تاریخ: ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۲۷
بازدید: ۸۷
کد خبر: ۳۳۲۲۹۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

آب، برق و گاز متهم نوسانات هیجانی فولاد در بورس کالا

‌می‌متالز - بررسی معاملات ماه‌های گذشته در بورس کالا نشان می‌دهد عمده‌ترین دلیل نوسانات هیجانی به خصوص در زنجیره فولاد محدودیت‌های توزیع آب، برق و گاز برای صنایع هستند. این محدودیت‌ها باعث شده‌اند قیمت بعضی از کالا‌ها مانند آهن‌ اسفنجی در چند هفته، چندین بار سقف قیمت سال را بشکنند.

به گزارش می‌متالز، دلار غیررسمی، مداخله فروشندگان در بازار، قیمت‌های جهانی یا ماهیت بورس کالا؛ کدام یک متهم ردیف اول نوسانات هیجانی هستند؟ تعدادی از کارشناسان یا مسوولان همیشه برای پاسخ به انتقادات ساده‌ترین راه راه انتخاب می‌کنند. برای مثال آن‌ها در پاسخ به چرایی افزایش قیمت مسکن، بورس کالا و فرآیند فروش سیمان را مقصر نشان می‌دهند. آن‌ها برای انتقاد به بورس کالا شمشیر را از رو بسته‌اند و عقیده دارند قیمت‌ها در فرآیند فروش بورس کالا به صورت نادرستی تعیین می‌شود. گاهی هیجانات قیمتی مانند آنچه در هفته‌های اخیر در معاملات آهن‌اسفنجی رخ داد نیز بهانه دیگری برای تاخت و تاز به بورس کالا خواهد شد. می‌گویند دلار غیر رسمی عامل کشف قیمت محصولات فولادی در بورس کالاست. با وجود این ادعا باید پرسید طی دو هفته ابتدایی از بهمن‌ماه دلار در بازار غیررسمی تا محدوده ۶۰ هزار تومان افزایشی شد، با این حال قیمت کدام یک از ورق‌های فولادی نسبت به چند هفته قبل جهش کرد؟ یا قیمت شمش بلوم و شمش فولادی مانند دلار به سقف قیمتی خود رسید؟ در بازار آهن‌آلات مانند میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی نیز با وجود رشد نرخ ارز، قیمت‌ها ثابت ماند.

معاملات شمش فولاد نیز نشان می‌دهد قیمت‌های جهانی تأثیری بر بورس کالا ندارد، چراکه رشد قیمت شمش فولاد صادراتی ایران و یا شمش فولاد فوب دریای سیاه نه تنها اثر مثبتی بر معاملات شمش فولاد در بورس کالا نداشت بلکه روند قیمت شمش فولاد در بورس کالا هفته‌ها نزولی بود. از طرفی اگر فروشندگان توانایی کنترل را داشتند در طول ماه‌های گذشته بیش از ۵۰ درصد از محصولات عرضه شده روی دستشان باد نمی‌کرد. هفته گذشته در بعضی از معاملات ورق‌های فولادی تنها ۵۰ تا ۱۰۰ تن از حجم عرضه مورد معامله قرار گرفت. با این حساب دلیل نوسانات هیجانی در بعضی از کالا‌ها چیست؟ بررسی آخرین نوسانات محصولات فولادی در بورس کالا نشان می‌دهد مثلث آب، برق و گاز متهم ردیف اول هستند. محدودیت توزیع آب و برق در فصل تابستان و گاز در فصل زمستان نه تنها بورس کالا بلکه زنجیره فولاد را متأثر کرده است. چرا آهن اسفنجی در هفته‌های گذشته چهار مرتبه سقف قیمتی سال را شکست؟ فعالان بازار گزارش می‌دهند محدودیت توزیع گاز در نیمه دوم سال تقاضا برای آهن اسفنجی را افزایش داده است.

چرا تختال C ناگهان پرتقاضا شد در حالی که شمش فولاد و شمش بلوم تقاضایی پایینی دارند؟ پاسخ این سوال نیز در محدودیت توزیع گاز برای فصل زمستان است. حتی دلیل ریزش قیمت میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی نیز محدودیت توزیع برق در فصل تابستان است. بورس کالا متهم گرانی مسکن نبود، تولیدکنندگان در نیمه گرم سال محدودیت بسیاری برای تولید میلگرد و تیرآهن داشتند. تولیدات کاهش پیدا کرده بود و میلگرد و تیرآهن در بازار گران شدند، سپس با پایان این محدودیت‌ها، تولید افزایش یافت و قیمت‌ها خیلی سریع کاهش یافت.

مثلث آب، برق و گاز طی ماه‌های گذشته هیجانات متعددی به زنجیره فولاد اعمال کرده است. افزایش قیمت‌ها یا کاهش تولید بعضی از کالا‌ها را نباید به گردن بورس کالا، یا دلار غیر رسمی انداخت. معاملات بهمن‌ماه نشان می‌دهد اخبار رسمی از محدودیت‌های توزیع آب، برق و گاز چقدر نظم عرضه و تقاضا را برهم می‌زند، همین طور که امسال بار‌ها همین اتفاق رخ داد. راه چاره نیز مدیریت توزیع برای سال آینده است. از همین امروز صنایع کوچک نگران توزیع برق در نیمه گرم سال هستند، اگر به خاطر محدودیت توزیع برق تولید کاهش پیدا کند و قیمت‌ها افزایشی شود، مقصر بورس کالا نیست.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده