تاریخ: ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۴۹
بازدید: ۶۷
کد خبر: ۳۴۲۱۳۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
بومی‌سازی و شکست انحصار کشور خارجی؛

۲ تجهیز دانش‌بنیان صنعت فولاد در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تولید شد

‌می‌متالز - شرکتی دانش‌بنیان ایزوله اصفهان در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ۲ تجهیز استراتژیک صنعت فولاد تولید کرد.

به گزارش می‌متالز، شرکت دانش‌بنیان ایزوله اصفهان که به صورت تخصصی در حوزه ساخت تجهیزات و قطعات صنعتی مورد نیاز صنایع به ویژه صنعت فولاد فعالیت می‌کند موفق شده است با تولید دو تجهیز دانش‌بنیان مته و ماشین مسدود کننده مجرای مذاب کوره بلند، صنعت فولاد کشور را از وابستگی به کشور‌های خارجی نظیر آلمان خارج کند.

ساخت این تجهیزات به دلیل شرایط خاص استفاده، نیازمند فناوری بسیار بالا و مواد اولیه ویژه است.

تولید فولاد با فناوری‌های مختلفی تولید می‌شود که از مهم‌ترین آنها می‌توان به فناوری کوره بلند و قوس الکتریکی اشاره کرد.

یکی از تجهیزات مهم مورد نیاز برای تولید فولاد در روش کوره بلند، دستگاه مته و ماشین مسدود کننده مجرای مذاب است که استفاده از آن پیشتر تنها از طریق واردات امکان‌پذیر بود، اما یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با روش مهندسی معکوس، نقشه‌برداری و ساخت موفق به تولید این تجهیزات در ایران شده که هم‌اکنونی در کارخانه‌های مهمی، چون ذوب آهن اصفهان مورد استفاده قرار گرفته است.

یکی از مزیت‌های تولید این دو تجهیز مهم صنعت فولاد در داخل کشور، بهبود عملکرد دستگاه نسبت به نمونه خارجی و در نتیجه افزایش طول عمر تجهیزات است. به علاوه امکان ارائه خدمات پس از فروش و ضمانت عملکرد محصول نیز وجود دارد که شرکت‌های خارجی به دلیل تحریم‌ها قادر به ارائه این خدمات نیستند.

مدیرعامل شرکت ایزوله اصفهان با بیان اینکه شرکت در زمینه ساخت تجهیزات، قطعات و ماشین‌آلات صنعتی به ویژه در صنعت فولاد فعالیت می‌کند، گفت: ماشین مته و گریبکس پنوماتیک با استفاده از یک مته ۴ متری فعالیتی مشابه دریل دارد. زمانی که عملیات ذوب در کوره بلند انجام می‌شود، این دستگاه برای تخلیه مذاب، دیواره کوره را سوراخ می‌کند و اجازه می‌دهد مواد مذاب خارج شود. تقریباً این عملیات هر یک ساعت یک‌بار انجام می‌شود.

جلیل سلطانی افزود: زمانی که مواد مذاب از کوره خارج شد، دستگاه مسدود کننده مجرای مذاب که حدود ۶ متر طول دارد و به صورت هیدرولیک در فشار ۴۰۰ بار کار می‌کند، گِل نسوز را به درون مجرای ایجاد شده توسط دستگاه مته، تزریق و مجرای موجود را مسدود می‌کند. با مسدود شدن مجرا، فرآیند ذوب دوباره انجام می‌شود.

مدیرعامل این شرکت تصریح کرد: علت دانش‌بنیان بودن این محصولات این است که پیشتر فناوری ساخت آن در داخل کشور وجود نداشت و محصولات آلمانی به کشور وارد می‌شد، اما پس از تلاش بسیار توسط متخصصان این شرکت، بومی‌سازی و تولید شد.

سلطانی افزود: در ساخت این محصول از تولیدات داخلی بر اساس مواد اولیه موجود در داخل کشور استفاده شد. یکی از چالش‌های ساخت این دستگاه، نوسانات بدنه و تجهیزات به دلیل تغییرات دمایی بسیار بالا بود که باعث می‌شد تجهیز حین استفاده جام کند و نتواند به فعالیت خود ادامه دهد. جلوگیری از این مشکل نیازمند فناوری خاصی است که پیش از تولید داخلی دستگاه، در کشور وجود نداشت.

وی خاطرنشان کرد: عملکرد این تجهیزات بهتر از نمونه آلمانی بوده و تاکنون رضایت بالای مشتریان را به دنبال داشته در حالی که قیمت محصول تولیدی شرکت نسبت به نمونه خارجی بسیار پایین‌تر و حدود ۲۰ درصد قیمت محصول آلمانی است. به علاوه محصول داخلی ضمانت و خدمات پس از فروش دارد در حالی که به دلیل شرایط تحریمی، نمونه‌های خارجی ضمانت یا خدمت پس از فروش ندارد.

او افزود: این شرکت که در سال ۱۳۵۵ تأسیس و از سال ۱۳۹۸ در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مستقر است به دلیل تجربیات و عملکرد خود، همکاری طرح محور با شرکت‌هایی مانند فولاد مبارکه، هرمزگان، خراسان، زرند و ذوب آهن اصفهان را در کارنامه دارد.

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با حدود ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور مستقر در خود، به طور تخصصی به رفع نیاز فناورانه صنایع می‌پردازد. صنایع پیشرفته نظیر صنعت هوا فضا، نفت، گاز، پتروشیمی، تجهیزات پزشکی و همچنین صنعت فولاد، از جمله صنایعی هستند که از محصولات این شرکت‌ها برای پیشبرد اهداف خود در عرصه تولید استفاده می‌کنند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده