تاریخ: ۱۲ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۰۲
بازدید: ۳۱
کد خبر: ۳۴۴۸۱۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بهشت معادن کشور؛ پای فرآوری بنتونیت در خراسان جنوبی لنگ می‌زند

‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه معادن بنتونیت یکی از ظرفیت‌های فوق‌العاده معدنی در این استان است، گفت: در استان واحد فرآوری بنتونیت قوی و با کیفیت نداریم، بنابراین باید به این سمت برویم که بنتونیت فعال را در استان راه‌اندازی کنیم.

به گزارش می‌متالز، احمد آریافر اظهار کرد: خراسان جنوبی با ۷۹۸ معدن یکی از پنج استان معدنی کشور است که از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های معدنی قابل‌توجهی برخوردار بوده و می‌توان گفت بهشت معادن کشور است.

وی افزود: ۲۰۰ معدن در طبس، ۱۵۱ معدن در نهبندان، ۹۰ معدن در سرایان، ۲۸ معدن در بشرویه، ۳۵ معدن در بیرجند، ۴۸ معدن در خوسف،۴۵ معدن دردرمیان، ۱۱ معدن در زیرکوه،۸۰ معدن در سربیشه، چهار معدن در فردوس، ۶۱ معدن در قاین، ظرفیت‌های بی‌نظیری در خراسان جنوبی به وجود آورده است که در صورت توجه ویژه می‌توانند رشد اقتصادی بی‌نظیری را برای استان به ارمغان آورد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی ادامه داد: وجود این معادن، با توجه به نقش مهمی که در رونق اقتصادی و ارزآوری برای این استان دارد، زمینه اشتغال‌زایی ۱۳۹۷۱ را فراهم کرده و آمار نرخ بیکاری را در این استان به پنج درصد کاهش داده است.

وی با بیان اینکه معادن بنتونیت یکی از ظرفیت‌های فوق‌العاده معدنی در این استان است، گفت: وجود ۱۵۴ معدن بنتونیت در استان موجب کسب رتبه نخست ذخیره این ماده در سطح کشور شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در استان تلاش‌هایی انجام شده است که واحد‌های فرآوری بنتونیت شکل بگیرد، ادامه داد: ۱۶ واحد فرآوری بنتونیت در استان با حدود ظرفیت ۲۳۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.

بهشت معادن کشور؛ پای فرآوری بنتونیت در خراسان جنوبی لنگ می‌زند

واحد فرآوری قوی بنتونیت نداریم

آریافر با اشاره به اینکه بنتونیت پرکاربردترین ماده معدنی در دنیا است، گفت: کاربرد آن فوق‌العاده بالا است و در صنعت حفاری چاه نفت، گندله‌سازی آهن، خوراک دام و طیور، در صنعت بهداشت، کشاورزی، تصفیه، صنایع آرایشی کاربرد‌های فراوانی دارد و دنیا از آن استفاده می‌کند؛ بنتونیت‌ها دو نوع هستند شامل سدیمی و کلسیمی و بخش اعظمی از بنتونیت‌های استان جزو بنتونیت‌های کلسیمی است.

آریافر با بیان اینکه بنتونیت‌های سدیمی کیفیت مطلوبی دارند، اما کلسیمی‌ها را باید با فرآوری بتوانیم کیفیت آن ارتقا دهیم تا ارزش افزوده بیشتری برای آن ایجاد شود، گفت: در استان واحد فرآوری بنتونیت قوی و با کیفیت نداریم، بنابراین باید به این سمت برویم که بنتونیت فعال را در استان راه‌اندازی کنیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه برای سرمایه‌گذاری در بخش بنتونیت در استان یک سرمایه‌گذار خوب باید پای کار باشد و سرمایه‌گذاری اولیه در معادن استان بالغ‌بر ۳۵،۱۸۴،۵۴۹ میلیون ریال است، افزود: در زمینه بنتونیت تمام پتانسیل‌هایی که در استان وجود دارد، در سرایان، فردوس و بشرویه متمرکز است.

وی با بیان اینکه ماده‌های معدنی استان باید در خدمت توسعه استان قرار گیرند، متذکر شد: میزان استخراج سالیانه معادن استان حدود ۵۰ میلیون تن است.

آریافر با بیان اینکه کمتر از پنج درصد معادن استان دولتی است، ادامه داد: از ۷۹۸ معدن استان خراسان جنوبی تعداد ۱۷ معدن دولتی، ۲۹۳ معدن شرکتی و ۵۱۴ معدن مربوط به بخش خصوصی است.

وی با اشاره به اینکه مجوز‌ها از طریق ثبت‌نام در سامانه ملی مجوز‌ها صورت می‌گیرد، گفت: در بحث صدور پروانه رتبه نخست کشوری، در بحث صدور گواهی کشف رتبه دوم کشوری و در صدور پروانه بهره‌برداری رتبه پنجم کشور را کسب‌ کردیم.

مدیرکل صمت خراسان جنوبی با بیان اینکه تعداد ۴۶ گواهی کشف صادر شده که نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: ۴۷ پروانه بهره‌برداری صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۴ درصد رشد دارد و همچنین با صدور ۱۵۱ مجوز اکتشاف، ۱۵ درصد رشد را نسبت به سال گذشته داشته‌ایم.

منبع: خبرگزاری ایمنا

عناوین برگزیده