تاریخ: ۲۷ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۲۰
بازدید: ۵۵
کد خبر: ۳۳۰۴۲۵
سرویس خبر : انرژی
با کندی بهبود اقتصادی چین و تقویت دلار

قیمت جهانی نفت عقب نشست

‌می‌متالز - قیمت نفت با کاهش رشد اقتصادی در چین، دومین مصرف کننده بزرگ نفت خام جهان، و همچنین با تقویت دلار آمریکا و کاهش اشتهای ریسک سرمایه‌گذاران، کاهش یافت و نگرانی‌ها نسبت به افزایش تقاضا در آینده را افزایش داد.

به گزارش می‌متالز، قیمت شاخص جهانی نفت خام برنت با ۵۲ سنت یا ۰٫۷ درصد کاهش به ۷۷٫۷۷ دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) هم با ۵۶ سنت یا ۰٫۸ درصد کاهش به ۷۱٫۸۵ دلار در هر بشکه رسید.

قیمت نفت برنت در روز سه‌شنبه اندکی افزایش یافت درحالی‌که WTI کاهشی شد، زیرا سرمایه‌گذاران شاهد تضعیف عوامل بنیادی در آمریکا بودند، اما درگیری‌های دریایی و هوایی در دریای سرخ نگرانی‌ها نسبت به تغییر مسیر نفت‌کش‌ها برای اجتناب از عبور از این منطقه و درنتیجه افزایش هزینه‌ها و زمان تحویل را افزایش داد.

اقتصاد چین در ۳ ماهه چهارم نسبت به سال قبل ۵٫۲ درصد رشد کرد که این برخلاف انتظارات ۵٫۳ درصدی تحلیلگران بوده است و پیش‌بینی‌ها مبنی بر اینکه تقاضای چین باعث رشد قوی‌تر نفت جهانی در سال ۲۰۲۴ خواهد شد را زیر سؤال برد.

پریانکا ساچدوا، تحلیلگر ارشد بازار در فیلیپ نوا، باور دارد که رقم رشد اقتصادی چین به جریان مخالف تقاضای نفت خام پایان نمی‌دهد و چشم‌انداز چین برای سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ همچنان تیره‌وتار است. صنعت نفت از این ایده حمایت می‌کرد که علیرغم بهبود پر از دست‌انداز چین، تقاضای این کشور برای نفت انعطاف‌پذیر بوده و احتمالاً در سال ۲۰۲۴ به سطوح بی‌سابقه خواهد رسید.

علیرغم رشد اقتصادی کمتر از حد انتظار، توان عملیاتی پالایشگاه نفت چین در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال گذشته ۹٫۳ درصد افزایش‌یافته و رکوردی جدید به ثبت رسانده است که نشان می‌دهد تقاضای نفت این کشور شاید نه با سرعتی که برخی تحلیلگران انتظار دارند، اما افزایش‌یافته است.

برخی از نشانه‌های تقاضای ثابت چین ظاهرشده است، زیرا پالایشگاه‌های این کشور فعالانه محموله‌های نفتی را برای تحویل در ماه‌های مارس و آوریل رزرو می‌کنند تا ذخایر خود را دوباره پر کنند، نفت را باقیمت‌های نسبتاً پایین‌تری خریداری کنند و در انتظار افزایش تقاضا در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ باشند.

علاوه بر این، پس از اظهارات مقامات فدرال رزرو آمریکا که انتظارات برای کاهش شدید نرخ بهره را کاهش داد، دلار آمریکا در روز چهارشنبه نزدیک به بالاترین حد یک‌ماهه خود رسید. دلار قوی‌تر تقاضا برای نفت دلاری را برای خریدارانی که با ارز‌های دیگر پرداخت می‌کنند کاهش می‌دهد. به گفته تحلیل‌گران نرخ‌های بالاتر می‌تواند چشم‌انداز ضعیف‌تری برای تقاضای نفت ایجاد کند، زیرا فعالیت‌های اقتصادی در محیطی با نرخ بهره بالا کاهش می‌یابد و قیمت‌های نفت را آسیب‌پذیر می‌کند.

بازار همچنان به نظارت بر وضعیت دریای سرخ ادامه می‌دهد، اگرچه به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران خطر اختلال در عرضه را کم‌اهمیت جلوه می‌دهند، حتی در وضعیتی که نفت‌کش‌ها مسیر خود را منحرف می‌کنند.

ویوک دار، مدیر استراتژیک معدن و کالا‌های انرژی در بانک مشترک‌المنافع استرالیا معتقد است درحالی‌که معیار‌های نفت ممکن است منعکس‌کننده حملات دریای سرخ نباشد، قیمت واقعی نفت و فرآورده‌های نفتی برای مصرف‌کنندگان تحت تأثیر اختلال در جریان تجارت از طریق دریای سرخ و کانال سوئز افزایش‌یافته است.

منبع: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده