تاریخ: ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۰۲
بازدید: ۸۱
کد خبر: ۳۴۲۲۴۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

بارش باران در اندونزی چالش جدید صنعت فولادسازی چین

‌می‌متالز - افزایش تقاضا برای زغال سنگ حرارتی از سوی چین و کاهش عرضه به دلیل بارش باران‌های سیل‌آسا در اندونزی منجر به رشد قیمت این محصول در روز‌های اخیر شده است. اگرچه چینی‌ها تاکنون زیر بار خرید زغال سنگ اندونزی با قیمت بالاتر نرفته‌اند ولی صنعت فولادسازی چین درصورت تداوم روند صعودی قیمت‌ها با چالش‌های بسیاری مواجه خواهند شد.

به گزارش می‌متالز، رشد تقاضا برای زغال سنگ حرارتی از سوی چین و تغییرات آب‌وهوایی در اندونزی منجر به افزایش قیمت این محصول در روز‌های اخیر شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد روند صعودی قیمت زغال سنگ حرارتی اندونزی از هفته گذشته آغاز شد و مطابق نمودار ذیل، اکنون هر تن زغال سنگ نوع ۵۸۰۰ GAR با بهای ۹۶.۶۷ دلار به فروش می‌رسد. بهای زغال سنگ اندونزی نوع GAR ۴۲۰۰ به ۵۶.۴۳ دلار در تن رسید و هر تن زغال سنگ نوع ۳۴۰۰ GAR نیز با بهای ۳۵.۶۱ دلار به کشور‌های دیگر صادر می‌شود.

بارش باران در اندونزی چالش جدید صنعت فولادسازی چین

اختلال در عرضه زغال سنگ در پی بارش باران‌های سیل‌آسا

چین یکی از بزرگ‌ترین خریداران زغال سنگ اندونزی به شمار می‌رود که به تازگی تقاضا برای خرید زغال سنگ حرارتی از سوی این کشور به دلیل افزایش فعالیت بخش‌های صنعتی آن از قبیل صنعت فولادسازی رشد چشمگیری پیدا کرده است. در واقع دولت چین سیاست‌های محرکی در ابتدای ماه جاری برای تقویت بخش املاک و مستغلات این کشور اجرا کرد و به دنبال این موضوع تقاضا برای زغال سنگ از سوی بخش‌های تولید فولاد و سیمان چین روند رو به رشدی به خود گرفت. علاوه بر این به گفته فولادسازان چینی هر ساله با گرم شدن هوا، تقاضا برای زغال سنگ حرارتی به ویژه از سوی بخش‌های شمالی چین جهت تولید برق بالا می‌رود. در مقابل اندونزی در طول هفته گذشته محموله‌های زغال سنگ کمتری به بازار جهانی عرضه کرد. بررسی‌ها نشان می‌هد تغییرات آب و هوایی و ورود سامانه بارشی سیل‌آسا به اندونزی به ویژه در سوماترا (Sumatra) و کالیمانتان شرقی (East Kalimantan) سبب اختلال در استخراج و عرضه زغال سنگ شده است. از این رو عدم تناسب بین عرضه و تقاضا زغال سنگ افزایش قیمت آن را به همراه دارد. اگرچه چینی‌ها تاکنون زیر بار خرید زغال سنگ حرارتی اندونزی با قیمت بالاتر نرفته‌اند. ولی ژاپن و ویتنام به دو رقیب سرسخت چین تبدیل شده‌اند و از رشد قیمت‌ها حمایت کرده‌اند.

قیمت زغال سنگ کاهش می‌یابد؟

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی دولت هند، اکنون مقدار بسیار زیادی زغال سنگ در بنادر ناولاخی (Navlakhi) و کانلدا Kanlda)) وجود دارد. تحلیل‌گران بازار مدعی‌اند روند افزایشی قیمت زغال سنگ حرارتی اندونزی تا انتهای دهه ابتدایی ژوئن ۲۰۲۴ به دلیل افت تقاضا متوقف خواهد شد، زیرا هند بزودی از لیست خریداران زغال سنگ اندونزی خارج می‌شود. از طرفی پیش‌بینی‌ها از ورود باران‌های موسمی به چین و کاهش دما حکایت دارد که نتیجه آن کاهش مصرف برق در این کشور است. با این اوصاف انتظار می‌رود قیمت زغال سنگ حرارتی اندونزی به دلیل ریزش تقاضا کاهش یابد، در غیر این صورت صنعت فولادسازی چین با چالش تأمین زغال سنگ مواجه خواهد شد و چینی‌ها باید بهای بیشتری در ازای خرید زغال سنگ بپردازند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده