تاریخ: ۲۹ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۲۲
بازدید: ۳۵۴
کد خبر: ۳۲۴۴۲۳
«می متالز» گزارش می‌دهد:

انقلابی در پایانه‌های معدنی به دست «هیمکو»

‌می‌متالز - هیمکو در سال ۱۳۹۶ با زمینه فعالیت حمل‌ونقل مواد معدنی تاسیس شد و در حال حاضر شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن)، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید (وامید)، تجلی توسعه معادن و فلزات (تجلی)، معدنی و صنعتی گهرزمین (کگهر)، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) و معدنی و صنعتی گل‌گهر (کگل) سهامداران آن هستند. این ترکیب سهامداری نشان می‌دهد که عزم غول‌های زنجیره فولاد برای سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل صنعت فولاد و توسعه این زیرساخت‌ها جزم است.

به گزارش می‌متالز، توسعه حمل و نقل در سال‌های اخیر به موازات برنامه‌های توسعه‌ای در بخش معدن و صنایع معدنی پیش نرفته است و همین موضوع نه تنها تامین نیاز بازار داخلی و صادراتی را تحت تاثیر قرارداده است بلکه می‌تواند تامین مواد اولیه و... را هم تحت تاثیر قرار دهد.

اما این موضوع در بازار صادراتی نمود بیشتری پیدا می‌کند. عدم توسعه سیستم حمل و نقل امروز هزینه صادرات را هم افزایش داده است. در واقع نبود بنادر مناسب، کشتی‌هایی با ظرفیت بالا، عدم توسعه حمل ریلی و... تماما دست به دست هم داده تا هزینه و زمان صادرات هم افزایش پیدا کند و به موجب آن بازار منطقه از دست خواهد رفت.

اما بخش خصوصی فعال در حوزه معدن خود دست به کار شده و با ایجاد شرکتی در این زمینه با سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ معدنی، در حال ایجاد انقلابی در حمل جاده‌ای، ریلی و دریایی هستند تا بتوانند ارزش افزوده بخش معدن را بیش از پیش کنند.

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) در کنار چند سرمایه‌گذار دیگر اقدام به تاسیس شرکت مدیریت بین‌المللی همراه، جاده، ریل، دریا (هیمکو) با رویکرد توسعه و بهبود تعامل لجستیکی در حوزه حمل و نقل مواد فله معدنی و محصولات فولادی کردند.

این شرکت به دنبال ایجاد یک پایانه مکانیزه مواد فله معدنی در غرب بندر شهید رجایی است که می‌تواند علاوه بر کاهش هزینه‌های صادرات، حجم آن را هم افزایش دهد. پایانه‌های مواد فله معدنی نسل سه و چهار دارای تفاوت‌هایی است که یکی از این تفاوت‌ها جابجایی خودکار مواد است؛ بنادر نسل سه و چهار با استفاده از تجهیزات خودکار و رباتیک قادر به جابه جایی مواد فله معدنی از کشتی به محل انباشت یا به وسایل حمل و نقل درون بندری هستند. در نسل‌های قبلی بنادر، این عملیات به صورت غیرمکانیزه و سنتی انجام می‌شد.

اما سرمایه‌گذاری «تجلی» و «ومعادن» در این شرکت چه نتایجی به همراه دارد؟

آن طور که تا به امروز نشان داده، «ومعادن» و «تجلی» به دنبال بهره‌وری بیشتر از بخش معدن هستند و با نگاهی به بازار‌های پیش رو به سراغ پروژه‌های معدنی و صنایع معدنی برای سرمایه‌گذاری می‌روند. در واقع این دو شرکت که «ومعادن» شرکت مادر محسوب می‌شود به دنبال سرمایه‌گذاری‌های سوددهی است که می‌تواند علاوه بر توسعه معدنی، جذابیت نماد‌های معدنی را هم در بازار سرمایه افزایش دهد. اما این دو شرکت در پروژه‌هایی که سرمایه‌گذاری دارند به دنبال توسعه صادرات هم هستند، در نتیجه لازم است تا شرکت در حوزه حمل و نقل در هر سه حوزه جاده، ریل و دریا احداث و توسعه در این بخش را به موازات بخش معدن جلو ببرد.

سرمایه‌گذاری این شرکت و سایر شرکت‌هایی که در لیست سرمایه‌گذاران «هیمکو» قرار دارند، در طرح جامع فولاد و تحقق تولید ۵۵ میلیون تن تولید فولاد، نقش‌آفرینی اصلی دارند. در نتیجه حضور پررنگ در بازار‌های صادراتی نیازمند پایانه‌ای مکانیزه است که حالا به همت «هیمکو» در حال شکل‌گیری است.

در نتیجه نقش‌آفرینی «ومعادن» و «تجلی» نیز در توسعه صادرات، با بهره‌برداری از این پایانه که بر پایه مقررات زیست محیطی است، را پررنگ‌تر می‌کند. از سویی دیگر بهره‌برداری از این پایانه علاوه بر توسعه اقتصادی بر توسعه اشتغال در استان هرمزگان نیز اثرگذار است و می‌تواند اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم زیادی را به همراه داشته باشد.

از سویی دیگر با توجه به اینکه «هیمکو» این پروژه را با همکاری دانشگاه علم و صنعت طراحی می‌کند، بهره‌برداری از آن به معنای استفاده از فرصت‌های دانشگاه در عرصه صنعت است. در واقع سرمایه‌گذاران هیمکو این پروژه را نگاهی چند جانبه در دست کار دارند که بهره‌برداری از آن نتایج بسیاری را برای شرکت، سهامداران، بخش معدن و صادرات غیرنفتی به همراه دارد.

گزارش از پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده