تاریخ: ۱۶ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۰۶
بازدید: ۲۱
کد خبر: ۳۲۹۱۴۸
سرویس خبر : انرژی

بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان انرژی اروپا کدام کشور‌ها هستند؟ / آمریکا و نروژ در صدر + اینفوگرافیک

‌می‌متالز - پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، بازیگران سوخت و انرژی در اتحادیه اروپا تغییر کردند. در این میان آمریکا و نروژ توانستند از این فرصت بیش از سایر کشور‌ها استفاده کنند و بازار انرژی این کشور‌ها را در اختیار بگیرند.

به گزارش می‌متالز، پس از گذشت حدود دو سال از حمله نظامی روسیه به اوکراین و آغاز جنگ میان دو کشور، مسکو بازار انرژی خود را در اتحادیه اروپا از دست داد. روس‌ها که پیش از آغاز به‌عنوان بزرگ‌ترین تأمین‌کننده گاز، گاز مایع و نفت اروپا شناخته می‌شدند، حالا کمتر از هر زمان دیگری در بازار انرژی قاره سبز مشاهده می‌شوند.

در حالی که انتظار می‌رفت ایران تهدید جنگ را تبدیل به فرصت کند و بر اساس نیاز اروپا، به احیای برجام سرعت ببخشد، اما دولت سیزدهم برای بازی در زمین شرق و به‌ویژه روسیه و چین این فرصت تاریخی را هم از دست داد و نتوانست به تأمین‌کننده اصلی گاز و نفت اروپا تبدیل شود. چنانکه در هیچ‌یک از بخش‌های تأمین نفت، گاز و گاز مایع اتحادیه اروپا نامی از ایران مشاهده می‌شود.

در این میان حتی کشور‌های دیگر خاورمیانه هم نقش پررنگی در تأمین انرژی اروپا ندارند و به جای آن نام آمریکا و نروژ است که در صدر مشاهده می‌شود.

مهم‌ترین بازیگران انرژی اتحادیه اروپا

در بخش گاز طبیعی مایع، آمریکا توانسته تقریباً نیمی از بازار اروپا را بر عهده بگیرد و پس از آن به‌ترتیب نام کشور‌های قطر، الجزیره و روسیه مشاهده می‌شود. نکته مهم به قطر در همسایگی ایران بازمی‌گردد که هم‌اکنون ۱۴ درصد این بازار را تأمین می‌کند و با توجه به قرارداد‌هایی که منعقد کرده، به نظر می‌رسد در سال‌های آینده بتواند به رقیب اصلی آمریکا تبدیل شود. روس‌ها نیز توانسته‌اند همچنان سهم ۹ درصدی در این حوزه برای خود حفظ کنند.

در بخش صادرات نفت نیز آمریکا پیشتاز است و ۱۸ درصد نفت مورد نیاز مهم‌ترین شریک سیاسی خود را تأمین می‌کند. پس از آمریکا نیز نروژ سهمی ۱۴ درصدی برای خود در این زمینه اختیار کرده است.

در حالی که ایران نتوانسته در بازار نفت اتحادیه اروپا هم حرفی برای گفتن داشته باشد، پس از آمریکا و نروژ، نام کشور‌هایی نظیر قزاقستان، لیبی، عربستان و عراق به چشم می‌خورد.

در این بین نروژ توانسته به مهم‌ترین بازیگر بازار گاز طبیعی اتحادیه اروپا تبدیل شود و سهمی ۴۸ درصدی در این حوزه داشته باشد. آمریکا در این بازار جایی ندارد و الجزایر، روسیه انگلیس و آذربایجان مهم‌ترین تأمین‌کننده‌های دیگر هستند.

بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان انرژی اروپا کدام کشور‌ها هستند؟ / آمریکا و نروژ در صدر + اینفوگرافیک

نمودار بالا نشان می‌دهد به‌رغم جدال سیاسی اروپا و روسیه و بلوک‌بندی‌های بین‌المللی اتحادیه اروپا هنوز موفق نشده خود را کاملاً از گاز روسیه بی‌نیاز کند و ۱۶ درصد گاز طبیعی و ۹ درصد از گاز طبیعی مایع را از این کشور تأمین می‌کند.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده