تاریخ: ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۲۳
بازدید: ۱۳۵
کد خبر: ۳۴۲۲۲۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

احیای واحد بزرگ تولید فولاد زنجان با گره‌گشایی رییس‌جمهور شهید

‌می‌متالز - یک واحد بزرگ تولید فولاد در زنجان که با سرمایه‌گذاری خارجی ۲۰۰ میلیون دلاری چند سال راکد مانده بود با روی کارآمدن دولت سیزدهم و گره گشایی رییس‌جمهور شهید و حمایت دستگاه قضایی به مدار فعالیت بازگشت.

به گزارش می‌متالز، مجتمع آندیا فولاد زنجان که در شهرستان ایجرود مستقر است، جزو نخستین سرمایه‌گذاری‌های خارجی در استان زنجان به‌شمار می‌رود که با منشاء کشور چین و با هدف اولیه تولید چدن با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن اوایل دهه ۹۰ آغاز به کار کرد.

تولید کنسانتره آهن، گندله، کلوخه سنگ آهن (آگلومره) و فرو سیلیکو منگنز از جمله تولیدات مجتمع آندیا فولاد زنجان است.

همچنین از جمله فعالیت‌های این مجتمع، تولید فرومنگنز متوسط کربن است که مدیران این واحد با انجام فعالیت‌های تحقیقی و تکیه بر مطالعات دانش‌بنیان توانستند به تولید آن برسند و ضمن تأمین نیاز داخل، از خروج ارز از کشور جلوگیری کنند.

به گفته مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان این واحد تولیدی با تلاش متخصصان داخلی و جدیت سرمایه‌گذاران موفق به کسب عنوان نخستین و بزرگترین تولیدکننده فرومنگنز متوسط کربن و کم کربن در کشور شد.

مجید گلشنی منفرد با بیان اینکه از مهمترین برنامه‌های این واحد تولیدی در سال جاری تکمیل ظرفیت کلیه خطوط و تغییر برخی دستگاه‌هاست، اظهار کرد: دی‌ماه سال گذشته عباس علی‌آبادی وزیر صمت در جریان سفر استانی رییس جمهور به استان از آندیا فولاد زنجان بازدید کرد.

مدیران این کارخانه در این بازید به وزیر صمت اعلام کردند که چرا وقتی واحد تولیدی در داخل توانایی تأمین نیاز بازار داخل را دارد و این واحد تولیدی می‌تواند فرومنگنز متوسط کربن و کم کربن کشور را تأمین کند، برخی از واحد‌های تولیدی کشور نیاز خود را از بازار خارج تأمین می‌کنند؟

وزیر صمت هم وعده داد که این موضوع را با قید فوریت بررسی می‌کند؛ وی اذعان کرد: وقتی تولید داخل پاسخگوی نیاز کشور است نباید ارز دولتی به برخی واحد‌های تولیدی جهت واردات محصولات مورد نیاز داده شود.

این کارخانه از نیمه دوم سال گذشته فعالیت خود را به طور جدی‌تر آغاز کرد و از آنجایی که دولت سیزدهم نقش مهمی در احیای این کارخانه دارد، مدیران این کارخانه هم به مسوولان استانی اطمینان خاطر داده‌اند که جهش تولید و افزایش اشتغال در این واحد تولیدی صورت بگیرد و برخی نگرانی‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان از فعالیت این کارخانه مرتفع شود.

آندیا فولاد در کنار سرجین بافت و چند واحد تولیدی دیگر توسط سیاست‌های حمایتی دولت سیزدهم و شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی احیا شد و اکنون با تمام ظرفیت به فعالیت خود ادامه می‌دهد و البته انتظار می‌رود مسوولان استانی هم همانند گذشته حمایت‌های خود را از این واحد‌ها ادامه دهند و موانع پیش روی این واحد‌ها را مرتفع کنند.

مجتمع فولاد آندیا با سرمایه‌گذری خارجی (کشور چین) در سال ۹۳ و به منظور تولید چدن به بهره‌برداری رسید و توانست فرصت اشتغال تا هزار و ۲۰۰ نفر را نیز فراهم کند ولی در ادامه با مشکلات مدیریتی و اختلاف بین شرکا عملا، روند رو به رشد شرکت متوقف شد و حجم تولیدات و میزان اشتغال آن به شدت کاهش یافت و همان موضوع باعث شد سرمایه‌گذار اصلی شرکت، مجتمع فولادی دیگری را در استان خوزستان احداث کند.

طی سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۱ این کارخانه با فراز و فرود‌های زیادی مواجه و خطوط تولید آن عملا تعطیل شد؛ ولی از اواخر سال ۱۴۰۱ و ابتدای سال جاری با پیگیری‌های متعدد سرمایه‌گذار اصلی و همراهی دستگاه قضایی استان، مالک اصلی شرکت، زمام امور کارخانه را عهده‌دار شد و با فعال کردن خطوط کارخانه نسبت به جذب ۱۲۰ نفر طی ۲ ماه اقدام کرد که هم اکنون بیش از ۲۵۰ نفر در آن مشغول به کار هستند.

پیش‌بینی می‌شود با فعال شدن این شرکت، زمینه اشتغال برای هزار و ۲۰۰ نفر طی سال آینده ایجاد شود.

استان زنجان حدود یک هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی و تولیدی دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) زنجان

عناوین برگزیده