تاریخ: ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۴۰
بازدید: ۸۸
کد خبر: ۳۴۳۰۰۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

خودرو‌های گرجی در راه ایران/ بازار ایران پس از چین به گرجستان واگذار می‌شود؟

‌می‌متالز - پس از آزادسازی واردات خودرو از دو سال گذشته، تیراژ بالایی از این خودرو‌ها وارد کشور نشده است. اخیراً خبری منتشر شده که احتمال واردات خودرو‌های گراجستان را قوت می‌بخشد؛ اما آیا این کشور صنعت خودروسازی دارد؟

به گزارش می‌متالز، بیش از دو سال از آزادسازی واردات خودرو به ایران می‌گذرد؛ اما با گذشت این مدت، تیراژ خودرو‌های وارداتی به ۵۰ هزار دستگاه هم نمی‌رسد. اکنون با این تعداد محدود، واردات خودرو‌های گرجستان مطرح شده که می‌تواند مبدأ جذابی برای واردات خودرو باشد.

اخیراً در مصاحبه‌ای با فاطمه مقیمی، رئیس اتاق مشترک ایران و گرجستان از احتمال ورود خودرو‌های گرجستان به بازار ایران خبر داد. مقیمی گفت: صنعت خودروسازی گرجستان در حال رشد است و خودرو‌های گرجستانی بیشتر به صورت ورود موقت به ایران وارد می‌شوند و البته خودرو‌های گرجی قیمت تمام‌شده بهتری نسبت به دیگر خودرو‌های وارداتی به ایران دارند.

وی ادامه داد: این کشور در میان دو قاره آسیا و اروپا قرار گرفته و از دسترسی مطلوبی به بازار‌های بین‌المللی برخوردار است همچنین گرجستان با کشور‌های اروپایی تفاهم‌نامه‌های تجارت آزاد امضا کرده و اخیراً به اتحادیه اروپا نیز پیوسته است و می‌تواند پل ارتباطی ایران به بازار‌های جهانی باشد.

تحریم، اصلی‌ترین عامل تیراژ پایین خودرو‌های وارداتی

یک واقعیت اجتناب‌ناپذیر برای شرکت‌های واردکننده ایرانی امکان توانایی برای همکاری با خودروسازان مطرح جهانی است. به دلیل تحریم‌های گسترده صنعت خودروسازی ایران از سوی آمریکا، خودروسازان و واردکنندگان ایرانی امکان همکاری با این شرکت‌ها را ندارند و همین موضوع باعث می‌شود که اغلب خودرو‌های وارداتی با روش‌های دیگر و به صورت غیررسمی به دست مصرف‌کننده ایرانی برسد.

برای مثال حدود دو سال یپش بود که خبر واردات محصولات کیا از نمایشگاه‌های خودرو در کشور‌های حاشیه خلیج فارس منتشر شد. هرچند این خبر به صورت رسمی تأیید یا تکذیب نشد، اما همین سکوت معنادار می‌تواند گواهی بر این ادعا باشد.

تحریم‌ها و همکاری نکردن خودروسازان جهانی با شرکت‌های ایرانی باعث می‌شود که اغلب خودرو‌های واردشده به کشور، تولید چین بوده و حتی برند‌های غیرچینی هم مونتاژ این کشور باشد. فولکس‌واگن ID.۴، آئودی Q۵ برقی نمونه‌هایی از خودرو‌های آلمانی وارد شده به ایران هستند که در کشور چین به تولید می‌رسند. هم‌اکنون خبر از آغاز همکاری با خودروسازی گرجستان به گوش می‌رسد و احتمالاً محصولات برند‌های مطرح جهانی با تولید گرجستان در آینده نزدیک وارد کشور شوند؛ بنابراین تبدیل گرجستان به پل ارتباطی ایران و جهان آزاد کمی دور از انتظار به نظر می‌رسد. چرا که گرجستان یکی از کشور‌های عضو اتحادیه اروپا بوده و تجارت رسمی این کشور با ایران می‌تواند هزینه بسیاری برای شرکت‌های تولیدکننده آن داشته باشد.

گرجستان صنعت خودروسازی دارد؟

گرجستان جزو کشور‌های اروپای شرقی است که در جریان فروپاشی شوروی به وجود آمد. همین موضوع باعث می‌شود که بسیاری از افراد، چنین تفکری داشته باشند که مگر گرجستان تازه تأسیس صنعت خودروسازی دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که گرجستان با تکیه بر گردشگری، تولید و تجارت به یکی از کشور‌های روبه رشدی تبدیل شده که موقعیت استراتژیک آن میان دو قاره آسیا و اروپا توانسته این رشد را ارتقاء ببخشد. طبق آمار بانک جهانی، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی کشور گرجستان در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به صورت دو سال متوالی بیش از ۱۰ درصد اعلام شده است.

این رشد متوالی بالای ۱۰ درصد باعث آغاز فعالیت شرکت‌هایی شده که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌‍شود. کیا موتورز گرجستان، یکی از شرکت‌های خودروسازی است که در سال ۲۰۱۰ افتتاح شد و به مونتاژ خودرو‌هایی همچون کیا کارناوال و کیا سول مشغول است.

همچنین Kutasi Auto یکی دیگر از خودروسازان این کشور به شمار می‌رود که در سال ۲۰۱۸ تأسیس شده است و به مونتاژ خودرو‌هایی از برند‌های مختلف همچون فورد، مرسدس بنز و کیا می‌پردازد.

به صورت کلی کشور گرجستان در بخش صنعت، تاحدودی نوپاست و با حمایت‌های گسترده اتحادیه اروپا، سعی در توسعه صنایع و گردشگری خود دارد که با نگاه به سال‌های اخیر نیز می‌توان متوجه شد نسبت به کشور‌های همسایه خود همچون آذربایجان و ارمنستان موفق عمل کرده است. همین حمایت‌های اروپا باعث می‌شود که خبر همکاری ایران و گرجستان با وجود تحریم‌های بین‌المللی ایران، کمی دور از انتظار به نظر برسد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده