تاریخ: ۰۲ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۷:۱۸
بازدید: ۷۲
کد خبر: ۳۴۴۱۰۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

معرفی محصولات و توانمندی‌های گروه فولاد مبارکه در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو

‌می‌متالز - در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو تهران که با حضور عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت گشایش یافت، شرکت فولاد مبارکه به همراه شرکت ورق‌ خودرو چهارمحال و بختیاری آخرین دستاورد‌ها و توانمندی‌های خود در زمینه تولید ورق موردنیاز خودروسازان کشور را به نمایش گذاشت.

به گزارش می‌متالز، در روز نخست این نمایشگاه که جواد توسلی‌مهر مدیرعامل شرکت سایپا و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در محل دائمی برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران حضور داشتند، عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مصاحبه با خبرنگاران گفت: برای تأمین واردات فولاد مشکل ارز نداریم. فولاد، صنعت خوداتکایی است و ارز مورد نیازش را خودش تأمین می‌کند. درعین‌حال به صنعت فولاد این مجوز داده شده که بخشی از ارز حاصله را برای تأمین تجهیزات خود استفاده کند.

او در این مراسم به حضور خود در مجلس و ارائه گزارش در حوزه صنعت خودروسازی اشاره کرد و گفت: ما باید ایران را صنعتی کنیم؛ چراکه پتانسیل صنعتی شدن بیش از هر چیز در کشور مهیاست. صنعت خودرو نیز در این زمینه بسیار مهم است و باید توجه داشت ۶۰ صنعت از خودرو بهره می‌برند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تأکید بر لزوم دانش‌بنیان و صادرات‌محور بودن صنعت گفت: باید مهندسی در صنعت کشور تقویت شود، مهندسی از کانسپت گرفته تا طراحی قطعات. باید باور داشت آنچه اهمیت دارد مهندسی است.

وی به لزوم توجه خودروسازان به زنجیره تأمین اشاره کرد و افزود: باید زنجیره تأمین مطمئن برای خودروسازان ایجاد شود؛ در غیر این صورت خروجی خوبی نخواهند داشت.

علی‌آبادی با بیان اینکه امسال بیش از ۱.۵ میلیون خودرو در کشور تولید می‌کنیم، ادامه داد: باید به بازار خودرو نگاه نوآورانه و صادرات‌محور داشته باشیم؛ چراکه در غیر این صورت بازار‌های جهانی را از دست خواهیم داد و وزارت صمت نیز از خودروی بی‌کیفیت حمایت نمی‌کند.

در جریان برگزاری این نمایشگاه برخی از مدیران فولاد مبارکه و شرکت‌های حاضر در نمایشگاه در مصاحبه با خبرنگار ایراسین چنین گفتند:

مجید فخاری، مدیر برنامه‌ریزی فروش و حمل محصولات فولاد مبارکه: تزریق یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصولات فولاد مبارکه به صنعت خودروسازی در سال ۱۴۰۲

صنعت خودرو یکی از صنایع استراتژیک کشور است که سهم ۱۲ درصدی از فروش محصولات فولاد مبارکه را به خود اختصاص داده است. خودروسازان و قطعه‌سازان از اصلی‌ترین مشتریان محصولات فولادی محسوب می‌شوند.

یکی از دلایل استراتژیک بودن صنعت خودرو این است که مخاطب آن مصرف‌کننده نهایی است. صنعت خودرو یکی از حوزه‌هایی است که فولاد مبارکه بر آن متمرکز است و در این زمینه برنامه‌ریزی دارد و بحث‌های توسعه‌ای خود را مطابق با طرح‌های توسعه صنعت خودروی کشور پیش می‌برد.

مطابق سند چشم‌انداز صنعت خودرو، قرار است تولید این محصول در سال ۱۴۱۰ به ۳ میلیون خودرو برسد که حدود سه برابر تولید فعلی کشور است. در این زمینه فولاد مبارکه برنامه‌هایی را در طرح‌های توسعه‌ای ازجمله نورد گرم ۲ و محصولات جدید در دستور کار قرار داده است.

ذائقه مصرف محصولات فولادی با روند تکنولوژی در حال تغییر است و توسعه‌هایی که فولاد مبارکه برای ورق‌های گالوانیزه برنامه‌ریزی کرده، با هدف پاسخ‌گویی به نیاز صنعت خودرو انجام گرفته است. گروه فولاد مبارکه سال گذشته یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول را به صنعت خودروسازی کشور تزریق کرد. پیش‌بینی ما این است که با توجه به توسعه‌های صورت‌گرفته و سند چشم‌انداز تعریف‌شده، سهم فولاد مبارکه به سه برابر میزان فعلی برسد. خودروسازان برای ما بسیار اهمیت دارند؛ بنابراین در این زمینه تغییرات تکنولوژی را مورد توجه قرار داده‌ایم تا فولاد‌های خاص را برای خودروسازان تأمین کنیم.

از میزان یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول فولادی که از سوی فولاد مبارکه در اختیار خودروسازان قرار گرفته، ۲۷۰ هزار تن محصول ورق‌خودرو و حدود ۹۵۰ هزار تن نیز ورق فولاد مبارکه بوده است.

با توجه به تعامل شرکت فولاد مبارکه و خودروسازان، امیدواریم بتوانیم نیاز‌های این صنعت را تأمین کنیم و به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان تأثیرگذار در بازار، بخش قابل‌توجهی از نیاز داخلی را تأمین کنیم.

یونس حمزوی مدیر فروش داخلی شرکت فولاد مبارکه: داخلی‌سازی بخش زیادی از ورق‌های موردنیاز خودروسازان توسط گروه فولاد مبارکه

هدف از حضور در نمایشگاه‌ها برگزاری نشست با مشتریان است و این اقدام طی سه تا چهار روز برگزاری نمایشگاه به‌خوبی انجام می‌شود.

در طول سال همکاران ما از شرکت‌ها و مشتریان فولاد مبارکه بازدید می‌کنند و همچنین زمینه حضور و بازدید مشتریان نیز در شرکت فراهم می‌شود. در این بازدید‌ها آخرین دستاورد‌های شرکت‌ها بررسی، نیاز‌ها شناسایی و اقدامات متناسب برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود؛ اما فضای نمایشگاهی زمان بسیار خوبی است که با مشتریان مذاکره کنیم و برای کار‌های آینده برنامه‌ریزی نماییم.

طی چند سال اخیر داخلی‌سازی بخش زیادی از ورق‌های موردنیاز در صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی انجام شد. این دستاورد حاصل فعالیت تیم‌های مشترکِ فولادسازان، قطعه‌سازان و خودروسازان بود. در این روند، ورق‌هایی که قبلاً وارداتی بود شناسایی شد، برای طراحی و تولید آنها در فولاد مبارکه برنامه‌ریزی گردید و بخش زیادی از آنها در گروه فولاد مبارکه تولید شد؛ به‌طوری‌که امروز کشور از واردات این ورق‌ها بی‌نیاز است.

ورق‌های سرد، گالوانیزه و اسیدشویی بیشترین مصرف را در صنعت خودروسازی دارند. مواد اولیه نیمه‌ساخته ورق‌های گالوانیزه در فولاد مبارکه تولید و محصول نهایی آن در شرکت ورق‌خودرو تولید و تحویل مشتریان می‌شود.

در زمینه هر سه نوع ورق اسیدشویی، سرد و گالوانیزه، اتفاقات خوبی صورت گرفته و داخلی‌سازی انجام شده است. در این خصوص، واردات بی‌رویه، بی‌برنامه و بی‌هدفِ ورق به کشور از چالش‌های اصلی و نگرانی‌های فولاد مبارکه است. ظرفیت‌های خوبی در داخل کشور و در گروه فولاد مبارکه و سایر تولیدکنندگان، به‌ویژه در حوزه محصولات سرد و گالوانیزه وجود دارد و انتظار داریم به این ظرفیت‌ها توجه شود و جلوی واردات هر محصولی که در کشور قابلیت تولید دارد گرفته شود.

محمدرضا نکونام، مدیر خرید گروه خودروسازی سایپا: با برگزاری جلسات مستمر بین عوامل فنی، مهندسی و کیفیت فولاد مبارکه و سایپا همه مسائل حل‌وفصل می‌شود

توسعه همکاری‌های گروه خودروسازی سایپا با شرکت فولاد مبارکه ازجمله در حوزه تحقیق و توسعه (R&D) به نتیجه رسیده و ضمن اینکه پیگیر توسعه ارتباطات هستیم، بنا داریم توسعه خرید داخل را با شدت و قدرت دنبال کنیم.

سال گذشته گروه خودروسازی سایپا بالغ‌بر ۴۰۰ هزار تن ورق از فولاد مبارکه خریداری کرده است. امیدواریم در سال جاری، بر اساس برنامه تولید گروه خودروسازی سایپا، این میزان به ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار تن برسد.

در خصوص کیفیت محصولات فولاد مبارکه برای تولید خودرو نیز باید گفت: خوشبختانه با برگزاری جلسات مستمر و ماهیانه بین عوامل فنی مهندسی و کیفیت فولاد مبارکه و سایپا همه مسائل مطرح و حل‌وفصل می‌شود و امیدواریم بتوانیم این شرایط را همچنان با قوت بیشتری ادامه دهیم.

محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی خودرو: فولاد مبارکه افتخار ملی و جزو ۹ شرکت برتر تولیدکننده فولاد جهان است

فولاد مبارکه افتخار ملی و جزو ۹ شرکت برتر تولیدکننده فولاد جهان است و قیمت تولیدات این شرکت در بازار‌های جهانی به‌دلیل کیفیت بسیار خوب بالاست. امیدواریم این روند افزایش کیفیت ادامه‌دار باشد تا مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی بیشتر از آن بهره ببرند.

اصلی‌ترین چالش فعالان این صنعت در خصوص میزان سهمیه تخصیص‌یافته از محصولات فولادی است. باید در زمینه تخصیص سهمیه به صنعت بازنگری صورت گیرد و وزارت صمت باید در این زمینه ورود کند.

شهرام فکورانه، مدیرعامل شرکت صنایع فولاد سهند آغاز: سهمیه ۲۰ هزار تنی صنایع فولاد سهند آغاز از تولیدات فولاد مبارکه

شرکت سهند آغاز از شرکت‌های زیرمجموعه فولاد متیل در تبریز است که خدماتی در زمینه انواع برش ارائه می‌دهد.

این شرکت از سال ۱۳۹۳ با شرکت تراکتورسازی کشور برای تأمین نیاز این شرکت قرارداد دارد. ۲۰ هزار تن از این نیاز از فولاد مبارکه تأمین می‌شود و ضروری است این میزان افزایش یابد.

از سویی باید توجه داشت که فولاد تخصیص‌یافته فولاد مبارکه به سهند آغاز در صنعت لوازم‌خانگی و قطعه‌سازان خودرو نیز استفاده می‌شود؛ ازاین‌رو باید سبد کالایی موردنیاز در منطقه تأمین شود تا مشکلات موجود حل گردد.

شرکت صنایع فولاد سهند آغاز در سال گذشته ۷۵ هزار تن خدمات انجام داده است. از این میزان ۳۵ هزار تن مربوط به برش بوده و سعی داریم در سال جاری این میزان را به ۵۳ هزار تن افزایش دهیم.

سیف‌الله شمس، مدیرعامل شرکت صنایع برش ورق فولادی مبارکه: سالانه امکان برش ۳۰۰ هزار تن ورق فولادی را داریم

شرکت صنایع برش ورق یکی از مراکز خدماتی فولاد مبارکه است که خدمات مربوط به انواع برش‌های طولی و عرضی و انبارداری را به مشتریان عرضه می‌کند. در این میان برخی خودروسازان نیز بخشی از نیاز خود به ورق‌های فولادی را از طریق فولاد مبارکه و بخشی از آن را نیز در زمینه‌های انبارداری و برش از طریق مراکز خدماتی تأمین می‌کنند. حضور در این نمایشگاه فرصت‌های تازه‌ای برای تعامل بیشتر با مشتریان و همچنین جذب مشتریان جدید فراهم می‌کند. شرکت صنایع برش امکان برش همه محصولات فولادی و حتی قلع اندود را دارد و می‌تواند برش سالانه ۳۰۰ هزار تن ورق فولادی را انجام دهد.

محمدامین فنایی، مدیرعامل شرکت اخوت اراک: سالانه ۳ هزار تن ورق باکیفیت از فولاد مبارکه خریداری می‌کنیم

شرکت اخوت اراک در زمینه تولید قطعات پرسی موردنیاز در صنعت خودروسازی فعالیت دارد و از سال ۱۳۷۵ تاکنون برای تأمین ورق موردنیاز خود با فولاد مبارکه همکاری کرده است. در حال حاضر سالانه ۳ هزار تن ورق سرد فولاد مبارکه را از طریق بورس خریداری می‌کنیم و همواره در این زمینه فولاد مبارکه پاسخ‌گوی نیاز ما بوده و کیفیت موردنظر را برای ما تأمین کرده است.

فولاد مبارکه همواره از ما و شرکت‌های پایین‌دست خود حمایت کرده و در کنار آنها بوده است. ما برای تولید قطعات حساس و رویه نمایان خودرو ترجیحاً سعی می‌کنیم از ورق‌های کیفی فولاد مبارکه به‌جای ورق‌های وارداتی با کیفیت پایین استفاده کنیم.

در خصوص قیمت محصولات نیز باید گفت به‌هیچ‌عنوان قیمت‌گذاری دستوری به نفع مصرف‌کنندگان نیست و بهتر است رقابت آزاد داشته باشیم. با روش قیمت‌گذاری دستوری و خارج شدن محصولات از چرخه بورس، قیمت محصولات با نرخ واقعی آن اختلاف زیادی پیدا می‌کند.

گفتنی است نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو تهران که از ۲۹ خردادماه تا اول تیرماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد، شرکت فولاد مبارکه به همراه شرکت ورق‌خودرو چهارمحال و بختیاری آخرین دستاورد‌ها و توانمندی‌های خود در زمینه تولید ورق را در سالن شماره ۷ این نمایشگاه عرضه داشتند.

محمدرضا جبارزارع، مدیرعامل شرکت همگام خودرو آسیا: ما به فولاد مبارکه افتخار می‌کنیم و خود را ملزم به خرید از این شرکت می‌دانیم

ما به شرکتی مانند فولاد مبارکه در کشور افتخار می‌کنیم و خود را ملزم به خرید محصولات این شرکت می‌دانیم و باید توجه داشت که کیفیت محصولات فولادی در فولاد مبارکه از فولادسازان خارجی بسیار بالاتر است.

منبع: فولاد مبارکه اصفهان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده