تاریخ: ۳۰ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۱۶
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۳۲۴۱۸۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سرخ‌پوشی متداول با چاشنی کم‌رمقی

‌می‌متالز - روز گذشته بازار سهام در واپسین دقایق انتهایی آبان‌ماه با افت قیمتی در بسیاری از نماد‌ها همراه بود. سرخ‌پوشی این روز‌های تابلوی معاملاتی مانند ماه‌های گذشته آنچنان با افت قیمتی شدیدی همراه نیست. روز دوشنبه ارزش دلاری بازار سرمایه و فرابورس به ۱۶۸میلیارد دلار رسید و ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس رقم ۳هزار و ۶۵۰میلیارد تومانی را ثبت کرد.

به گزارش می‌متالز، از این رو می‌توان اظهار کرد که تغییر چندانی در میزان ارزش معاملات بازار سرمایه طی ماه‌های گذشته رخ نداده که خود نشانی از ادامه‌دار بودن رکود بر بازار سرمایه است. در این میان از عمده دلایل افت نماگر‌های اصلی بازار سرمایه در روز‌های اخیر می‌توان به کاهش نرخ ارز طی روز‌های گذشته نسبت داد. عمده دلیل عقب‌نشینی بازار ارز در روز‌های اخیر را می‌توان انتشار اخبار آزادسازی ۱۰میلیارد دلار ایران در عراق دانست.

از اواسط مهرماه هم‌زمان با آغاز تنش‌ها و تحولات بین‌المللی و احتمال گسترش این تنش‌ها به دیگر نقاط منطقه، ریسک سیستماتیک زیادی به بازار‌ها تحمیل و به ریسک‌های پیشین که بازار با آن‌ها درگیر بود اضافه کرد. با بررسی اعداد و ارقام می‌توان اظهار کرد که موج نزولی فعلی که تازه شکل گرفته تا اواسط آذرماه ادامه یابد و احتمال می‌رود بعد از آن با تغییر وضعیت ریسک‌های موجود، شرایط بازار نیز تغییر کند.

از مهم‌ترین عوامل مربوط به اقتصاد کلان، نرخ تورم و نرخ بهره است و تا زمانی که نرخ تورم در کنترل باشد و تغییر و جهش خاصی در نرخ تورم شاهد نباشیم تغییر و جهش چندانی در کلیت بازار سرمایه رخ نخواهد داد.

افزایش مجدد نرخ بهره تاثیر منفی بر عملکرد بازار سرمایه خواهد گذاشت. در چنین فضایی و در شرایط رکود انتظارات سرمایه‌گذاران کاهش می‌یابد و تقاضا برای خرید سهام هم با افت مواجه می‌شود و شاهد تغییری در روند بازار نخواهیم بود.

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در اواخر آبان و اوایل آذرماه با آن مواجه هستیم لایحه بودجه سال آینده است.

لایحه بودجه به عنوان اصلی‌ترین سند مالی یک سال آینده کشور می‌تواند بر بازار‌های مختلف تاثیرات متعدد و متفاوتی داشته باشد که بازار سرمایه نیز از این تاثیرات مستثنی نیست.

در صورتی که لایحه بودجه منجر به افزایش کسری بودجه شود دولت برای تامین این کسری ممکن است از ابزار‌های مالی مانند اوراق قرضه استفاده کند و فروش اوراق قرضه، عرضه اوراق بهادار در بازار را افزایش می‌دهد. این افزایش عرضه می‌تواند به کاهش قیمت آن منتهی شود که این امر نیز می‌تواند کاهش ارزش سهام شرکت‌های بورسی و افت بازار سرمایه را در پی داشته باشد.

در صورتی که کسری بودجه پیش‌بینی‌شده در لایحه بودجه قابل تامین باشد تاثیر منفی بر بازار سرمایه تحمیل نخواهد شد.

با توجه به شرایط خسته‌کننده بازار و ادامه‌دار بودن رکود در بازار‌های مالی و کنترل نرخ ارز و بررسی لایحه بودجه، احتمال اینکه شاخص بازار بورس طی دو روز آینده هم با کاهش اندک همراه باشد، وجود دارد.

البته با توجه به تغییر اندک قیمت دلار در پایان معاملات امروز این احتمال وجود دارد که بازار با رشد اندکی همراه باشد، اما به نظر نمی‌رسد که شاهد جهش قابل‌توجهی در بازار سهام باشیم و بازار دوباره به سرخ‌پوشی کم‌رمق خود ادامه خواهد داد. پیش‌بینی می‌شود ماه آینده هم شرایطی مشابه آبان‌ماه داشته باشیم.

سهیلا نقی‌پور/ کارشناس بازار سرمایه

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده