تاریخ: ۰۸ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۵۷
بازدید: ۳۱۲
کد خبر: ۲۳۴۱۷۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد؛

اخزا‌های فروخته نشده در دستان پیمانکاران دولتی

‌می‌متالز - امسال ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق خزانه در اختیار پیمانکاران قرار گرفت تا بتوانند در بازار سرمایه آن را به فروش برسانند، اما الزاماً این حجم از اوراق به فروش نرسیده و هنوز بسیاری از آن در اختیار پیمانکاران دولتی است.

به گزارش می‌متالز، مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با اخبار نیمروزی شبکه یک در پاسخ به این سوال که از مجموع اوراقی (اوراق دولتی) که در سال جاری منتشر شده است چه میزان وارد بازار سرمایه شده و به فروش رفته و چه میزان در بانک مرکزی به فروش رفته است، گفت: در سال جاری که یکی از سخت‌ترین سال‌ها به لحاظ تامین بودجه دولت بوده است، اوراق بهادار دولتی در بازار سرمایه منتشر شده است.

میثم فدایی افزود: یکی از این اوراق که توسط دولت در بازار سرمایه منتشر شده، اوراق خزانه بوده به این صورت که این اوراق در قالب تهاتر بدهی‌های دولت با پیمانکاران منتشر و در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته و سازمان برنامه و بودجه نیز این اوراق را در اختیار پیمانکاران قرار می‌دهد تا در بازار نقد شونده بازار سرمایه، به فروش برسد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر در بازار سرمایه و در حوزه اسناد خزانه، امسال ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق خزانه در اختیار پیمانکاران قرار گرفت تا بتوانند در بازار سرمایه آن را به فروش برسانند، اما الزاما این حجم از اوراق به فروش نرسیده و هنوز بسیاری از آن در اختیار پیمانکاران دولتی است.

فدایی ادامه داد: ۶۷ همت (هزار میلیارد تومان) از این اوراق توسط وزارت اقتصاد در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته، اما هنوز در اختیار پیمانکاران قرار نگرفته است، اما دولت در بازار سرمایه از طریق انتشار دو دسته اوراق سلف دولتی و اوراق مرابحه دولتی توانسته منابع نقدی را از بازار سرمایه تأمین کند.

مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: دولت توانسته در بخش اوراق سلف دولتی ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و در اوراق مرابحه دولتی هم ۳۴ میلیارد تومان را از بارار سرمایه به صورت نقد تامین مالی کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت با فروش اوراق بدهی در بازار سرمایه باعث شده که شرکت‌ها یا صندوق‌ها سهام فروخته و پول خود را اوراق دولتی خریده و از این طریق موجب ریزش بازار شوند، گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه که دارای حجمی بیش از ۵۵۰ هزار میلیارد تومان هستند پشتوانه‌ای بسیار خوب در این زمینه برای حمایت از بازار سرمایه بوده و هستند.

به گفته فدایی؛ در حال حاضر حجم صندوق‌های بازارگردانی به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد که وظیفه ایجاد نقدشوندگی در بازار سرمایه را بر عهده دارند و طی ۷ ماه گذشته بالغ بر ۴۲ هزار میلیارد تومان خرید سهام را انجام داده و ۲۸ هزار میلیارد تومان نیز فروش سهام و به طور خالص حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان خرید سهام را در برنامه فعالیت خود داشته اند.

وی افزود: علاوه بر صندوق‌های بازارگردانی سایر صندوق‌ها نیز در بازار سرمایه فعال بودند به طوری که صندوق‌های با درآمد ثابت نیز ۱۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان خرید سهام را در بازار سرمایه انجام داده اند.

وی خاطر نشان کرد: بازار سرمایه آینه تمای نمای اقتصاد کشور است، اما با دو ابهام سیاسی و اقتصادی در فعالیت‌های خود مواجه است.

فدایی اظهار کرد: بازار سرمایه در بخش ابهام‌های سیاسی بازار سرمایه منتظر به نتیجه رسیدن اقدامات دولتمردان برای رفع موانع موجود است و در بحث مربوط به ابهام‌های اقتصادی نیز که شامل قیمت‌گذاری دستوری در صنایع مختلف است، خواهان رفع مسائل و مشکلات موجود است.

منبع: پایگاه خبری بازارسرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده