به گزارش میمتالز، نوسازی بافتهای فرسوده یکی از مهمترین برنامههایی است که نقش موثری در بهبود وضعیت بازار مسکن و بازگشت رونق در این حوزه دارد این در حالی است که هنوز برخی از دستگاهها همکاری لازم را برای اجرای این طرح انجام نمیدهند و همین امر باعث میشود که ساکنان این بافتها نتوانند به نوسازی بافتهای فرسوده اعتماد کنند.
در همین رابطه غلامی یکی از ساکنان بافتهای فرسوده گفت: متاسفانه هزینههایی که شهرداری برای نوسازی بافتهای فرسوده از ما درخواست کرده است، بسیار زیاد بوده و از سوی دیگر هزینههایی که برای اجاره کردن یک واحد مسکونی باید پرداخت کنیم، از مهمترین عوامل در ورود نکردن به بحث نوسازی بافتهای فرسوده است.
همچنین خلوصی یکی دیگر از ساکنان بافتهای فرسوده در منطقه سیروس تهران گفت: از سالهای پیش وعدههای بسیار زیادی برای نوسازی واحدهای فرسوده در این منطقه داده بودند، اما متاسفانه هنوز از واحدهایی که شهرداری اعلام کرده بودند تا پایان سال تعیین تکلیف میشود، هیچ خبری نیست و مالکان همچنان بلاتکلیف هستند.
براساس این گزارش دولت سیزدهم در قالب برنامه نهضت ملی مسکن، در بافتهای فرسوده نوسازی ۶۰۰ هزار واحد برای چهار سال دولت را سیاستگذاری کرده است که با مشوقهای برنامهریزی شده از جمله بسته تشویقی نوسازی بافتهای فرسوده انتظار میرود تا نوسازی در این بافتها سرعت پیدا کند.
مهمترین بسته تشویقی برای اجرای طرحهای نوسازی بافتهای فرسوده، بسته تشویقی ۱۹ بندی با رویکرد شهرسازی است؛ این بسته زمانی میتواند مؤثر باشد که شهرداری به عنوان دستگاه اصلی اجرای این بسته نسبت به صدور پروانه ساختمانی و اجرای آن اقدام کند.
در همین رابطه محمد آیینی مدیرعامل شرکت باز آفرینی شهری با بیان اینکه بسته بومی شده نوسازی بافت فرسوده در ۵۷ شهر در حال اجرا است، گفت: پایش عملکرد استانها در نوسازی بافت فرسوده در ۱۰ استان انجام شده است و هماکنون با مصوبات شورایعالی شهرسازی و معماری، عملکرد بیشتر استانها در اجرای بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده بهبود یافته است.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری با اشاره به اینکه با اجرای بسته بومی شده، شاهد افزایش صدور پروانه ساختمانی هستیم گفت: آمار صدور پروانه در سامانه بازآفرینی شهری ایران به ۱۶۲ هزار و ۴۰۵ واحد رسیده است.
او بیان کرد: با اجرای طرحهای بستههای تشویقی در نوسازی بافتهای فرسوده شاهد رشد ۳۰ تا ۴۰ درصدی در صدور پروانههای ساختمانی در شهرهای مختلف کشور هستیم.
این در حالی است که فرشید پورحاجت دبیر انجمن انبوهسازان کشور، با بیان اینکه دولت باید به بافت فرسوده نگاه استراتژیکی داشته باشد، گفت: دولت باید سیاستهای بهتری را جهت بهبود وضعیت سکونتگاههای غیر رسمی در دستور کار خود قرار دهد چرا که هماکنون سیاستهایی که در این حوزه وجود دارد، متناسب با نوسازی بافتهای فرسوده نیست.
دبیر انجمن انبوهسازان کشور با اشاره به اینکه بخش خصوصی سعی کرده با واکاری و تحقیقات در بخش بافتهای فرسوده نقاط ضعف و قوت این مناطق را شناسایی کند، گفت: استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی در نوسازی بافتهای فرسوده میتواند گره گشای مشکلات این حوزه باشد.
او گفت: باید برنامههایی که برای حوزه بازآفرینی شهری تدوین میشود متناسب با نیازهای این بخش باشد تا هرچه سریعتر شاهد بهبود و افزایش سرعت نوسازی در این بخشها باشیم.
پورحاجت توضیح داد: در سالهای گذشته توجه چندانی به حوزه بافتهای فرسوده نشده است و تا کنون دولت تنها سیاستها و برنامهریزی انجام داده، اما هیچ کدام از این برنامهها را به مرحله اجرایی نرسانده است.
او یادآور شد: بخش خصوصی حاضر بود در صورت اعمال سیاستهای تشویقی و رفع موانع تولید برای اجرای هر چه سریعتر بازآفرینی شهری پای کار بیاید، اما متأسفانه دولت تا کنون موانع پیشروی بخش تولید را مرتفع نکرده است.
پور حاجت با اشاره به اینکه باید برنامهریزیهای مناسبی با همکاری تمام دستگاهها از جمله شهرداریها برای نوسازی بافتهای فرسوده انجام شود، افزود: شهرداریها با همکاری بخش خصوصی میتواند ظرف مدت کوتاهی بافتهای فرسوده به ویژه در حاشیه شهرها و کلان شهرها را نوسازی کند، اما این به آن شرط است که سیاستهای تشویقی در حوزه بازآفرینی شهری برای بخش خصوصی در دستور کار قرار بگیرد.
طبق بررسیهای صورت گرفته از ۱۰۶ شهر بزرگ کشور که دارای محدوده مصوب بازآفرینی شهری هستند، ۳۱ شهر از جمله کلانشهرهای تهران، تبریز، کرج و کرمانشاه و شهرهای بزرگ کاشان، اراک، یزد و بروجرد نسبت به اعمال بسته اقدام کردند و ۲۰ شهر نیز با توجه به ظرفیتی که در مصوبه ۱۹ بندی شورایعالی شهرسازی و معماری تاکید شده بود که متناسب با شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیط زیستی شهر خود نسبت به بسته تشویقی موثرتری اقدام کنند در حال تدوین بسته هستند که در کمیسیون ماده ۵ استانها به تصویب برسد. کلانشهرهای شیراز و اهواز و مراکز استانها و شهرهای بزرگ ارومیه، اردبیل، زاهدان، ساری، خرمآباد، بوشهر و سمنان از این دستهاند.
در همین راستا مهرداد بذر پاش وزیر راه و شهرسازی هم پیش از این اعلام کرده بود که یکی از اولویتهای تولید مسکن نوسازی بافت فرسوده بوده و تولید مسکن در این بافتها به جهت داشتن تمامی خدمات زیربنایی و روبنایی به عنوان بهترین روش تولید مسکن است، تا بخشی از طرح نهضت ملی مسکن در بافتهای فرسوده باشد که در این خصوص شرکت بازآفرینی شهری ایران با همکاری شهرداریها و سایر ارگانها و مشارکت مردم گامهایی برداشته است.
او با اشاره به اینکه نوسازی مسکن دربافتهای فرسوده خیلی مهم است، اظهار کرد: این کار به اندازه ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مهم است بلکه زود بازدهتر، اثربخشتر و مفیدتر است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات فرهنگی، اجتماعی آینده در این بافتها حل شده است تصریح کرد: راه تسریع در نوسازی مسکن دربافتهای فرسوده، ارائه تشویقهای مالی و شهرسازانه است. تلاش میکنیم همراهی و سهم بانکها درپرداخت تسهیلات نوسازی بافتهای فرسوده بیشتر شود.
بذرپاش افزود: کیسیونهای ماده (۵) دراستانها نیز در اختیار دارند، هرگونه تشویق شهرسازانه برای نوسازی بافتهای فرسوده تصویب و ما حمایت میکنیم. اداره کل راه و شهرسازی به عنوان دبیر کمیسیون ماده (۵) است و هرگونه اصلاح و همچنین تصویب بسته بومی تشویقی در جهت تسریع در کار مورد حمایت است.
او با اشاره به اینکه اگر فرمانداران و شهردارها به حوزه نوسازی بافتهای فرسوده وارد نشوند کار نوسازی شهر پیش نمیرود، گفت: اگر فرمانداران و شهرداران در رابطه با نوسازی بافتهای فرسوده اقدام کند برای آنها منبع درآمدی جدید خواهد بود.
طبق آخرین آمارهای اعلام شده از سوی وزارت راه وشهرسازی، در حال حاضر حدود ۵۰۰ هزار واحد به صورت انبوه سازی، ۱۶۱ هزار واحد در بافت فرسوده، ۱۵۰ هزار واحد خودمالکی، ۳۵۰ هزار واحد در روستاها در دست ساخت است که با توجه به آنکه حدود دو سال و نیم از زمان دولت سیزدهم میگذرد بنابراین باید برنامه اجرایی در نوسازی بافتهای فرسوده با جدیت بیشتری ادامه پیدا کند.
منبع: تجارت نیوز