تاریخ: ۱۰ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۲۶
بازدید: ۲۴
کد خبر: ۳۴۴۶۴۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
قوامی:

رشد اقتصادی مناسب نیازمند اصلاحات ساختاری در عرصه اقتصادی است

‌می‌متالز - نماینده مردم «اسفراین» در مجلس دوازدهم معتقد است؛ لازمه افزایش رشد اقتصادی متوسط ۸ درصد در برنامه هفتم توسعه، ایجاد یک سری اصطلاحات ساختاری در عرصه اقتصاد کشور است.

به گزارش می‌متالز، هادی قوامی، با اشاره به راهکار‌های دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصدی بر اساس برنامه هفتم توسعه بیان کرد: تقریباً از سال ۱۳۳۵ تا سال ۱۴۰۲ متوسط رشد اقتصادی کمتر از ۵ درصد است.

نماینده مردم «اسفراین» در مجلس دوازدهم تاکید کرد: همچنین از سال ۱۳۵۷ تا سال ۱۴۰۲ متوسط رشد اقتصادی کمتر از ۲ درصد است و از سال ۱۳۹۰ به بعد متوسط رشد اقتصادی نزدیک به صفر است؛ بنابراین باید تدبیری عملیاتی برای انجام این مهم اتخاذ کرد. رشد اقتصادی در کشور حائز دو ویژگی است، نخست اینکه رشد اقتصادی در کشور پر نوسان بوده یعنی ما در سال‌هایی با رشد ۱۲ درصدی و در سال بعد از آن، با منهای ۷ درصد رشد مواجه بودیم. همچنین ویژگی دوم در این بخش گویای این است که رشد اقتصادی ما پایین است؛ بنابراین اقتصاد ایران دارای رشد اقتصادی پایین و همچنین پر نوسان است.

قوامی تاکید کرد: به واقع، لازمه افزایش رشد اقتصادی متوسط ۸ درصد در برنامه هفتم توسعه، ایجاد یک سری اصطلاحات ساختاری در عرصه اقتصاد کشور است. به عنوان مثال یکی از اصلاحات ساختاری، اصلاح ساختار بودجه است، تا ما به واسطه این اصلاحات، دیگر بودجه‌ای با کسری تصویب نکنیم.

وی با بیان اینکه باید شناخت عمیقی از رشد اقتصادی پیدا کنیم، ادامه داد: اصلاحات ساختاری در نظام بودجه‌ریزی و فعالیت بانک‌ها و از بین بردن ناترازی‌ها می‌تواند شرایط را محیای رشد اقتصادی کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر افزایش بهره‌وری در رشد اقتصادی تاکید کرد: به واقع ما برای اینکه بتوانیم بهره‌وری را افزایش دهیم باید بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد و فعالیت را به تصویب برسانیم؛ در این شرایط باید مشاهده کنیم بهای تمام شده یک فعالیت چقدر است و متناسب با آن، بودجه یک دستگاه را تامین کنیم. در این شرایط ممکن است بودجه دستگاهی که در حال حاضر ۸۰ هزار میلیارد تومان است، به ۴۰ هزار میلیارد تومان برسد؛ بنابراین این موارد حتماً باید مورد توجه مسئولین و دولت بعدی قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد