تاریخ: ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۳۷
بازدید: ۵۰
کد خبر: ۳۴۲۲۳۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معادن فعال زغال سنگ، کلید انقلاب تجدیدپذیر

‌می‌متالز - افزایش شدید تاسیسات ظرفیت انرژی تجدیدپذیر در سراسر جهان باعث افزایش سرسام آور تقاضا برای عناصر کلیدی خاکی کمیاب شده است. در حالی که این مواد از نظر زمین‌شناسی آنقدر‌ها که از نامشان پیداست کمیاب نیستند، اما تولید آنها محدود است، زیرا تعداد محدودی از زنجیره‌های عرضه توسعه یافته در حال تلاش برای تامین تقاضا هستند. در نتیجه قیمت این عناصر سر به فلک می‌کشد.

به گزارش می‌متالز، بنابراین نه تنها فرصت اقتصادی عظیمی برای ایجاد زنجیره‌های تامین جدید برای عناصر کمیاب وجود دارد، بلکه خطرات عمده‌ای نیز وجود دارد که به نهاد‌های فعلی بازار اجازه می‌دهد به تثبیت نفوذ بر این بلوک‌های سازنده انرژی پاک ضروری ادامه دهند.

در حال حاضر، چین بر زنجیره تامین عناصر کمیاب تسلط دارد. طبق گزارش موسسه مطالعات انرژی آکسفورد، پکن به تنهایی مسوول ۷۰ درصد استخراج سنگ معدن خاکی کمیاب و ۹۰ درصد فرآوری آنها است. علاوه بر این، چین هنوز تنها تولیدکننده فلزات کمیاب در مقیاس بزرگ در زمین است. این فقط به خاطر ذخایر طبیعی غنی چین از این فلزات نیست. آکسفورد گزارش می‌دهد: «این تسلط از طریق چندین دهه سرمایه گذاری دولتی، کنترل صادرات، نیروی کار ارزان و استاندارد‌های زیست محیطی پایین به دست آمده است. این کشور دهه‌ها را صرف ایجاد زنجیره‌های تامین در سراسر جهان کرده است و نفوذ انرژی و صنعتی خود را در بازار‌های نوظهور در سراسر آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین گسترش داده است.»

اکنون، ایالات متحده تلاش‌های هماهنگی را برای ایجاد زنجیره‌های تامین عناصر کمیاب خود برای نیاز‌های انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین تقاضای قابل توجه ارتش انجام می‌دهد. وزارت دفاع از سال ۲۰۲۰ تاکنون بیش از ۴۳۹ میلیون دلار برای ایجاد زنجیره‌های تامین فلزات کمیاب داخلی اعطا کرده است و وزارت انرژی نیز میلیارد‌ها دلار برای شروع صنعت لیتیوم کشور هزینه کرده است.

ایالات متحده در حال جست و جوی زنجیره‌های تامین عناصر کلیدی کمیاب در سرتاسر جهان بوده است، و در سال‌های اخیر با روی آوردن به کشور‌هایی از جمله مغولستان، آفریقای جنوبی و مکزیک برای معاملات تجاری بالقوه، تلاش‌ها برای تضمین عرضه خود را تشدید کرده است. با این حال، ایجاد توافقات تجاری که چین قبلاً به آنها نرسیده است، دشوار است. به عنوان مثال، چین در حال گسترش امپراتوری انرژی سبز در آمریکای لاتین غنی از لیتیوم بوده است، اما ایالات متحده برای ورود به بازار مشابه، زمان نسبتاً دشواری داشته است.

خوشبختانه، ایالات متحده از نظر زمین شناسی نیز از نظر بسیاری از عناصر کمیاب غنی است - فقط نیاز به ساخت یک صنعت استخراج و فرآوری کامل از پایه دارد. با توجه به تقاضای عظیم و به سرعت در حال رشد برای این عناصر، و همچنین ریسک ژئوپلیتیکی مرتبط با انحصار یک کشور در زنجیره تامین آنها، این نوع جدول زمانی ایده آل نیست.

اما محققان دانشگاه یوتا میانبری پیدا کرده‌اند. از قضا، کلید تامین انرژی صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر ایالات متحده ممکن است نیازمند مشارکت با صنعت زغال سنگ ایالات متحده برای استخراج سریعتر و مقرون به صرفه‌تر معادن این فلزات باشد. یک تیم تحقیقاتی "غلظت بالایی" از عناصر کمیاب را در معادنی که در حال حاضر عملیاتی هستند در کمربند زغال سنگ Uinta کلرادو و یوتا پیدا کرده اند.

در حالی که ایالات متحده در حال تبدیل شدن به جایگاه مهمی برای رقابت در بازار عناصر کمیاب است، با این حال، هنوز هم سال‌ها و میلیارد‌ها دلار از چین از نظر توسعه صنعتی و همچنین دیپلماسی معامله با کشور‌های غنی از سنگ معدن عقب است. به علاوه، نمی‌تواند با هزینه‌های پایین نیروی کار، قدرت تصمیم‌گیری یکجانبه و نظارت ضعیف بر محیط زیست که به پکن در بازار برتری می‌دهد، رقابت کند. اما رویکرد‌های نوآورانه‌ای مانند آنهایی که توسط دانشگاه یوتا آزمایش می‌شوند، می‌توانند راه بالقوه‌ای را برای بازیابی بخشی از این زمینه باز کنند.

منبع: ایفنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده