تاریخ: ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۱۳
بازدید: ۵۹
کد خبر: ۳۴۴۰۱۳

راه‌آهن رشت - کاسپین در کریدور شمال به جنوب به بهره‌برداری رسید

‌می‌متالز - سوت قطار راه‌آهن رشت - بندر کاسپین به عنوان یکی از مهم‌ترین مسیر‌های تکمیل کننده کریدور شمال به جنوب به یاد شهید جمهور و با حضور سرپرست ریاست جمهوری به صدا در آمد.

به گزارش می‌متالز، راه‌آهن رشت - بندر کاسپین پیش از ظهر امروز و در جریان سفر محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری به گیلان و با حضور اسدالله عباسی استاندار گیلان، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، آیت‌الله رسول فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان، نماینده ویژه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان و به یاد شهید جمهور در محدوده منطقه آزاد انزلی به بهره‌برداری رسید.

پروژه راه‌آهن رشت - انزلی به عنوان تکمیل‌کننده کریدور ریلی شمال - جنوب از پروژه‌های راهبردی و مهم کشور است که می‌تواند نقش بسزایی در تسریع صادرات و واردات جمهوری اسلامی ایران با کشور‌های روسیه و جمهوری‌های قفقاز و نیز کشور‌های اسکاندیناوی و شمال اروپا ایفاء کند.

با توجه به اهمیت و ضرورت احداث این خط آهن برای اقتصاد کشور پیش از دولت سیزدهم پروژه پیشرفت چندانی نداشت و در دولت مردمی سیزدهم تکمیل و به انجام رسید.

عملیات اجرایی ساخت راه‌آهن رشت کاسپین از سال ۹۷ آغاز و پیشرفت کلی این پروژه تا نیمه بهمن‌ماه ۱۴۰۲ به گفته کارشناسان شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌و‌نقل کشور ۹۵ درصد بود، قطعه ۶ این پروژه عملیات زیرسازی (۱۷ کیلومتر عملیات خاکی هشت دهنه پل و ۶۸ دهنه آبرو) دارای پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد و عملیات روسازی نیز پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصدی داشت.

قطعه هفت هم عملیات زیرسازی ۱۸ کیلومتر عملیات خاکی ۹ دهنه پل و ۱۶۱ دهنه آبرو انجام شد و ایستگاه راه آهن پیربازار (خمام) هم ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار بود.

طول این خط آهن ۳۷ کیلومتر است و با احتساب خطوط ایستگاهی به ۴۰ کیلومتر می‌رسد و اعتبار هزینه شده برای احداث این مسیر ریلی ۲۳ هزار میلیارد ریال است و با تکمیل و بهره‌برداری از آن علاوه بر تسهیل رویه‌های صادراتی، وارداتی و ترانزیت کشور یکی از مهمترین و راهبردی‌ترین راه‌گذر‌ها یا کریدور‌های حمل‌ونقل بین‌المللی (کریدور شمال - جنوب) پس از سال‌ها فعال می‌شود.

برای اجرای راه‌آهن رشت - کاسپین به عنوان بخشی از کریدور ریلی دریا به دریا ۳۰ هزار میلیارد ریال هزینه شد و ارزش روز آن ۶۰ هزار میلیارد ریال است.

این پروژه دارای خطوط یک خطه به طول ۲۷.۷ کیلومتر و ۲ خطه به طول ۹.۳ کیلومتر (۲۵.۳ کیلومتر رشت - پیربازار تا بندر کاسپین ۹.۷ کیلومتر و داخل بندر ۲ کیلومتر) است.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده