تاریخ: ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۲۴
بازدید: ۷۹
کد خبر: ۳۴۳۴۱۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

ریزش قیمت ورق گرم چین در ژوئن ۲۰۲۴

‌می‌متالز - در معاملات دهه اول ژوئن ۲۰۲۴ ورق گرم فولادی چین با بهای ۳۷۲۰ تا ۳۸۰۰یوان در هر تن در بازار عرضه شد در حالی که قیمت این محصول در ماه می ۳۷۹۰ تا ۳۸۸۰یوان در هر تن بود. به گفته فولادسازان چینی عرضه بیش از حد ورق گرم در ماه می‌منجر به ریزش قیمت‌ها در ماه ژوئن شده است.

به گزارش می‌متالز، قیمت ورق گرم فولادی چین با شروع ماه ژوئن کاهشی شد. طبق آخرین گزارش منتشر شده از سوی فولادسازان چین، ورق گرم فولادی در ماه ژوئن با قیمت ۳۷۲۰ تا ۳۸۰۰ یوان در هر تن معادل ۵۱۳.۴ تا ۵۲۴.۵ دلار در تن در بازار عرضه می‌شود در حالی که قیمت این محصول در ماه می ۳۷۹۰ تا ۳۸۸۰ یوان در هر تن بود. به گفته فولادسازان عرضه بیش از حد این نوع ورق فولادی افت قیمت‌ها در ژوئن را به همراه داشت، تا جایی که میزان تولید ورق گرم در میان ۳۷ تولیدکننده اصلی در چین تا ۳۱ می‌به ۳.۲۳ میلیون تن رسید که این میزان بیانگر رشد ۲.۲۴ درصدی نسبت به نیمه دوم آوریل ۲۰۲۴ است. همچنین کل موجودی ورق گرم تا ۳۱ ماه می‌در انبار ۳۳ تاجر چینی و در انبار ۳۷ تولیدکننده اصلی ورق گرم با ۲.۲۶ درصد افزایش در ماه ۴.۱۹ میلیون تن برآورد شد. در مقابل میزان تقاضا برای برای ورق گرم در طول ماه می ۲.۱۳ درصد کاهش یافت و به ۳.۱۷ میلیون تن رسید.

کم رنگ شدن تقاضا از سوی دو خریدار اصلی ورق گرم

خودروسازان و تولیدکنندگان لوازم خانگی دو خریدار اصلی ورق گرم فولادی چین در ماه می‌بودند. ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد تقاضا از سوی این دو خریدار با شروع ماه ژوئن روند کاهشی به خود گرفته است، به عنوان مثال نتیجه نظرسنجی با خودروسازان چینی از کاهش تمایل آنها برای خرید ورق گرم در ژوئن ۲۰۲۴ حکایت می‌کنند چرا که خودروسازان در طول ماه گذشته حجم بالایی ورق گرم خریداری کردند و اکنون تمایل دارند به جای خرید مجدد از ذخایر بالا ورق فولادی خود برای تولید خودرو و قطعات آن استفاده کنند. همچنین بر اساس آخرین اطلاعات منتشرشده توسط صنعت لوازم خانگی چین، پیش‌بینی می‌شود کل تولید برنامه‌ریزی‌شده در ماه ژوئن برای سیستم‌های تهویه، یخچال و ماشین لباسشویی به ۳۵.۵۷ میلیون دستگاه برسد که بیانگر کاهش شش درصدی تولید در مقایسه با ماه می‌است.

درمجموع انتظار می‌رود تقاضا برای ورق گرم فولادی چین در طول ماه جاری کاهش محسوسی یابد و اکثر خریداران فقط برای استفاده فوری اقدام به خرید خواهند کرد. علاوه بر این طبق پیش‌بینی فولادسازان چینی ریزش تقاضا برای محصولات فولادی به ویژه ورق گرم در ماه جاری سبب نزولی شدن قیمت مواد اولیه صنعت فولاد چین مانند سنگ آهن و کک خواهد شد، زیرا نبود تقاضا کاهش میزان تولید و به دنبال آن افت مصرف مواد اولیه را به همراه دارد. به اعتقاد فعالان بازار ماه ژوئن ماه کسل‌کننده‌ای برای صنعت فولاد چین خواهد بود.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد