تاریخ: ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۰۹
بازدید: ۷۹
کد خبر: ۳۴۲۱۰۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

چشم‌انداز مثبت مصرف فولاد منطقه منا علی رغم چالش‌ها

‌می‌متالز - در حالی که محیط بازار جهانی فولاد به دلیل عوامل اقتصادی و ژئوپلیتیکی موجود بسیار چالش برانگیز به نظر می‌رسد، کشور‌های خاورمیانه و شمال آفریقا سعی دارند جذابیت بازار فولاد خود را با امید به چشم انداز رونق تقاضا حفظ کنند. این چشم‌انداز مبتنی بر انتظارات مثبت بازار برای صنعت ساختمان به عنوان محرک اصلی مصرف فولاد و همچنین برخی تغییرات مهم دیگر در الگوی مصرف است.

به گزارش می‌متالز، پس از کاهش ۲.۲ درصدی مصرف ظاهری فولاد منطقه منا و رسیدن به ۶۹.۳ میلیون تن در سال گذشته، انتظار می‌رود این منطقه در سال ۲۰۲۴ شاهد تحولات مثبت بیشتری باشد. بر اساس برآورد اعلام‌شده انجمن جهانی فولاد، تقاضای فولاد آن امسال به میزان ۴.۷ درصد افزایش خواهد یافت و به ۷۲.۶ میلیون تن خواهد رسید. سال آینده نیز رشد آرام تری خواهد داشت و با بهبود ۳ درصدی به ۷۴.۸ میلیون تن می‌رسد.

در این بین انتظار می‌رود کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس یکی از محرک‌های کلیدی بازار باشد چرا که از پروژه‌های قوی، وضعیت نسبتاً پایدار ژئوپلیتیک، پایداری مالی و محیط تجاری دوستانه‌ای برخوردار است. سرانه مصرف فولاد کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس ۳۰۰ کیلوگرم است که به کشور‌های توسعه یافته مانند اروپا و آمریکا نزدیک است.

اگرچه چشم‌انداز اقتصادی و مصرف کاملاً خوش بینانه است، اما کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس هم علی رغم وضعیت نسبتاً باثبات خود با چالش‌هایی روبرو هستند. برای خلاصه کردن چالش‌ها و نگرانی‌های سال ۲۰۲۴ می‌توان گفت که اگر قیمت نفت پایین بیاید، صادرات چین بالا برود، سناریو‌های ژئوپلیتیک بهبود نیابند، و یا اگر ارزش دلار تغییر کند، از آنجایی که سیستم بانکی منطقه به دلار آمریکا مرتبط است، این امر به یک چالش بزرگ تبدیل خواهد شد. در نتیجه چالش‌های زیادی برای منطقه وجود دارد.

منبع: ایفنا

مطالب مرتبط
بیست وهشت روز پیش
بیست وهشت روز پیش
بیست وهشت روز پیش
عناوین برگزیده