تاریخ: ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۰:۰۴
بازدید: ۶۷
کد خبر: ۳۴۲۲۹۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
تهدید رکود رینگ فولادی‏‏‌ها پایان نمی‏‏‌یابد

امید فولادی‏‏‌ها؛ سراب یا واقعیت؟

‌می‌متالز - در هفته ابتدایی خردادماه بر حجم فروش محصولات زنجیره آهن و فولاد در رینگ صنعتی بورس‌ کالای ایران افزوده شد. با وجود این، برخی فعالان بازار بر این باورند که رشد حجم فروش به مفهوم بازگشت رونق به معاملات بخش فولاد نیست.

امید فولادی‏‏‌ها؛ سراب یا واقعیت؟

به گزارش می‌متالز، رکود حاکم بر بخش ساخت وساز در کشور و فروکش انتظارات تورمی در پی تلاش حداکثری دولت برای کنترل نرخ ارز، مانع رونق یافتن این بازار در میان‌مدت است. در چنین شرایطی تسهیل صادرات تنها راهکار عبور از بحران رکود خواهد بود. با این حال بانک مرکزی با وضع مصوبات جدید هر روز شرایط را برای صادرکننده سخت کرده و استمرار تولید صنعتی را با چالش جدی مواجه می‌کند.

روز گذشته ۷۶‌ درصد از شمش فولاد عرضه‌شده در رینگ اولیه بازار فیزیکی بورس‌ کالای ایران معامله شد. به این ترتیب رینگ صنعتی بورس‌کالا ظرف روز‌های ابتدایی خردادماه با افزایش تمایل به خرید از سوی متقاضیان مواجه شد. بهبود حجم فروش در عرضه سایر محصولات این زنجیره از جمله معاملات آهن اسفنجی نیز به چشم می‌خورد. به نظر می‌رسد که بازار آهن و فولاد پس از چند هفته مواجهه با رکود سنگین، تحرکی محدود داشته است. به گفته برخی فعالان بازار با توجه به فضای عمومی حاکم بر بازار‌های کشور نمی‌توان به استمرار رویه بهبود حجم فروش‌ها در بازار آهن و فولاد امید داشت. در عین حال به شکل سنتی بهار زمان رونق معاملات زنجیره آهن و فولاد در کشور است. در چنین شرایطی فروش ۷۶‌درصد شمش فولاد عرضه‌شده را نمی‌توان به رونق این بازار تعبیر کرد.

در شرایطی که بازار داخلی محصولات فولادی با رکود سنگین مصرفی مواجه است، بازار آزاد ارز نیز با غلبه سیگنال‌های کاهشی مواجه شده است. در عین حال بسیاری از فعالان بازار بر این باورند که تا زمان برگزاری انتخاب ریاست‌جمهوری در تیرماه، فشار برای کنترل نرخ ارز از سوی دولت ادامه پیدا می‌کند و مجموع این موارد مانع رونق مصرفی و سرمایه‌ای در زنجیره محصولات فولادی خواهد شد.

بهبود معاملات فولادی‌ها

روز گذشته برابر دوشنبه هفتم خردادماه حدود ۱۳۰‌هزار تن شمش فولاد با قیمت پایه‌ای در بازه ۱۹‌هزار و ۵۰۰ تومان تا ۲۰‌هزار و ۵۰۰ تومان در رینگ صنعتی بورس‌ کالای ایران عرضه شد که برای این میزان محصول تقاضایی بالغ بر ۲۰۴‌هزار تن به ثبت رسید و در نهایت به فروش ۱۲۹‌هزار تن شمش فولاد از این بازار انجامید. این رقم بیشترین حجم فروش شمش فولاد از این بازار پس از هفته منتهی به روز ۲۱ اردیبهشت‌ماه بود.

میانگین نرخ فروش شمش فولاد از بازار فیزیکی بورس‌ کالای ایران ظرف روز دوشنبه هفتم خردادماه به ۲۰‌هزار و ۵۲۵ تومان رسید و با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، قیمت تمام‌شده فروش شمش فولاد از این بازار به ۲۲‌هزار و ۴۰۰ تومان می‌رسد. با در نظر گرفتن هزینه حمل حداقل ۶۰۰ تومانی برای انتقال این شمش به واحد نورد و هزینه تبدیلی معادل ۱.۱‌درصد نرخ شمش فولاد، قیمت تمام‌شده میلگرد تولیدی از این شمش به ۲۵‌هزار و ۴۰۰ تومان خواهد رسید.

تضعیف صادرات، تولیدکنندگان را ضعیف کرد

رکود سنگین حاکم بر بخش نهایی زنجیره فولاد باعث تضعیف فروش شمش فولاد در بازار داخلی شده است. در این شرایط صادرات مهم‌ترین راهکار برون رفت از وضعیت کنونی است. با وجود این، بانک مرکزی با وضع مصوبات و ابلاغیه‌های مستمر، عملا صادرات را غیر‌ممکن کرده است که استمرار این رویه در بلندمدت علاوه بر تاثیر منفی بر آمار صادرات غیرنفتی کشور به تضعیف بدنه تولید نیز می‌انجامد.

ظرف هفته‌های اخیر بانک مرکزی صادرکنندگان را ملزم کرد که کل عرض صادراتی خود را به کشور بازگردانده و در سامانه نیما به فروش برسانند. با توجه به فاصله قیمتی حدود ۳۸ درصدی میان نرخ ارز در بازار مبادله و بازار آزاد، این مصوبه با اعتراض جدی صادرکنندگان مواجه شد. در ادامه بانک‌مرکزی در ابلاغیه‌ای جدید واردات طلا به جای ارز را به عنوان رفع تعهد ارز حاصل از صادرات ممنوع کرد تا به این ترتیب بر میزان سختگیری‌ها در زمینه صادرات بیفزاید.

رینگ آهن اسفنجی رونق گرفت؟

رینگ صنعتی بورس‌ کالای ایران ظرف هفته جاری میزبان عرضه ۲۴۰‌هزار تن آهن اسفنجی بود که این رقم بیشترین میزان عرضه این محصول در این بازار ظرف سال‌جاری است. از این میزان ۳۵‌هزار و ۴۰۰ تن در بازار مچینگ و مابقی در بازار اولیه عرضه شد. برخلاف هفته‌های گذشته، معاملات آهن اسفنجی ظرف اولین هفته از خردادماه از رونق نسبی برخوردار شد؛ به نحوی که ۱۷۷‌هزار تن از این محصول در این بازار مورد معامله قرار گرفت؛ این رقم بیشترین حجم فروش آهن اسفنجی از رینگ فیزیکی بورس‌ کالای ایران از ابتدای سال ۱۴۰۳ بود.

اگرچه تقاضا در رینگ آهن اسفنجی بهبود داشت؛ اما کاهش قیمت‌های پایه باعث شد تا در نهایت این محصول با کمترین قیمت ظرف امسال معامله شود. به این ترتیب روز ششم خردادماه بیشترین میزان آهن اسفنجی از ابتدای سال در کف قیمت به فروش رفت. میانگین نرخ فروش آهن اسفنجی ظرف هفته جاری برابر ۱۲‌هزار و ۳۶۳ تومان بود.

اگرچه داده‌های معاملات آهن اسفنجی از بهبود فروش‌ها و کاهش رکود حکایت دارد؛ اما برخی فعالان بازار این رشد حجم معاملات را مقطعی و جبران بخشی از کاهش خرید‌ها در هفته‌های قبل ارزیابی کرده و معتقدند با توجه به انباشت محصول در بازار محصولات نهایی فولادی و همچنین تضعیف هرچه بیشتر صادرات، نمی‌توان به رونق پایدار این بخش امید چندانی داشت.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده