تاریخ: ۱۷ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۳۶
بازدید: ۷۸
کد خبر: ۳۲۳۲۲۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو هیات مدیره سبدگردان نوین‌نگر آسیا مطرح کرد:

شفافیت در قوانین و آزادسازی قیمت‌ها؛ مهم‌ترین درخواست فعالان از تدوین‌گران بودجه

‌می‌متالز - اشکان چهره‌نگار گفت: بهتر است دولت به جای مداخله در قیمت‌گذاری صنایع، یارانه حامل‌های انرژی آن‌ها را قطع کرده و قیمت خوراک و حامل‌های سوخت را متناسب با قیمت‌های جهانی محاسبه کرده و قیمت‌گذاری را به مکانیزم بازار آزاد واگذار کند.

به گزارش می‌متالز، اشکان چهره نگار، عضو هیات مدیره شرکت سبدگردان نوین‌نگر آسیا شفافیت در متغیر‌های تاثیرگذار بر سودآوری شرکت‌ها را مهم‌ترین درخواست فعالان بازار سرمایه از سیاست‌گذاران و تدوین‌گران بودجه، ذکر کرد و گفت: ابهام یا تغییر مکرر قوانین و تبصره‌های بودجه، پیش‌بینی‌پذیری بورس را خدشه دار می‌کند. به‌عنوان مثال؛ انتشار اخبار و شایعاتی مبنی بر تغییر نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها و سوخت صنایع، امکان پیش‌بینی سودآوری صنایع در بلندمدت را ناممکن می‌کند.

وی آزادسازی قیمت‌ها را دومین درخواست فعالان بازار سرمایه برشمرد و اضافه کرد: بهتر است دولت به جای مداخله در قیمت‌گذاری صنایع، یارانه حامل‌های انرژی آن‌ها را قطع کرده و قیمت خوراک و حامل‌های سوخت را متناسب با قیمت‌های جهانی محاسبه کرده و قیمت‌گذاری را به مکانیزم بازار آزاد واگذار کند.

به گفته چهره‌نگار، هرچند در چنین شرایطی، حاشیه سود برخی صنایع کاهش می‌یابد؛ اما شفافیت و پیش‌بینی‌پذیری حاصل از آزادسازی قیمت‌ها، جذابیت سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: نبود شفافیت در قوانین و مقررات تاثیرگذار بر بازار سرمایه، سرمایه‌گذاران را به سمت سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت سوق می‌دهد که به نفع بازار سرمایه و اقتصاد کشور نیست.

چهره‌نگار در پایان با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری بر مبنای تحلیل، گفت: با در نظر گرفتن متغیر‌های تاثیرگذار بر بازار سرمایه از جمله قیمت‌های جهانی، گزارش‌های ٦ ماهه، پیش‌بینی سود شرکت‌ها در نیمه دوم سال، بازار‌های رقیب و... بازار سرمایه ارزنده بوده و پتانسیل رشد منطقی و ملایم را دارد؛ اما نباید انتظار رشد شارپی و تکرار اتفاقات سال ٩٩ را در این بازار داشت. یکی از اشتباهات برخی فعالان بازار سرمایه، مقایسه شاخص کل بورس و قیمت سهم‌ها با نرخ ارز در بازار آزاد است؛ حال آنکه نرخ ارز صنایع بر اساس نرخ‌های نیمایی است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده