میمتالز؛ یادداشت دکتر «مجید مرادیان» روزنامهنگار و کارشناس روابط عمومی: روابط عمومی به عبارتی "هنر هشتم" از ابتدای شکلگیری آن تاکنون با فراز و نشیبهای زیادی روبرو بوده و از طرفی تغییرات در توسعه سازمانها و تحولات فرهنگی و اجتماعی نیز در ابعاد کمی و کیفی بر روابط عمومی تاثیرگذار بوده است.
گرچه به مرور در طی ادوار مختلف تحولات و تغییرات مثبتی در رشد و تعالی روابط عمومی حاصل شده است و نمیتوان خدمات ارزشمند بسیاری از بزرگان و فعالان این حوزه را نادیده گرفت، اما توجه به آسیبها و چالشهای روابط عمومی در عصر حاضر نیز قابل چشمپوشی نیست. بررسی آسیبشناسی و ارائه راهکارهای لازم در روابط عمومی میتواند افقهای روشنی را برای این صنعت به همراه داشته باشد.
اصطلاح «روابط عمومی» ترجمه اصطلاح انگلیسی Public Relations است.
این عبارت و نام در ایران برای نخستین بار در شرکت نفت به کار گرفته شد و دفتری تحت این نام برای اولین بار در همین سازمان ایجاد شد. سازمانها و مؤسسات دیگر کشورمان (مانند ذوب آهن اصفهان به عنوان اولین و مادر صنعت فولاد کشور - حدود ۵۷ سال پیش) پس از شرکت نفت شروع به ایجاد واحدی به نام روابط عمومی در تشکیلات خود نمودند.
روابط عمومی در طی سالهای اخیر دچار تحولات فراوانی شده است که اهمیت و جایگاه بالای آن را در حل و فصل بحرانها، فرهنگسازی، ایجاد تفاهم میان افکار عمومی و سازمان و اعتمادسازی بیش از گذشته آشکار میسازد. توانمندسازی روابطعمومیها در فرآیند اطلاعرسانی و برقراری ارتباط با افکار عمومی نیز از آن جهت مؤثر است که همسوسازی ارزشها و عرفهای سازمان و مخاطبین را به خوبی محقق میسازد.
در شرایط فعلی کارکرد و نقش این حوزه آن قدر اهمیت یافته که اساساً وجود و حضور هیچ سازمانی را بدون این علم و هنر، نمی توان تصور کرد. بقا و ادامه حرکت یک سازمان نیز بیش از هر چیز، وابسته به کارآیی و قدرت روابط عمومی است.
متأسفانه در حوزه روابط عمومی کشور، آسیبها و چالشهایی احساس میشود که به اختصار به چند مورد آن اشاره میگردد:
با توجه به اهمیت و نقش مهم روابط عمومی، تنها راه موفقیت در این حوزه توجه ویژه به "مدیریت ناب" است که میتواند همه ابعاد روابط عمومی را تحت تاثیر قرار دهد.
بر اساس نظر دانشمندان علوم ارتباطات، اصول مدیریت ناب بر پایه یک مدیریت هوشمند، مهارت، کمالجویی دائم، خردورزی، برنامهریزی، سازماندهی، بسیج امکانات و منابع، هدایت، توجه به ارزش منابع انسانی کارآمد و با تجربه، و در نهایت کنترل و رهبری است. بنابراین میتوان غایت مدیریت ناب را، رهبری (مقبولیت) و مدیریت بر قلبها و اخلاقمداری دانست و این مهم نیز در حوزه روابط عمومی باید مورد توجه قرار گیرد به عبارتی کاملتر، مدیریت ناب در حوزه روابط عمومی "مردمداری" است.
یادآوری: جایگاه امروز مدیریت روابط عمومی در سازمانها، نتیجه جهتگیری دیروز آنهاست؛ و شیوه مدیریت امروز نیز، معماری فردای آنهاست. پس باید به فردای بهتر بیاندیشیم و برای تحقق آن تلاش کنیم.