تاریخ: ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۳۲
بازدید: ۵۶
کد خبر: ۳۴۱۹۹۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس کل اسبق بانک مرکزی:

نباید در کنترل نرخ ارز زیاده‌روی کرد

‌می‌متالز - رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: نباید در کنترل نرخ ارز زیاده‌روی کرد؛ بلکه باید نسبتی بین نرخ ارز و نرخ تورم وجود داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، سید محمدحسین عادلی، رئیس کل اسبق بانک مرکزی در سی‌ویکمین همایش سیاست‌های پولی و ارزی اظهار کرد: وقتی از سیاست‌های تثبیتی صحبت می‌کنیم، منظورمان این است که باید از تغییرات ناگهانی در عرضه کل و تقاضای کل جلوگیری کنیم. در این کنترل‌ها، سیاست‌های پولی نقش مهمی دارد که باید در اجرای آنها از لنگر‌های اسمی مناسبی استفاده شود. نکته مهم اینکه چارچوب هدف‌گذاری تورمی در ایران به وجود آمده و کار به صورت جدی جلو رفته است که جای خوشحالی دارد.

وی افزود: سیاست‌های تثبیت دو وجهه دارد که تنها یکی از آنها سیاست‌های پولی و بانک مرکزی است. بخش بعدی، دولت و سیاست‌های مالی است که اگر این دو همسو نباشند نمی‌توانند موثر واقع شوند و این عدم هماهنگی می‌تواند سیاست‌های مثبت بانک مرکزی را خنثی کند. باید بدانیم که کاهش تورم و هدفگذاری تورمی امری بلند مدت است، نه کوتاه مدت و قرار نیست نتایج سیاست‌ها به سرعت مشاهده شود. سیاست‌های اعلامی بانک مرکزی با هدف اینکه مردم از پیش بینی و هدفگذاری تورمی و مسیر حرکت خود باخبر کند، خیلی مهم است و در ادبیات اقتصادی نیز مقالات جدیدی در رابطه با آن وجود دارد. در کل اولویت اصلی بانک مرکزی باید هدف تورمی باشد.

این استاد اقتصاد ادامه داد: در کنترل نرخ ارز هم نباید خیلی زیاده روی شود و باید نسبتی بین نرخ ارز و نرخ تورم وجود داشته باشد و اینگونه نیست که نرخ ارز هرچه قدر پایین‌تر نگه داشته شود، بهتر است بلکه باید نوسانات آن کنترل شود. در بودجه سال ۱۴۰۳، ۳۰۰ همت تسهیلات تکلیفی برای شبکه بانکی در نظر گرفته شده و ۲۹۶ همت برای اوراق مالی و اینها در حالی است که ۴۰۰ همت کسری صندوق‌ها در بودجه دیده نشده است.

وی اظهار داشت: رئیس کل بانک مرکزی زمانی مسوولیت تورم را دارد که سیاست‌های مالیِ همراه داشته باشد. در فضای کنونی، ریسک‌های مختلف سیاسی و اقتصادی وجود دارد؛ مثلا شما نمی‌توانید بگویید تحریم وجود ندارد و بی اثر است. هم اکنون بانک مرکزی با دو چالش سیاست‌های مالی و ریسک‌های سیاسی و تحریم‌ها مواجه است، اما آن چیزی که به خود بانک مرکزی مربوط است، با روند درستی در حال انجام است و پیش می‌رود.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده