تاریخ: ۱۶ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۱:۴۰
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۴۵۰۱۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کنترل هیجانات بازار ارز در یکسال گذشته، الگوی مناسب برای دولت چهاردهم

‌می‌متالز - بانک مرکزی در طول بیش از یکسال گذشته الگوی عملی خوبی برای کنترل هیجانات بی دلیل در بازار ارز ارائه داده است.

به گزارش می‌متالز، رحمان سعادت؛ اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه سمنان درخصوص دستاورد‌های تقویت دیپلماسی ارزی با توجه به رویکرد بانک مرکزی در این موضوع مهم تاکید کرد: به دلیل بی‌توجهی به اهمیت در پیش گرفتن دیپلماسی در دولت قبلی شاهد تنش‌های مختلف و شدید ارزی بودیم، تنش‌هایی که به انتظارات تورمی بیش از پیش دامن زد و بار مشکلات اقتصادی و ارزی تحمیل شده به دولت سیزدهم را افزایش داد.

وی در این باره توضیح داد: بی تردید اگر با آن همان فرمان قبلی و بدون توجه به دیپلماسی ارزی و ثبات بازار حرکت می‌کردیم، قیمت دلار به بیش از ۱۰۰ هزار تومان رسیده بود و به تبع این موضوع طبیعتاً کنترل و تامین معیشت مردم بسیار سخت‌تر می‌شد.

عضو هیات علمی دانشگاه سمنان و استاد اقتصاد یادآور شد: انتظارات تورمی منجر به نارضایتی شدیدی در جامعه می‌شود که بعضا می‌تواند راه را برای کلید خوردن بحران‌های خیابانی باز کند، اما در بیش از یک سال گذشته، فرزین، رئیس کل بانک مرکزی نشان دادند با در پیش گرفتن توسعه همکاری‌های پولی وارزی با کشور‌های همسایه و منطقه تا حد قابل توجهی می‌توان مانع جهش ارزی و به تبع آن بالا رفتن انتظارات تورمی شد.

سعادت در این باره خاطر نشان کرد: بنده بر این باورم مدیریت بانک مرکزی در طول بیش از یکسال گذشته الگوی عملی خوبی برای کنترل هیجانات بی دلیل است که اقتصاد ایران را به آشوب می‌کشد و این تکانه‌ها منجر به بالا ماندن قیمت‌ها می‌شود.

این اقتصاددان گفت: اگر ثبات ارزی و دیپلماسی اجرا شده از سوی بانک مرکزی جدی گرفته شود و دولت چهاردهم نیز با همین فرمان بازار و نرخ ارز را کنترل کند، قطع به یقین انتظارات تورمی رقم نمی‌خورد و به تبع آن شاهد جهش‌های یک باره نرخ‌ها در کالا‌های اساسی و مایحتاج ضروری و حتی غیرضروری مردم نخواهیم بود.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده