تاریخ: ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۵۷
بازدید: ۹۷
کد خبر: ۳۴۲۱۳۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد:

نرخ صادرات فولاد ایران طی ۲ ماه نخست امسال کاهشی است/ برنامه دولت برای نزدیک‌سازی نرخ ارز آزاد و نیمایی

‌می‌متالز - مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: نرخ صادرات فولاد ایران در ۲ ماه نخست امسال کاهشی است و این امر به دنبال ابلاغیه بانک مرکزی مبنی بر عرضه تمام ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما و مجاز نبودن به واردات طلا اتفاق افتاده است.

به گزارش می‌متالز، وحید یعقوبی در خصوص ابلاغیه بانک مرکزی مبنی بر عرضه تمام ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما و مجاز نبودن به واردات طلا اظهار کرد: این ابلاغیه اواخر سال گذشته صادر شده و همه صادرکنندگان زنجیره فولاد را ملزم کرده تا ارز صادراتی را در سامانه نیما عرضه کنند.

وی افزود: در زنجیره فولاد تولیدکنندگان شمش و اسلب از قبل ملزم به عرضه تمام ارز خود در سامانه ارز نیمایی بودند، اما در برخی از محصولات مانند مقاطع طویل و گندله به دلایلی برای مقاطع مشخصی آزاد شده بود که صادرکنندگان این محصولات بتوانند از طریق واردات طلا تعهد ارزی خود را ایفا کنند.

یکپارچه‌سازی نرخ ارز در کل زنجیره فولاد خوب است

مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد اضافه کرد: با ابلاغیه اخیر بانک مرکزی کل زنجیره فولاد در این زمینه یکپارچه شد و همه زنجیره ملزم به عرضه ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما شدند که به اعتقاد ما این اقدام خوبی است، اما اینکه در شرایطی که نرخ ارز آزاد ۵۰ درصد با ارز نیمایی تفاوت قیمت دارد، این کار به تولید ضربه خواهد زد و صادرات را نیز کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: زمانی که تولید کننده قطعات یدکی و ملزومات تولید را با ارز نزدیک به نرخ ارز آزاد تهیه می‌کند طبیعتاً نمی‌تواند صادرات کند و ارز حاصل را با ۵۰ درصد قیمت کمتر به سامانه نیما عرضه کند.

یعقوبی اضافه کرد: اگر بخواهیم سیاست یکپارچه‌سازی نرخ ارز در زنجیره فولاد مؤثر باشد، باید نرخ ارز آزاد نیز نزدیک به نرخ ارز نیمایی باشد و یا حداقل بانک مرکزی در این زمینه نرخ ارزی را اعمال کند که برای مثال در حراج‌های شمش طلا اعمال می‌کند.

وی گفت: اگر قرار باشد که این نرخ‌ها به یکدیگر نزدیک نشوند طبیعتاً سیاست یکپارچه سازی نرخ ارز در کل زنجیره فولاد نیز اثر گذار نخواهد بود و کل صادرات را با مشکل مواجه می‌کند.

تولیدکنندگان فولاد مواد مصرفی، قطعات یدکی و قطعات وارداتی را با نرخ آزاد تأمین می‌کنند

مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان اینکه انجمن فولاد ایران نیز در این زمینه اقداماتی را در دستور کار قرار داده است، افزود: در این زمینه جلساتی را با بانک مرکزی و وزارت صمت داشتیم، صورتجلساتی امضا شده و قرار بر این شده که اتفاقاتی رخ دهد، رئیس بانک مرکزی وعده داد که سیاست جدید را به صورتی مدیریت کند که تولید کننده متضرر نشود و روز گذشته نیز در اظهارات خود تاکید کرد که نرخ ارز آزاد و نیما باید نزدیک شود.

وی ادامه داد: ما از برنامه دولت در خصوص نزدیک سازی نرخ آزاد و نیمایی مطلع نیستیم، اما امیدواریم که این امر محقق شود.

یعقوبی با بیان اینکه در حال حاضر تولیدکنندگان مواد مصرفی مانند فروآلیاژها، قطعات یدکی و قطعات وارداتی را با نرخ آزاد تأمین می‌کنند، ابراز کرد: بر اساس گزارشی که اعلام خواهد شد صادرات فولاد در ۲ ماه اخیر در کشور کاهشی است و این امر ممکن است در تولید نیز مشاهده شود. 

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده