تاریخ: ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۵۵
بازدید: ۴۰
کد خبر: ۳۴۳۰۹۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

دستگاه قضایی در کنار حمایت از فعالیت معادن نگاه ویژه و حمایتی به مطالبات اهالی محل دارد

‌می‌متالز - رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: دستگاه قضایی در کنار حمایت از فعالیت معادن نگاه ویژه و حمایتی به مطالبات اهالی محل دارد.

به گزارش می‌متالز، عصر روز شنبه ۱۹ خردادماه هفتمین جلسه شورای حفاظت از حقوق بیت‌المال ویژه مشکلات حوزه قضایی تکاب با حضور دکتر عتباتی رئیس کل دادگستری استان، مجیدی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و مدیران کل ادارات دخیل در حوزه معادن در سالن جلسات شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی زرشوران برگزار شد.

عتباتی در این جلسه که ششمین برنامه سفر کاری وی به حوزه قضایی تکاب بود بیان داشت: تکاب شهرستانی با ظرفیت‌های بی بدیل است و یکی از این ظرفیت‌ها که اساس فعالیت اقتصادی که نمود مهمترین فعالیت آن است معدن می‌باشد، خصوصاً مجموعه طلای زرشوران که در سطح بین‌المللی دارای اهمیت است.

رئیس کل دادگستری استان ادامه داد: باید بین فعالیت‌های اقتصادی در حوزه معادن با وضعیت خاص منطقه از لحاظ فرهنگی، تاریخی، زیست محیطی، آبی و مراتع همه این مجموعه‌ها را در یک بسته کامل دید که هیچکدام بر دیگری برتری نیابد تا هم فعالیت توسعه را مدنظر قرار داد و هم نگرانی اهالی را لحاظ کرد تا در کنار مسائل زیست محیطی از تولید و توسعه اشتغال غافل نشد چرا که ریشه بسیاری از بزهکاری‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی ریشه در معیشت و بیکاری دارد.

مقام ارشد قضایی استان افزود: هنر مدیران در استان باید این باشد تا تمامی ابعاد را یکجا ببینند و اجازه ندهند که زیاده خواهی برخی از افراد چوب لای چرخ تولید و اشتغال گذارد و در کنار این از ظرفیت‌های دانش بنیان استفاده و زیرساخت‌های ایجاد صنایع تبدیلی را تقویت کنند.

رئیس شورای قضایی استان در خصوص مخالفت اهالی از فعالیت معادن نیز بیان داشت: اگر اهالی منطقه و روستائیان بیم تهدید جانی، زراعت و احشام را نداشته باشند و به عینه لمس کنند که معادن مسئولیت‌های اجتماعی خود را که الزام قانونی نیز است انجام می‌دهند قطعاً با فعالیت این معادن مخالفتی نخواهند داشت و در این زمینه از دادستان تکاب می‌خواهم که انجام مسئولیت‌های اجتماعی را از سوی معدن کاران به صورت جدی مطالبه کنند و اجازه ندهند فقط بهره برداری صورت گیرد و در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی کار نمایشی انجام شود و باید مردم خروجی اقدامات را به عینه ببینند و لمس کنند.

عتباتی در پایان تاکید کرد: مجوزی که در یک فرایند قانونی صادر می‌شود می‌بایست همه نهاد‌ها از آن حمایت کنند و تا در کنار حمایت از فعالان اقتصادی و بخش خصوصی، کمک کنند تا خروجی این جلسات ملموس و به نفع مردم و دستاورد‌های نظام باشد.

مجیدی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان نیز در این جلسه گفت: می‌بایست یک تعامل و توازن بین بهره بردار و ساکنین صورت گیرد و در فرآیند صدور مجوز ارتباط بین مدیران کل و مدیران شهرستانی به دلیل شناختی که مدیران شهرستان دارند اتفاق بیافتد.

مجیدی در ادامه به دستورات جلسه که شامل بررسی علل تعطیلی برخی معادن، ایجاد کارخانه سنگ بری معادن، مشکلات زیست محیطی معادن و مشکلات معدن کاران تکاب می‌شد پرداخت و در ادامه هر یک از اعضاء به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود در مورد این دستورات پرداخته و مصوباتی به تصویب رسید از جمله پیگیری ۱۵ درصد سهم شهرستان از محل تبصره ۶ ماده ۱۴ قانون معادن بود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما آذربایجان غربی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده