تاریخ: ۰۲ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۱۶
بازدید: ۴۲
کد خبر: ۳۴۴۱۶۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دغدغه بنیان‌های تولیدی کشور

‌می‌متالز - نخستین نشست هم‌اندیشی کمیته صنعت، معدن و تجارت ستاد مرکزی مسعود پزشکیان، روز سه‌شنبه ۲۹ خرداد با حضور تعدادی از کارآفرینان، مدیران صنعتی و صاحبان کسب‌وکار‌ها برگزار شد. در این جلسه، مهم‌ترین چالش و موانع پیش‌روی تولید و تجارت کشور، مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش می‌متالز، در ابتدای این نشست، ولی‌الله افخمی، رئیس کمیته صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به وضعیت کنونی تولید و تجارت کشور و دغدغه‌هایی که همه ما، حسب یک وظیفه ملی، نسبت به آینده و چشم‌اندازاقتصاد ایران داریم، از حاضران در نشست خواست تا انتظارات خودشان را از دکتر پزشکیان، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، بیان کنند تا از طریق کمیته ستاد، به ایشان منعکس شود.

در ادامه، هریک از کارآفرینان و فعالان بخش صنعت، معدن و تجارت، به طرح نظرات، هشدار‌ها و دغدغه‌های خود پرداختند و تاکید کردند که دولت آینده برای ایجاد رونق اقتصادی و تغییر در شرایط موجود، به چیزی حدود ۴۵۰‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد که این مبلغ تقریبا معادل کل تولید ناخالص داخلی کشور ماست. فعالان اقتصادی تصریح کردند که تامین چنین رقمی به‌جز از طریق بسط همکاری‌های سیاسی و اقتصادی بین‌المللی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی ممکن نیست. کارآفرینان هشدار دادند که با توجه به نرخ بهره بانکی، فشار‌های پیدا و پنهان و قوانین دست و پاگیر در بخش صنعت، حضور در بازار‌های موازی، بسیار به‌صرفه‌تر از تولید، شده‌است و بنیان‌های تولیدی کشور در معرض تزلزل قرار دارند، در حالی‌که کشور ما ظرفیت‌های عظیم صنعتی و معدنی دارد که در صورت فعال‌سازی و بهینه سازی، می‌توانند به رونق و جهش تولید منجر شوند. به‌عنوان مثال هم‌اکنون ۱۰‌هزار واحد معدنی در کشور با بیش از یک‌میلیون شغل مستقیم و غیر‌مستقیم وجود دارد که این ظرفیت تا دو‌برابر قابل افزایش است.

به گفته فعالان حوزه صنعت، معدن و تجارت، بخش تولید کشور اکنون با ابرچالش‌هایی مواجه شده‌است که بخشی از آن به‌خاطر سلطه رانت‌جویانی است که از ناحیه اجرای ناقص واگذاری‌های اصل۴۴ قانون‌اساسی و رانت ناشی از ارز چند نرخی پدید آمده‌اند و عرصه رقابت و امنیت را بر دیگران تنگ کرده‌اند. فعالان بخش تولید و تجارت، ضمن حمایت قاطع از کاندیداتوری دکتر مسعود پزشکیان، از او تقاضا کردند که در مقام رئیس‌جمهور آینده، باید اقتصاد نابسامان کنونی را به ریل اصلی بازگرداند. آنها همچنین اعلام کردند؛ جامعه صنعتی کشور، به‌زودی با حضور در همایشی بزرگ در حمایت از این کاندیدای حامی منطق تولیدی، در این بزنگاه تاریخی به نقش و وظیفه ملی خودشان عمل خواهند کرد. زمان و مکان این همایش به‌زودی اعلام خواهد شد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده