تاریخ: ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۰۰
بازدید: ۴۶
کد خبر: ۳۴۳۰۴۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ریزش ارزش سهام شرکت‌های زغال سنگ کک چین درپی تغییر سلیقه فولادسازان

‌می‌متالز - تولیدکنندگان زغال سنگ کک در چین به دلیل کاهش سودآوری از میزان تولید روزانه خود به میزان ۱۰۰ تن در روز کاسته‌اند که این موضوع افت ارزش سهام آنها را به همراه دارد. طبق بررسی‌ها فولادسازان چینی خرید زغال سنگ کک وارداتی را به نمونه داخلی آن ترجیح می‌دهند.

به گزارش می‌متالز، ارزش سهام شرکت‌های زغال سنگ کک‌سازی چین طی روز‌های اخیر نزولی شد. بر اساس آخرین آمار منتشر شده مجموع تولید زغال سنگ کک طی روز‌های ۲۳ تا ۲۹ ماه می‌در ۲۳۰ کارخانه کک‌سازی مستقل چین افت جزئی یعنی ۱۰۰ تن در روز داشت و میزان تولید آنها به طور میانگین به ۵۳۳۴۰۰ تن در روز رسید. تولیدکنندگان زغال سنگ کک در چین به دلیل کاهش سودآوری از میزان تولید روزانه خود کاسته‌اند که این موضوع در ارزش سهام آنها بی تأثیر نبود. بررسی‌ها نشان می‌دهند روند نزولی قیمت زغال سنگ کک داخلی چین از ۲۳ می ۲۰۲۴ آغاز شد تا هر تن از این محصول با احتساب مالیات بر ارزش افزوده با بهای ۲۰۰۶.۹ یوان به فروش برسد و با تداوم این روند نزولی بهای هر تن از این محصول در ۳۰ می‌مجدد افت ۳۰ یوانی معادل ۴.۱ دلاری را تجربه کرد. در مقابل قیمت زغال‌سنگ کک‌سازی وارداتی برخلاف نمونه تولید داخل این محصول در چین طی یک روند صعودی در ۳۱ می‌سه دلار در هر تن بالا رفت.

ریزش ارزش سهام شرکت‌های زغال سنگ کک چین درپی تغییر سلیقه فولادسازان

افزایش تقاضا برای زغال سنگ کک باوجود کاهش تولید

طبق جدیدترین آمار منتشر شده از سوی صنعت فولاد چین، میزان تولید شرکت‌های فولادی این کشور در آخرین روز‌های ماه می‌کاهش یافت، به طوری که در ۲۴۷ کارخانه فولاد چین به صورت میانگین طی روز‌های ۲۴ تا ۳۰ می‌روزانه ۲.۳۶ میلیون تن فلز داغ تولید شد که این میزان بیانگر افت تولید روزانه ۹۷۰۰ تنی است. علاوه بر این تقاضا برای محصولات فولادی در بازار داخلی چین همچنان ضعیف باقی مانده و با شروع ماه ژوئن نیز تغییری در وضعیت این بازار ایجاد نشده است.

اگرچه میزان تولید فولاد در چین در طول هفته گذشته نزولی شد ولی تقاضا برای خرید زغال سنگ کک در این کشور بالاست و اکثر فولادسازان چینی تناژ بالایی زغال سنگ کک برای تولید کوتاه مدت خود خریداری کرده‌اند. به گفته یک تحلیل‌گر بازار فولاد در شانگهای چین، فولادسازان این کشور باوجود کسادی بازار و افت تقاضا موفق به کسب سود مناسبی در فروش تولیدات خود در طول ماه می‌شدند و به دنبال این موضوع به صورت روزانه زغال سنگ کک‌سازی تهیه می‌کنند تا با کسری مواد اولیه مواجه نشوند. طبق بررسی‌ها فولادسازان چینی نمونه وارداتی این محصول را به کک تولید داخل ترجیح می‌دهند و تقاضا برای خرید زغال سنگ کک وارداتی بیشتر است که این تغییر سلیقه فولادسازان چینی، کاهش انگیزه تولیدکنندگان کک این کشور را به همراه دارد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده