تاریخ: ۰۷ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۰۸
بازدید: ۱۳۲
کد خبر: ۳۲۸۲۰۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرکل صمت:

سمنان تنها استان دارای ظرفیت فرآوری سلستین و کرومیت است + فیلم

‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان سمنان گفت: سمنان تنها استان کشور دارای ذخیره بالای سلستین و کرومیت با خلوص بالا است و در زمینه این مواد معدنی فرآوری باید در دستور کار باشد.

به گزارش می‌متالز، یادگار احمدی روز پنجشنبه در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان سمنان افزود: اقدامات ارزشمندی در دولت سیزدهم انجام شد که در راستای تحقق جهاد تبیین اطلاع‌رسانی این تلاش‌ها یک ضرورت است.

وی ادامه داد: سازمان صنعت و معدن در ۲ بخش حمایتی و نظارتی وظیفه دارد و عملکرد شفاف و نظارت کافی، جامع و حمایت از مصرف کننده رویکرد این سازمان است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان سمنان اظهار کرد: ۲ هزار واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری در استان سمنان در زمینه‌های مختلف از جمله خودرو، دارو، شیمیایی فعال است.

تعداد بازدید : 1

احمدی گفت: سمنان جزو استان‌های دارای ظرفیت معدنی بالا در کشور است و از مجموع ۷۰ ماده معدنی در کشور ۴۲ نوع در این استان وجود دارد و برای ۳۴ ماده معدنی مجوز بهره‌برداری صادر شده است.

وی اضافه کرد: از معدن طلا گرفته تا معدن سنگ گچ و نمک در استان وجود دارد و شاید مواد معدنی نمک و گچ ارزان باشد، اما از مواد راهبردی هستند که در صنایع مختلف از جمله صنایع دارویی کاربرد دارند.

این مسوول تاکید کرد: باید در زمینه کاربرد گچ و نمک در دنیا بررسی‌ها تقویت شود تا بیش از پیش از این محصولات راهبردی ارزش افزوده ایجاد کرد و همچنین از خام فروشی جلوگیری شود.

وی اظهار کرد: سمنان جزو استان‌های دارای ذخیره بالای زغال سنگ است و اکنون ۳۲ معدن زغال سنگ زیرزمینی در استان سمنان وجود دارد که باید در زمینه ایمن‌سازی و کاهش حوادث کار در این حوزه برنامه‌ریزی شود.

احمدی خاطرنشان کرد: ۱۴ واحد صنایع فرآوری مس و سنگ آهن در استان سمنان فعال است و به واسطه ارزش افزوده‌ای که فرآوری مواد معدنی ایجاد می‌کند، این استان سال گذشته دارای رشد اقتصادی بالا و جزو سه استان برتر کشور بود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان سمنان با بیان اینکه معدن اشتغال‌زا نیست و صنایع معدنی اشتغالزا است، گفت: ۷۰۰ معدن در استان وجود دارد و ۷۵ تا ۸۰ درصد این معادن فعال است.

وی اضافه کرد: بخش معدن در این استان منجر به اشتغالزایی برای ۶ هزار نفر شد و رفع کمبود زیرساخت‌ها از جمله آب، برق و گاز برای تقویت صنایع فرآوری مواد معدنی بایدمورد توجه باشد.

سال انتخابات و رسالت رسانه‌ها در انعکاس دستاورد‌ها

احمدی بیان کرد: امسال که سال انتخابات محسوب می‌شود، بهترین فرصت برای رسانه‌ها است تا به انعکاس دستاورد‌های سازنده دولت مردمی سیزدهم بپردازند.

وی درباره عملکرد خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: ایرنا رسانه‌ای جامع و پویا و در بین رسانه‌ها و دارای جایگاه است و در کشور و در استان سمنان عملکرد مطلوبی داشته است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان سمنان با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر جهاد تبیین، افزود: عملکرد دستگاه‌های اجرایی باید از طریق رسانه‌ها به اطلاع جامعه برسد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) سال ۱۳۱۳ خورشیدی با تاسیس «آژانس خبری پارس» بنا گذارده شد و طی نزدیک به ۹ دهه فعالیت، افزون بر جریان‌سازی خبری یکی از منابع مهم خبری دیگر رسانه‌های داخلی و خارجی بود و فعالیت خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سمنان نیز به اواسط دهه ۵۰ بازمی‌گردد.

سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است و با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

بر پایه برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع ۷۵۷ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) سمنان

عناوین برگزیده