تاریخ: ۰۴ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۲۰
بازدید: ۸۹
کد خبر: ۳۲۵۱۶۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

همکاری بزرگترین شرکت‌های خودروساز مصرف‌کننده آلومینیوم

‌می‌متالز - افزایش تقاضا برای خودرو‌هایی با بهره‌وری سوخت بالا، صنعت خودروسازی را به‌سمت سبک‌وزن کردن خودرو‌های تولیدشده، سوق داده است.

به گزارش می‌متالز، طی سال‌های اخیر شرکت‌های نظیر فورد، مرسدس، تویوتا، تسلا و نیسان، استفاده از آلومینیوم بازیافت‌شده یا آلومینیوم با درصد کربن پایین را در اولویت تولید بدنه خودرو‌های خود قرار داده‌اند. بازیافت آلومینیوم باعث صرفه‌جویی ۹۵ درصد از انرژی مورداستفاده برای ذوب آلومینیوم اولیه است و بر همین اساس، تولید ضایعات کربنی به‌واسطه بازیافت آلومینیوم، کاهش می‌یابد.

با توجه به اینکه آلومینیوم قابلیت بازیافت ۱۰۰ درصدی دارد، بهترین گزینه ازنظر اقتصادی برای صنایع خودروسازی خواهد بود. همچنین سبک وزنی آلومینیوم، آن‌را برای خودرو‌هایی اقتصادی، مناسب کرده است. حضور شرکت‌هایی نظیر شرکت لوتوس (Lotus) در چرخه مهندسی بسیاری از خودروها، حائز اهمیت است. شرکت لوتوس با توجه به مهندسی دقیق، ساختار‌های سبک وزن و ایرودینامیک در صنعت خودروسازی شناخته می‌شود.

همکاری بزرگترین شرکت‌های خودروساز مصرف‌کننده آلومینیوم

در میان شرکت‌هایی که طی سال‌های اخیر مصرف فلز آلومینیوم در خودروی خود را افزایش داده‌اند اسامی شرکت‌هایی نظیر آئودی، ب‌ام‌و، رنو، فیا (FIA) و تویوتا به چشم می‌خورد. این شرکت‌ها با عقد قرارداد‌های بلندمدت با تولیدکنندگان بزرگ فلز آلومینیوم توانسته‌اند طی سال‌های اخیر خودرو‌هایی مطابق با نیاز بازار تولید کنند.

تعدادی از همکاری‌های صورت‌گرفته میان شرکت‌های خودروساز و تولیدکنندگان فلز آلومینیوم مورد بررسی قرار گرفته است که در ادامه می‌خوانیم:

همکاری بزرگترین شرکت‌های خودروساز مصرف‌کننده آلومینیوم

همکاری مشترک شرکت اگا (اماراتز گلوبال) و شرکت ب‌ام‌و (BMW)

سال ۲۰۱۶ شرکت اگا و شرکت ب‌ام‌و قراردادی سه‌ساله منعقد کردند که براساس این قرارداد، شرکت اگا، آلومینیوم موردنیاز شرکت ب‌ام‌و را تأمین می‌نمود. در سال ۲۰۱۹ این قرارداد تا سال ۲۰۲۲ تمدید شد.

از سال ۲۰۱۳ تاکنون شرکت اگا، آلومینیوم موردنیاز شرکت خودروسازی ب‌ام‌و را جهت تولید قطعات خودرو تأمین کرده، اما در سال ۲۰۲۱، قرارداد جدیدی میان این‌دو شرکت بسته شد که براساس این قرارداد، شرکت اگا نخستین محصول سلستی‌آل (CelestiAl) خود را به شرکت ب‌ام‌و عرضه نمود.

محصول سلستی‌آل، آلومینیوم تولیدشده با انرژی خورشیدی است. براساس این قرارداد شرکت اگا متعهد گردید ۴۳ هزار تن آلومینیوم سلستی‌آل تولیدشده با انرژی خورشیدی را به شرکت ب‌ام‌و تحویل دهد.

با استفاده از آلومینیوم تولیدشده ازطریق انرژی خورشیدی، شرکت ب‌ام‌و می‌تواند سالانه ۲۲۲ هزار تن دی‌اکسید‌کربن کمتر وارد محیط زیست کند.

سلستی‌آل، نیمی از نیاز آلومینیوم سالانه شرکت خودروسازی ب‌ام‌و را تأمین خواهد کرد.

همکاری مشترک میان شرکت اگا و نیسان

شرکت اگا علاوه بر ب‌ام‌و، قراردادی با کوبه استیل (Kobe Steel) منعقد کرده که براساس این قرارداد، محصول آلومینیوم سولار یا همان سلستی‌آل (CelestiAl) خود را جهت تولید ورق مورداستفاده در بدنه خودروی نیسان، به این شرکت خواهد فروخت.

این قرارداد باعث ورود محصول سلستی‌آل به یکی از بزرگترین شرکت‌های نورد ژاپن بوده که منتهی به تولید پانل، کاپوت، درب و اجزای بدنه برای صنعت خودروسازی است.

این همکاری در راستای تولید مطابق استاندارد‌های زیست‌محیطی و با استفاده از انرژی تجدیدپذیر خورشید بوده که به تولید محصولات آلومینیومی کیفیت بالا منتهی می‌شود.

قرارداد میان شرکت کنستلیوم (Constellium) و آئودی

شرکت فرانسوی کنستلیوم برروی تأمین آلومینیوم موردنیاز شرکت آئودی متمرکز شده است. امروزه آلومینیوم تولیدشده در این شرکت در بدنه آئودی A۶ مورداستفاده قرار می‌گیرد.

این شرکت محصول سورفالکس (Surfalex) خود را با خواص منحصر‌به‌فرد سطحی به شرکت آئودی عرضه کرده تا برای درب و صندوق ماشین‌های این شرکت مورداستفاده قرار گیرد. علاوه بر این، شرکت کنستلیوم محصول سکورالکس P۶ (Securalex P۶) خود را به شرکت آئودی تحویل خواهد داد. این محصول آلیاژی است با توانایی جذب بالای تنش و لذا ضدتصادف محسوب می‌شود. درواقع این آلیاژ ضربه حاصل از تصادف را جذب می‌کند و لذا برای کاپوت بسیار گزینه مناسبی است.

علاوه بر موارد مذکور، شرکت کنستلیوم طی قرارداد مشترکی که با آئودی داشته، ورق بدنه برای داخل خودرو‌ها و قطعات اکسترودی برای خودرو‌های این شرکت تأمین خواهد کرد. این قطعات بیشتر در آئودی مدل e-tron GT مورداستفاده قرار می‌گیرند.

قرارداد میان شرکت کنستلیوم و رنو

شرکت کنستلیوم و رنو طی قراردادی که با یکدیگر داشتند، در زمینه بازیافت توانسته‌اند به همکاری مشترکی برسند. قطعات بازیافت‌شده بیشتر برای خودروی جدید مگان Megan E-Tech مورداستفاده قرار می‌گیرد.

براساس قرارداد منعقد‌شده میان این‌دو شرکت، شرکت کنستلیوم بهترین ورق‌های آلومینیومی خود را برای تولید مگان E-TECH الکتریکی به شرکت رنو خواهد فروخت.

شرکت رنو توانسته چرخه‌ای متمرکز و بسته از فرآیند بازیافت ایجاد کند که ضایعات بازیافتی حاصل از فرآیند استمپنیگ Stamping)) را مستقیماً به کارخانه کنستلیوم باز می‌گرداند؛ لذا با راه‌اندازی این چرخه، ردپای کربنی یا تولید CO۲ کاهش می‌یابد.

در این چرخه بسته، آلیاژ‌های سری XXX۵ و XXX۶ یا همان ۵۰۰۰ و ۶۰۰۰ جهت استفاده مجدد، بازیافت خواهند شد. نکته قابل‌توجه در این فرآیند آنست که آلیاژ به‌هیچ‌عنوان خاصیت اولیه خود را از دست نخواهد داد.

قرارداد میان کنستلیوم و فیا: (FIA)

کنستلیوم به‌تازگی قراردادی با شرکت فیا Federation interationale de IAutomobile)) بسته است که براساس این قرارداد، از آلیاژ آلومینیومی Constellium Aheadd CP۱ در خودرو‌های مسابقه فرمول ۱ برگزارشده در سال ۲۰۲۴ استفاده خواهد شد.

این آلیاژ سبک‌وزن در بدنه و مبدل حرارتی مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

قرارداد میان شرکت آلکوا و شرکت آئودی

شرکت آلکوا به‌عنوان شرکت اصلی تأمین آلومینیوم با درصد کربن پایین برای گروه رونال RONAL)) انتخاب گردید. گروه رونال مسئول تولید چرخ‌های آلومینیومی نخستین اتومبیل کورسی الکتریکی شرکت آئودی است. این خودرو که با نام e-tron GT شناخته می‌شود، چه ازنظر سرعت و چه ازنظر سبک وزنی، منحصربه‌فرد است.

این چرخ‌ها ترکیبی از فلز آلومینیوم EColum شرکت آلکوا و تکنولوژی ذوب کربن-صفر الیسیس ELYSIS TM)) خواهند بود. حاصل، تولید فلز اکولوم با مینیمم کربن تولید شده است به‌طوری‌که به‌ازای هر تن فلز، تنها ۴ تن دی‌اکسیدکربن تولید خواهد شد.

تکنولوژی الیسیس که دستاورد مهندسی شرکت آلکوا است، تمام گاز‌های گلخانه‌ای تولیدشده در فرآیند سنتی ذوب آلومینیوم را حذف کرده و اکسیژن به‌عنوان محصول فرعی این فرآیند تولید می‌شود.

قرارداد میان شرکت نولیس و تویوتا

در سال ۲۰۱۹ شرکت نولیس ورق خودروی با کیفیت آلومینیومی خود را به شرکت خودروسازی تویوتا عرضه کرد که این ورق در تولید خودروی تویوتا RA۷۴ شرکت تویوتا مورداستفاده قرار گرفت.

آلومینیوم مورداستفاده در این خودرو‌ها دارای استحکام بالا بود و سبک وزن هستند لذا خودروی RA۷۴ کاهش وزن قابل‌توجهی دارد.

شرکت نولیس آلیاژ‌های S۶۰۰- Advanz ۶HS و e۶۰۰- Advanz ۶HS را برای شرکت تویوتا تولید می‌کند. آلیاژ‌های مذکور در واحد اوسوگو Oswego)) شرکت نولیس تولید می‌شوند. واحد اوسوگو دارای حظ تولید ترمومکانیکی است و برای همین منظور است که موردتوجه شرکت تویوتا قرار گرفته است.

قرارداد میان شرکت کاپرال (Capral) و وولگرن (Volgren)

شرکت وولگرن حاصل سرمایه‌گذاری مشترک دو شرکت وولوو Volvo)) و گرندا Grenda)) بوده که از سال ۱۹۷۰ خودرو به بازار عرضه می‌کند.

شرکت کاپرال تولیدکننده محصولات آلومینیومی (اکستروژن، پلیت، ورق و کویل) توانسته با عرضه آلومینیوم با درصد کرین پایین و با نام تجاری LOCAL، نظر شرکت‌های گرندا و وولوو را به خود جلب کند. شرکت کاپرال به‌دنبال عقد قرارداد بلندمدت جهت استفاده از محصول LOCAL خود در اتوبوس‌های سبک‌وزن الکتریکی وولگران است.

از سال ۲۰۱۸ تا هم‌اکنون شرکت وولگران اتوبوس‌های هیبریدی و الکتریکی به استرالیا عرضه می‌کند به‌طوری‌که نخستین اتوبوس سوخت هیدروژنی توسط این شرکت وارد بازار استرالیا شد.

اتوبوس‌های سری اوپتیموس E یا E-BUS Optimus تولیدشده توسط شرکت وولگران یکی از سبک‌وزن‌ترین و درعین‌حال غیرآلاینده‌ترین اتوبو‌س‌های موجود محسوب می‌شوند. این اتوبوس‌ها دارای بالاترین استاندارد ایمنی و زیست‌محیطی استرالیا بوده و برای استرالیا بسیار مطلوب هستند.

این شرکت در بدنه اتوبوس‌های خود از آلومینیوم به‌جای فولاد استفاده می‌کند. درحال‌حاضر نیز شرکت وولگران از آلومینیوم LOCAL با درصد کربن پایین شرکت کاپرال برای بدنه اتوبوس‌های خود استفاده می‌کند.

قرارداد میان شرکت کاپرال و گلداستار

این قرارداد با قرارداد‌هایی که تاکنون عنوان شده، تفاوت‌هایی دارد. شرکت استرالیایی کاپرال که متخصص تولید اکسترود‌های آلومینیومی است، به‌تازگی توانسته با شرکت گلداستار (Goldstar) وارد مذاکره شود تا محصول LOCAL این شرکت، مورد استفاده گلداستار قرار گیرد.

۱۰- قرارداد میان شرکت نورسک‌هیدرو و سایر شرکت‌های خودروسازی معروف

آلیاژ آلومینیوم کربن-پایین (با درصد کربن پایین) شرکت نروژی نورسک‌هیدرو در میان خودروسازانی نظیر مرسدس بنز، پورشه و گرانجز Granges)) بسیار معروف است.

این شرکت‌ها همگی به‌دنبال محصول CIRCAL LOOR شرکت نروژی نورسک‌هیدرو هستند. آلیاژ آلومینیوم کم-کربن (کربن درصد پایین) شرکت نورسک‌هیدرو تقریباً حاوی ۲۵ درصد ضایعات آلومینیومی است. همچنین به‌ازای تولید هر کیلوگرم از این آلومینیوم، تنها ۸/۲ کیلوگرم دی‌اکسیدکربن وارد محیط زیست می‌شود.

به‌گفته‌ی شرکت‌های بزرگ خودروساز، استفاده از یک آلیاژ "سبز" جهت تولید خودرو می‌تواند ردپای کربنی محصولات تولیدی آن‌ها را کاهش دهد.

علاوه بر شرکت‌های مذکور، شرکت نورسک‌هیدرو با شرکت کیک CAKE))، تولیدکننده دوچرخه، قرارداد تولید دوچرخه‌ای "سبز" دارد.

بازیافت‌پذیری فلز آلومینیوم برای صنعت خودروسازی دستاورد بالایی دارد چراکه امکان کاهش هزینه و آلایندگی را فراهم می‌کند. آلومینیوم سبک وزن، ارزان است. از همه مهم‌تر، در شرایط کنونی به‌عنوان فلزی سبز و محیط زیست دوست در چرخه فلزی و صنعتی جایگاه ویژه‌ای دارد.

منبع: باشگاه آلومینیوم

عناوین برگزیده