تاریخ: ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۱۹
بازدید: ۴۵
کد خبر: ۳۴۳۰۷۵
سرویس خبر : انرژی

ونزوئلا و ترکیه ۳ قرارداد در زمینه پتروشیمی، گاز و طلا امضا کردند

‌می‌متالز - مقام‌های ونزوئلا و ترکیه در چارچوب اتحاد راهبردی مورد حمایت دو کشور، ۳ توافقنامه جدید برای توسعه پروژه‌های مشترک در بخش‌های پتروشیمی، گاز و طلا امضا کردند.

به گزارش می‌متالز به نقل از از تارنمای اسپوتنیک موندو، نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا در سخنرانی از طریق کانال دولتی Venezolana de Televisión اعلام کرد: من خوشحالم که در این فضای تاریخی که بولیوار بزرگ در آن زندگی می‌کرد، در ال اینخِنیو دِ بولیوار (El Ingenio de Bolívar) در شهر سان ماتِئو (San Mateo) در ایالت آراگوا (Aragua/ در شمال ونزوئلا) ما این سه پروژه بزرگ آینده را برای پتروشیمی، گاز و طلا امضا کرده‌ایم.

امضای این سه توافقنامه در موزه‌ای در ایالت آراگوا صورت گرفت؛ منطقه‌ای که رئیس‌جمهوری ونزوئلا برای تبلیغات انتخاباتی به آنجا سفر کرده است.

مادورو که در کارزار انتخاباتی برای پیروزی در سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا تلاش می‌کند از توافق با ترکیه برای بهره‌برداری طلا در آرکو مینرو (Arco Minero)، منطقه‌ای سرشار از ذخایر در جنوب این کشور که به دلیل استخراج غیرقانونی معادن ویران شده است، خبر داد.

وی در مورد این قلمرو ۱۱۱ هزار و ۸۴۳ کیلومتر مربعی غنی از مواد معدنی و منابع طبیعی گفت که بسیاری از این منابع به دلیل استخراج بی‌رویه از بین رفته‌اند.

مادورو گفت: ما قصد داریم این میدان‌های طلا را توسعه دهیم و آرزوی موفقیت دارم تا آنچه را که در (بخش) طلا امضا می‌کنیم، نمونه‌ای برای توسعه زیست محیطی، احترام به طبیعت و ایجاد یک اقتصاد مولد باشد.

دولت ونزوئلا همچنین قرارداد‌هایی را برای ساخت پالایشگاهی برای تولید آمونیاک و بهره‌برداری از «میادین گاز» امضا کرد.

مادورو این پروژه‌های جدید را «راهبردی» توصیف کرد و «اتحاد برد-برد میان ترکیه و ونزوئلا» که در دوره هوگو چاوز فقید (۱۹۹۹-۲۰۱۳) همتای سلف او آغاز شد را گرامی داشت.

وی خاطرنشان کرد که ونزوئلا و ترکیه «گام‌های جدید و بزرگی را برای ادامه مشارکت در سرمایه‌گذاری و ایجاد ظرفیت‌های عظیم در زمینه پتروشیمی که ونزوئلا برخوردار است، برنامه‌ریزی و مطالعه کرده‌اند».

کاراکاس و آنکارا پیشتر (۲۹ مه/ ۰۹ خرداد) همچنین ۹ توافقنامه در زمینه‌های مختلف کشاورزی، بهداشت و علوم پزشکی، هوانوردی غیرنظامی، حمایت از حقوق بشر، آموزش و بورسیه‌های دانشگاهی به عنوان بخشی از تقویت روابط دوجانبه امضا کردند.

تجارت میان دو کشور در سال ۲۰۲۳ میلادی به بیش از ۸۰۰ میلیون دلار رسید و هر دو کشور انتظار دارند این رقم در سال ۲۰۲۴ به ۳ میلیارد دلار افزایش یابد.

طبق اعلام دولت ونزوئلا، واردات از کاراکاس به آنکارا در سال ۲۰۲۲ به رقم ۶۹۱ میلیون دلار رسید که این رقم، افزایش ۲۵ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۱ را نشان می‌دهد.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه در نظر دارد در سال جاری (۲۰۲۴) به ونزوئلا سفر کند، اما هنوز تاریخ دقیق آن مشخص نشده است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده