تاریخ: ۱۱ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۲۸
بازدید: ۶۱
کد خبر: ۳۲۸۵۸۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کاهش دمای دلار زمستانی/ دلار نفتی فراوان شد

‌می‌متالز - تحلیل گران براین باورند که با توجه به تحولات مثبت صورت گرفته در صادرات نفتی و رشد اقتصادی، بازار ارز ایران حداقل برای یک سال آینده در یک محدوده باثبات کاهشی قرار خواهد گرفت.

به گزارش می‌متالز، براساس آخرین آمار اعلام شده از طرف مراجع بین‌المللی، درآمد‌های نفتی ایران در سال میلادی گذشته حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است. همچنین آمار رسمی منتشر شده برای ۹ ماهه ۱۴۰۲، از طرف گمرک ایران نشان می‌دهد که درآمد‌های صادراتی نفت ایران در این مدت بیش از ۲۶ میلیارد و ۴۶۰ میلیون دلار بوده است.

براساس نظر کارشناسان، با توجه به اینکه عمده صادرات ایران به کشور‌های چین، عراق، امارات، ترکیه و هند صورت گرفته است، بازگشت ارز‌های نفتی به ایران با سهولت و هزینه بسیار کمتری صورت می‌پذیرد که منجر به تقویت منابع ارز داخلی و نیز کاهش فشار تقاضای ارزی از منابع بانک مرکزی شده است.

از طرفی دستاورد‌های بانک مرکزی در گشایش مسیر‌های مبادلاتی جدید و نیز تقویت زیرساخت‌های بازار‌های پولی و ارزی ایران، باعث شد در سال ۱۴۰۲، شاهد ثبات بازار‌ها و کاهش نوسانات قیمتی باشیم.

به طور خاص، شکل گیری حاکمیت بانک مرکزی بر بازار ارز ایران از مسیر مرکز مبادله ارز و طلا در کنار افزایش نظارت و مدیریت بر سیستم بانکی و فرآیند خلق پول در بانک‌ها، باعث شد بخش قابل توجهی از تقاضای سوداگرایانه از بازار‌های ارز ایران دور شود و طی ۹ ماه گذشته نوسانات بازار‌های غیررسمی حتی در مواجهه با اخبار منفی سیاسی نیز به سرعت کنترل شود.

در بازار بانکی نیز کنترل ترازنامه بانک‌ها و جلوگیری از اضافه برداشت بانک‌های ناتراز باعث شد بخش زیادی از انحرافات اعتباری سیستم بانکی کنترل شود. در واقع بانک مرکزی توانست در سال ۱۴۰۲، سیاست هدایت اعتباری را به شکل بهتری انجام دهد و از انحراف اعتبارات به سمت سوداگری جلوگیری کرد. از طرفی بخش قابل توجهی از تسهیلات پرداختی را به سرمایه درگردش بنگاه‌های تولیدی اختصاص داد تا رشد تولید و کاهش تورم در کنار یکدیگر پیگیری شود.

این سیاست‌ها باعث شد در نیمه اول ۱۴۰۲، رشد اقتصادی ایران به بیش از ۴.۵ درصد (آمار بانک مرکزی) برسد و تجارت خارجی ایران نیز در ۹ ماهه ۱۴۰۲ بیش از ۷ درصد رشد کند.

از منظر بازار ارز، تحولات مثبت این شاخص‌ها به عنوان عامل تعیین کننده برای پیش بینی روند کاهش قیمت و افزایش عرضه (یا کاهش تقاضا) ارز در بازار شناخته می‌شود.

براین اساس تحلیل گران براین باورند که با توجه به تحولات مثبت صورت گرفته، بازار ارز ایران حداقل برای یک سال آینده در یک محدوده باثبات کاهشی قرار خواهد گرفت.

به گفته آن‌ها بازار ارز در بخش‌های رسمی، از اواسط مهرماه با مازاد عرضه رو به رو شده است و این موضوع در ادامه تشدید فشار عرضه در سایر بازار‌ها را درپی خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده