تاریخ: ۰۴ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۲۵
بازدید: ۱۶۵
کد خبر: ۳۲۵۳۱۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

هوشمندسازی معادن و تکمیل فناوری‌های وابسته به آن با امضای تفاهم‌نامه ۴جانبه

‌می‌متالز - موافقت‌نامه همکاری به منظور هوشمندسازی معادن و تکمیل فناوری‌های وابسته فی‌مابین معاونت علمی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و شرکت ملی صنایع مس ایران منعقد شد.

به گزارش می‌متالز، در راستای اجرای تدابیر و منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و سیاست‌های دولت سیزدهم مبنی بر توسعه ظرفیت‌ها، ایجاد هم‌افزایی و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان، این موافقت‌نامه به منظور هوشمندسازی معادن و تکمیل فناوری‌های وابسته (با تمرکز بر سیستم پایش و گسیل ناوگان بارگیری و باربری معادن مس کشور) با استفاده از تمامی ظرفیت ‎‌های کشور و با بهره‌مندی از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در زنجیره ارزش فناوری مرتبط با این موضوع، فی مابین معاونت علمی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و شرکت ملی صنایع مس ایران منعقد شد.

ماده ۱- موضوع موافقت‌نامه (محور‌های همکاری)

موضوع این موافقت ‎ نامه ایجاد مشارکت و فراهم ساختن بستر همکاری متقابل به منظور طراحی و اجرای هوشمندسازی معادن و تکمیل فناوری‌های وابسته (با تمرکز بر سیستم پایش و گسیل ناوگان بارگیری و باربری) است. اجرای صحیح و دقیق این موافقت ‎ نامه باید دستیابی به اهداف ذیل را به همراه داشته باشد:

اجرای پروژه طراحی و راه اندازی هوشمندسازی معادن و تکمیل فناوری‌های وابسته (با تمرکز بر سیستم پایش و گسیل ناوگان بارگیری و باربری) در معدن مس سرچشمه کرمان با مشخصات فنی اولیه مورد نظر که در پیوست این موافقت ‎ نامه آمده است و در صورت حصول اطمینان از پیشبرد همکاری طرفین در این معدن، در معادن ذیل نیز صورت خواهد پذیرفت:

الف) معادن بزرگ مقیاس مس میدوک و سونگون.

ب) معادن متوسط مقیاس دره­زار و درآلو.

تبصره ۱ - تخصیص این پروژه صرفاً از طریق تشکیل کنسرسیومی متشکل از شرکت­‌های دانش ‎ بنیان داخلی و استفاده از خدمات شرکت توانمند خارجی براساس ارزیابی و ظرفیت ‎‌های موجود خواهد بود.

ماده ۲- مدت زمان و اعتبار موافقت‏‌نامه

زمان شروع همکاری مشترک از تاریخ امضای موافقت‌نامه توسط طرفین و مبادله آن بوده و اعتبار آن به مدت ۳ سال شمسی تعیین می‌شود.

ماده ۳- تعهدات طرفین

الف: تعهدات معاونت علمی

  • تشکیل و راهبری فراخوان انتخاب کنسرسیوم دانش ‎ بنیان جهت پیاده ‎ سازی، اجرا و توسعه دانش فنی هوشمندسازی معادن و تکمیل فناوری‌های وابسته (با تمرکز بر سیستم پایش و گسیل ناوگان بارگیری و باربری معادن و تاکید بر هوش مصنوعی و امنیت‌سایبری) با ارزیابی دقیق شرکت‌های دانش­بنیان و معرفی توانمندترین شرکت (های) دانش‌بنیان جهت حضور در کنسرسیوم.
  • تشکیل و راهبری فراخوان کنسرسیوم شرکت خارجی و دانش ‎ بنیان ‎‌ها (کنسرسیوم بین المللی و انتقال فناوری) جهت طراحی و اجرای هوشمندسازی معادن و تکمیل فناوری‌های وابسته (با تمرکز بر سیستم پایش و گسیل ناوگان بارگیری و باربری) موضوع این موافقت‌نامه با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو.
  • تسهیل در صدور مجوز‌های قانونی مرتبط با معاونت برای طراحی و اجرای پروژه هوشمندسازی معادن و تکمیل فناوری‌های وابسته (با تمرکز بر سیستم پایش و گسیل ناوگان بارگیری و باربری) شامل تولید باراول (ماده ۱۰ قانون جهش تولید دانش­‌بنیان) به منظور حذف تشریفات قانون برگزاری مناقصات و فراهم‌آوردن زیرساخت جهت آزمون‌های آزمایشگاهی و میدانی.
  • حمایت از هزینه‌های تحقیق و توسعه تا سقف ۱۰ درصد و حداکثر ۱۰۰ میلیارد ریال و همچنین اعطای اعتبار مالیاتی حداکثر تا سقف ۳۰۰ میلیارد ریال از محل ماده ۱۱ قانون جهش تولید اقتصاد دانش ‎ بنیان به شرکت ملی صنایع مس ایران به ازای اجرای پروژه در هر معدن بر اساس دستورالعمل این ماده.

تبصره ۳- مشخصات فنی طرح و شاخص‌­های شناسایی شرکت­‌های دانش‌­بنیان صاحب صلاحیت در مراحل فراخوان و انتخاب، با همکاری شرکت ملی صنایع مس ایران صورت پذیرد.

تبصره ۴- در صورت انتخاب چند شرکت/کنسرسیوم فناور جهت اجرای طرح به صورت موازی، حمایت ‎‌های معاونت علمی از سوی آن معاونت در کمیته راهبری اعلام خواهد شد.

ب: تعهدات وزارت صنعت، معدن و تجارت

تصویب و ارائه برنامه عملیاتی برای هوشمندسازی معادن کشور و فناوری‌های وابسته (با ارائه جزییات فنی، اقتصادی و الزامات بهره ‎ برداری) با همکاری ایمیدرو.

تسهیل نمودن تخصیص ارز مورد نیاز جهت واردات تجهیزات گلوگاهی مورد نیاز موضوع این موافقت ‎ نامه.

ارائه معافیت از پرداخت حقوق دولتی به شرکت ملی صنایع مس ایران تا سقف ۲۰ درصد از کل حقوق دولتی، موضوع تبصره (۵) ماده (۱۴) "قانون اصلاح قانون معادن کشور" بر اساس دستورالعمل و به میزان حداقل ۴۰ درصد از منابع مالی مورد نیاز اجرای هر پروژه در هر معدن، با توجه به اهمیت تحقیق و توسعه و فراهم­سازی زمینه رسوب دانش ‎ فنی و ساخت تجهیزات اقتصادی مورد نیاز در زنجیره ارزش معادن.

صندوق بیمه فعالیت­‌های مدنی ۵۰ درصد از عدم النفع احتمالی این پروژه و صندوق نوآوری (از طریق معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری) ۵۰ درصد مابقی از عدم النفع احتمالی این پروژه در هر معدن را تحت بیمه قرارخواهند داد.

ج: تعهدات ایمیدرو

  • بررسی و تجمیع برنامه عملیاتی هوشمندسازی معادن کشور و فناوری‌­های وابسته و ارائه به وزارت صمت برای تصویب و ابلاغ
  • فرهنگ­‌سازی و استقرار نظام آموزشی تحول دیجیتال و هوشمندسازی برای معادن کشور و فناوری­‌های وابسته
  • تسهیل­‌گری در تامین زیرساخت و امکانات لازم برای اجرای پروژه‌­های هوشمندسازی با همکاری سایر طرف‌­های موافقت‌­نامه مورخ ۱۴۰۱/۰۴/۰۸

د: تعهدات شرکت ملی صنایع مس ایران

  • تأمین منابع مالی مورد نیاز پروژه هوشمندسازی در هر معدن به میزان مابقی تعهدات وزارت صمت ومعاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌­بنیان ریاست جمهوری.
  • تأمین و تحویل بخشی از تجهیزات گلوگاهی هوشمندسازی معادن و تکمیل فناوری‌های وابسته (با تمرکز بر سیستم پایش و گسیل ناوگان بارگیری و باربری) با معیار خرید ارزی موضوع این موافقت ‎‎ نامه به شرکت کنسرسیوم ‎‌های ایجاد شده و همچنین همکاری در تامین حداکثر ۵۰ درصد از منابع مالی مورد نیاز برای اجرای طرح از منابع در دسترس شرکت مس از محل وجوه مورد توافق در موافقت‌­نامه.
  • ارائه شرح خدمات پروژه هوشمندسازی معادن و تکمیل فناوری‌های وابسته (با تمرکز بر سیستم پایش و گسیل ناوگان بارگیری و باربری) معدن مس سرچشمه، حداکثر ۱ ماه پس از امضای این موافقت ‎ نامه توسط شرکت ملی صنایع مس (فاواگستر) و با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و ایمیدرو.
  • مدیریت و نظارت بر اجرای پروژه و ارائه گزارش‌های دوره‌ای پیشرفت پروژه براساس سند مدیریت و کنترل پروژه.
  • تضمین دریافت خدمات و خرید موضوع این موافقت ‎ نامه برای پنج (۵) معدن موضوع این توافق ‎ نامه در صورت موفقیت پروژه ‎ معدن سرچشمه و دریافت تاییدیه ‎‌های مورد نیاز.
  • ارائه خدمات GC [۱]توسط شرکت فاواگستر و انجام شکست پروژه و انعقاد قرارداد به صورت ماژولار با شرکت‌های دانش‌بنیان با محوریت و راهبری این شرکت به نمایندگی از شرکت ملی صنایع مس ایران.
  • فراخوان و ارزیابی مشاور خارجی از طریق شرکت ملی صنایع مس ایران (فاواگستر) با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌­بنیان و ایمیدرو
  • تبصره ۵- شرکت خارجی موظف به نظارت بر مباحث فنی پروژه، چگونگی شکست پروژه، انتقال دانش و توانمندسازی شرکت‌های دانش‌­بنیان ایرانی و در صورت لزوم تأمین قطعات فنی مورد نیاز است. معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، هزینه بکارگیری مشاور خارجی را براساس ضوابط موجود طبق ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش‎بنیان جزو سرفصل­‌های اعتبار مالیاتی شرکت ملی صنایع مس ایران محسوب خواهد کرد.
  • شرکت ملی صنایع مس ایران متعهد شد پس از تأیید قرارداد بار اول توسط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری اقدام به اخذ تأیید‌های مورد نیاز هیات‌مدیره شرکت مس در خصوص پروژه ‎ هوشمندسازی معادن و تکمیل فناوری‌های وابسته معدن در کلیه معادن مورد نظر این توافقنامه نماید.
  • شرکت مس متعهد می‌شود موضوع هوشمندسازی معادن و تکمیل فناوری‌های وابسته (با تمرکز بر سیستم پایش و گسیل ناوگان بارگیری و باربری) را در اولویت برنامه­‌های خود قرارداده و همکاری لازم با عوامل پروژه را در دستور کار قرار دهد. همچنین شرکت ملی مس متعهد می‌شود در صورت ایفای تعهدات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت، دانش اکتساب شده در پروژه هوشمندسازی معادن و تکمیل فناوری‌های وابسته را برای کمک و ارتقاء هوشمندسازی سایر معادن کشور (از طریق ارائه پیوست توسعه فناوری هوشمندسازی معادن و افزایش عمق ساخت داخل آن) به کار گیرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده