشن (اختیار معامله)، سواپ (معاوضه) و فوروارد (پیمان آتی) تقسیم می‌شوند که از میان این چهار ابزار، دو ابزار اول یعنی قرارداد‌های آتی و اختیار معامله استاندارد هستند و در هر کشوری معامله می‌شوند و دو ابزار دیگر یعنی معاوضه و پیمان آتی در بورس‌های محلی و لوکال معامله شده و در بورس‌های رسمی و استاندارد معامله نمی‌شوند.

وی تصریح کرد: در بورس ایران قرارداد آتی و اختیارمعامله را داریم. قرارداد آتی در بازار ایران بر روی شمش طلا و در سال۸۷ آغاز شد و در ادامه به معاملات آتی سکه ادامه یافت و در سال ۹۷ قرارداد آتی سکه را بستند و کالای زعفران را آوردند و در حال‌حاضر در بازارکالایی قرارداد آتی کالایی آتی شمش طلا، زعفران، نقره، پسته و صندوق طلا داریم.

به گفته وی در حوزه اوراق بهادار و سهام هم یک سری تک سهم مانند سایپا و اهرم راه‌اندازی شد.

وی تاکید کرد: آپشن کالایی هم در بورس وجود دارد و آپشن بر روی شمش طلا، سکه و زعفران وجود دارد و دو درصد از بازار سهم دارد. در ایران از قرارداد‌های آپشن نسبت به قرارداد‌های آتی و فیوچرز فعلا استقبال بهتری شده است و ارزش معاملات بلاتری دارد درآپشن سهام، روزانه یکصد میلیارد تومان پول جابه جا می‌شود.

کرامت افزود: در رابطه با بازار آپشن هم از میان حدود ۷۰۰ نماد بورسی برای ۵۰ نماد، آپشن راه‌اندازی شده است که درحال معامله هستند. در آپشن سهام تقریبا در روز‌هایی که بازار خوب است تقریبا ٢ درصد از ارزش کل معاملات (۱۰۰ میلیارد تومان) را به خود اختصاص داده است، اما به نسبت جایگاه بازار مشتقه در دنیا خیلی عقب مانده‌ایم.

وی تاکید کرد: آپشن کالایی هم در بورس وجود دارد و آپشن بر روی شمش طلا، سکه و زعفران وجود دارد و در ایران از قرارداد‌های آپشن نسبت به قرارداد‌های آتی و فیوچرز فعلا استقبال بهتری شده است.

کارشناس ارشد بازار مشتقه تاکیدکرد: ترغیب حقوقی‌ها برای ورود به بازار مشتقه اهمیت بالایی دارد، زیرا ورود حقوقی‌ها به رونق بیشتر بازار منجر می‌شود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده