تاریخ: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۲۴
بازدید: ۲۲۱
کد خبر: ۳۳۴۸۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رفت و برگشت بورس در اوج

نقشه نیمروز بورس یکشنبه (25 فروردین)

می متالز - ورود شاخص کل به کانال 195 هزار واحدی طی معاملات دیروز کافی بود تا بازار دست‌کم از لحاظ ذهنی تحت تاثیر قرار بگیرد و در مسیر مقطعی اصلاح بیفتد. فروشندگان که صبح امروز به دلیل نبود تقاضای موثر با عرضه سهم‌های خود به قیمت‌های پایین‌تر، سبب شدند تا شاخص در ابتدا بیش از 1200 واحد از ارتفاع خود را از دست بدهد، از میانه معاملات با بهبود جو روانی حاکم بر بازار، سفارش‌های خود را در قیمت‌های بالاتری گذاشتند و زمینه را برای رشد دوباره شاخص از کف روزانه مهیا کردند.
نقشه نیمروز بورس یکشنبه (25 فروردین)

به گزارش می متالز، بازار سهام از روز گذشته که مجددا مجال ورود به کانال تاریخی 195 هزار واحد را پیدا کرد، با این مانع ذهنی مواجه شد که عبور از این محدوده نیاز به اصلاح زمانی قیمت‌ها در مقیاس کوتاه‌مدت دارد. از همین رو، بسیاری از معامله‌گران نموداری با تاکید بر سطوح مقاومتی انتظار عقب‌گرد شاخص را داشتند. این دسته از فعالان سهام احتمالا از روز گذشته با انگیزه حفظ سود کسب شده به عرضه‌ها دامن زدند و در نتیجه جلوی پیش‌روی قیمت‌ها را تا حدود زیادی گرفتند. البته این الگوی ذهنی از مدت‌ها قبل در بین اهالی بورسی جا افتاده بود و بازار از قبل انتظار بروز رفتار اصلاحی را داشت. در نتیجه این فرآیند، از تب‌وتاب تقاضا کاسته شد و فروشندگان نیز از ترس افت بیشتر قیمت‌ها مشارکت بیشتری از خود نشان دادند و به عرضه سهم‌های خود به قیمت‌های نازل‌تر پرداختند. افت بیش از 1200 واحدی شاخص کل در  ابتدای معاملات امروز هم بازتاب همین الگوی ذهنی بود که به نظر می‌رسد به دلیل پشتوانه‌های قوی سهام داومی چندانی نداشت و شاخص کل افت آغازین خود را خیلی زود جبران کرد و در ساعت پایانی توانست به محدوده مثبت بازگردد.

بهانه‌های بازگشت به منطقه سبز

واقعیت این است که مقاومت‌های فنی-نموداری شاخص کل که از سوی برخی فعالان سهام مطرح می‌شود، همواره از الگوهای گذشته‌نگر آب می‌خورد و به همین دلیل نمی‌تواند بسیاری از پویایی‌های محیط سهام را وارد تحلیل‌های خود کند. چنان که می‌دانیم، مرجع این نوع ارزش‌گذاری‌ها غالبا ذهنی و روان‌شناختی است، در صورتی که بسیاری از قالب‌های ذهنی با برخورد با واقعیت‌های عینی شکسته می‌شود و کارایی خود را در شناخت مسیر آینده از دست می‌دهد. از این رو، مقایسه‌های سطحی وضع کنونی سهام با دوره قبل(برای مثال با دوره اوج‌گیری قیمت‌ها در مهرماه گذشته) و به دست دادن تحلیل‌های خطی، ضمن اینکه دینامیک بازار را نادیده می‌گیرد، زمینه‌ساز انحراف رفتاری قیمت سهام می‌شود. از این روست که تحلیلگران بنیادی با انگشت گذاشتن بر تفاوت‌های معنادار کنونی نسبت به دور قبلی، همچنان ظرفیت‌های سهام جهت رشد ادامه‌دار را مورد تاکید قرار می‌دهند.

برای مثال، روند مطلوب قیمت مواد خام نظیر نفت و فلزات در بازار جهانی و همچنین وضعیت فعلی بازار ارز به گونه‌ای است که می‌تواند محل تفاوت محیط کنونی سهام با دور قبلی را به خوبی نشان دهد. تحلیلگران بنیادی هم بر همین اساس انتظار تداوم مسیر صعودی شاخص به شرط تفکیک سهم‌های ارزنده از سهم‌های زیان‌ده و حبابی را دارند. بازگشت بهای سهم‌های کالایی از محدوده منفی به مثبت در معاملات امروز موید همین چشم‌انداز است که توانستند شاخص کل را در انتهای معاملات امروز به مجاورت مرز 196 هزار واحد برسانند.

 

تعدیل تدریجی قیمت‌ها در بورس کالا


امروز در بورس کالا شاهد عرضه 200 تن شمش روی، 3000 تن کاتد مس، 120 تن سولفور مولیبدن و 3 هزار تن شمش بلوم در بخش صنعتی هستیم. عرضه 100 تن شمش روی توسعه صنایع روی خاورمیانه بدون تقاضا معامله نشد. 100 تن شمش روی گسترش صنایع روی ایرانیان نیز با تقاضای 50 تن در قیمت پایه 30.68 میلیون تومان در قیمت پایه همراه شد.
تمام عرضه 3 هزار تنی کاتد مس شرکت ملی صنایع مس ایران نیز در قیمت پایه 60.7 میلیون تومان به فروش رسید که حاکی از ریزش 2.41 درصدی قیمت این محصول نسبت به آخرین معامله و افت 8.97 درصدی قیمت نسبت به بالاترین سطح در تاریخ 22 اسفند 96 است. لازم به ذکر است عدم ایجاد رقابت برای عرضه این محصول در معاملات امروز و ثبت نرخ معامله 60.7 میلیون تومانی برای هر تن کاتد مس، باعث تعدیل قیمت پایه برای معاملات آتی خواهد شد.
شرکت ملی مس ایران 120 تن سولفور مولیبدن را در 12 نوبت عرضه با قیمت میانگین موزون 86.83 میلیون تومان به ازای هر تن به صورت نقدی و تحویل در تاریخ 28 فروردین به فروش رساند.
اما داغ‌ترین معاملات روز در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالا مربوط به عرضه 3 هزارتنی شمش بلوم فولاد خراسان بود. این عرضه که در قیمت پایه 3420 تومان به ازای هر کیلوگرم در تابلو ثبت شده بود ابتدا با تقاضای بیش از 20 هزار تنی مواجه شد و به همین دلیل حجم عرضه به 10 هزار تن افزایش یافت. رقابت بر سر خرید نیز باعث افزایش قیمت میانگین موزون به بالای 3900 تومان (رشد بیش از 14 درصدی نسبت به قیمت پایه) شد. تاریخ تحویل این محصول 19 اردیبهشت و فروش به صورت سلف است. لازم به ذکر است سقف قیمت این محصول مربوط به معامله شمش بلوم فولاد خوزستان در تاریخ 21 فروردین سال جاری و در قیمت 4155 تومان به ازای هر کیلوگرم است که افت بیش از 5 درصدی را نسبت به سقف قیمت این محصول در بورس کالا دارد.

عناوین برگزیده