تاریخ: ۲۳ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۸:۴۶
بازدید: ۷۲
کد خبر: ۳۴۵۷۶۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

در تولید ورق‌هایی ویژه خودرویی، تنها منبعی که بتواند کیفیت ما را تأمین کند ورق فولاد مبارکه است

در تولید ورق‌هایی ویژه خودرویی، تنها منبعی که بتواند کیفیت ما را تأمین کند ورق فولاد مبارکه است
‌می‌متالز - برنامه رادیو فولاد این هفته به شرکت ورق خودرو چهارمحال‌ و بختیاری، یکی از شرکت‌های گروه فولاد مبارکه اختصاص یافت و فرصتی دست داد تا در گفت‌وگوی مجری این برنامه با نوید ایزدی مدیر ارشد و بهمن مهراد مدیر تکنولوژی این شرکت، از اقدامات و عملکرد شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری بیشتر بدانیم.

شرکت ورق خودرو برای سال ۱۴۰۳ چه اهدافی دارد؟

نوید ایزدی:

به گزارش می‌متالز، میزان تولید شرکت در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۵۰ هزار تن بود. با توجه به اینکه ظرفیت شرکت ۴۰۰ هزار تن در سال است، برای دست‌یابی به ظرفیت اسمی کارخانه به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که این راهبرد با همت و عزم نهادینه‌شده نزد کارکنان محقق شود. خوشبختانه اکنون همه مدیران و کارکنان شرکت با هم یک دست شده‌اند؛ تا جایی‌که با انجام کار‌ها به‌صورت گروهی توانستیم به رکورد ۳۱۰ هزار تن دست پیدا کنیم و جهش ۲۳ درصدی را در سال ۱۴۰۲ رقم بزنیم. با ثبت این رکورد و این میزان جهش تولید بیش‌ازپیش امیدوار شدیم که بتوانیم تولید ۴۰۰ هزار تن را محقق کنیم که البته به نظر می‌رسد با عنایت به تجربه و دانش فنی کارکنان و حمایت فولاد مبارکه چنین هدفی دور از دسترس نخواهد بود.

با همین پشتوانه امسال تولید ۳۵۰ هزار تن را هدف‌گذاری کرده‌ایم و در حال حاضر طبق برنامه پیش رفته‌ایم. برای سال جاری، نگاه مدیریت و هدف شرکت تولید کلاف‌های باکیفیت MC برای بدنه نمایان خودرو‌های دو خودروساز کشور، ایران خودرو و سایپا است. در این راستا تمام پروژه‌ها تعریف و تمامی گپ‌ها شناسایی شده و به یاری خداوند صددرصد می‌توانیم این ورق را در شرکت ورق خودرو تولید کنیم.

برای اینکه به اهدافمان برسیم باید استراتژی‌هایمان را خوب تعریف کنیم. استراتژی‌های امسال در ۶ قسمت و به این شرح تدوین شده است: بهره‌برداری حداکثری با تمرکز ویژه بر تولید ورق گالوانیزه ویژه، توسعه ظرفیت ورق گالوانیزه ویژه و زیرساخت‌ها، توسعه فناوری و نوآوری، حضور اثربخش در بازار داخلی و صادراتی، توسعه سرمایه انسانی و ارتقای بهره‌وری و توسعه پایدار.

برای گسترش سبد محصولات و تأمین حداکثری بازار تولید چه گرید‌های جدیدی در دستور کار است؟

بهمن مهراد:

از سال ۱۳۹۱ اولین محصول خودرویی با همکاری فولاد مبارکه از محصولات سردِ کششی (DC۰۴ K۰۱) تولید و تحت عنوان ورق DX۵۳ به شرکت ایران‌خودرو تحویل داده شد. نتایج تست‌های اولیه انجام‌شده بر این محصول بسیار رضایت‌بخش بود. در ادامه توانستیم محصول DX۵۴ را از ورق پایه و خام ورق IF که در فولاد مبارکه تولید می‌شود بگیریم و ورق پرمصرف DX۵۴ را به شرکت‌های خودروسازی که عمدتاً ایران‌خودرو و سایپا بودند تحویل دهیم. تا به امروز حدود ۲۰ گرید مختلف شامل گرید‌های کششی، گرید‌های استحکام بالا و گرید‌های استحکام بالای پیشرفته را در شرکت ورق‌ خودرو تولید و به مشتریان که عمدتاً صنایع خودروسازی و بخشی نیز صنایع لوازم‌خانگی بودند تحویل داده‌ایم. نکته حائز اهمیت این است که عمدتاً تأمین مواد خام و اولیه این محصولات از طریق فولاد مبارکه انجام شده است. مواد اولیه خام با همکاری واحد متالورژی و روش‌های تولید، برنامه‌ریزی و تست آن انجام شده و به مشتری ارائه شده است.

در برنامه توسعه امسال تولید حدود ۶ گرید جدید در ۳ خانواده محصول را در نظر گرفته‌ایم و ان‌شاءالله با همت همکاران و با همکاری واحد متالورژی و روش‌های تولید فولاد مبارکه این راهبرد را عملیاتی خواهیم کرد. تولید فولاد‌های استحکام بالا که عمدتاً در بدنه نمایان خودرو کاربرد دارند، شامل DH۱۸۰ و DH۲۰۰، فولاد‌های IF استحکام بالا که در قطعات استحکام بالای خودرو استفاده می‌شود و به نام گرید HX۲۶۰ شناخته می‌شوند و همچنین فولاد‌های دوفازی که در خانواده فولاد‌های استحکام بالای پیشرفته قرار می‌گیرند؛ شامل فولاد‌های FB۴۵ و FB۶۰ که جزو مصارف شرکت ایران‌خودرو است و در برنامه تست داریم.

باتوجه‌به برنامه‌های توسعه و افزایش ظرفیت شرکت در آینده چه سهمی از بازار را برای ورق خودرو متصور هستید؟

نوید ایزدی:

در حال حاضر ظرفیت تولید ورق گالوانیزه و پوشش‌دار کشور بیش از ۴ میلیون تن است. در کشور ما ظرفیت‌های لازم برای تولید کلاف گالوانیزه برای تأمین ورق‌های خودرویی وجود دارد؛ این در حالی است یک خط جدید دیگر سال گذشته با حضور وزیر صمت و مدیرعامل گروه فولاد مبارکه کلنگ‌زنی شد. ان‌شاءالله با بهره‌برداری از این خط ۴۵۰ هزار تنی در مجموع ۸۵۰ هزار تن از سهم بازار را می‌توانیم پوشش دهیم. در حال حاضر شرکت ورق خودرو سهم ۲۴ درصدی از بازار گالوانیزه کشور را داراست.

به لحاظ کیفی و مطابق با استاندارد‌های جهانی وضعیت شرکت ورق خودرو نسبت به رقبای خارجی در تولید ورق‌های گالوانیزه چگونه است؟

بهمن مهراد:

در نقشه استراتژی شرکت ورق‌ خودرو، یکی از ارزش‌های شرکت، مشتری‌مداری است. شرکت در راستای جاری‌سازی این ارزش و ارتقای فرهنگ مشتری‌مداری رویکرد‌های متفاوتی را جاری‌سازی کرده که ازجمله آنها می‌توانیم به استقرار استاندارد ایزو TS۱۶۹۴۹ در سال ۹۹ اشاره کنیم. مشتریان شرکت ورق‌ خودرو مشتریان خودرویی هستند و انطباق تولیدات با نیاز‌های خودروسازان از الزامات اولیه شرکت است. به همین دلیل این استاندارد را که عمدتاً استاندارد تأمین‌کنندگان قطعات و لوازم خودرو است و در ادامه استاندارد IATF۱۶۹۴۹ را که مربوط به محصولات خودرویی است جاری‌سازی کرده‌ایم.

همچنین در راستای ارزیابی رضایت مشتریان و اندازه‌گیری و پایش رضایت مشتریان دو استاندارد دیگر ۱۰۰۰۲ و ۱۰۰۰۴ را جاری نموده‌ایم. علاوه‌بر‌این، ارزیابان جایزه ملی کیفیت ایران در تیرماه از شرکت بازدید کردند و ارزیابی خوبی صورت گرفت. امسال هم با حضور شرکت در جایزه ملی تعالی، برنامه ارزیابی را پیش رو داریم و در سطح تندیس شرکت خواهیم کرد. در این راستا آموزش‌های لازم به کارکنان ارائه شده است.

یکی از موارد اساسی در تولید کیفی داشتن مواد اولیه باکیفیت است. ورق‌های فول‌هارد فولاد مبارکه تا چه اندازه می‌تواند شما را به این اهداف کیفی برساند؟ آیا در تأمین مواد اولیه شرکت چالش خاصی پیش‌روی شما قرار دارد؟

در تولید ورق‌هایی ویژه خودرویی، تنها منبعی که بتواند کیفیت ما را تأمین کند ورق فولاد مبارکه است. این ورق‌ها از نورد سرد که از خط اسیدشویی و خط‌نورد پنج‌قفسه‌ای کلاف‌های فول‌هارد تولید می‌شود تأمین می‌گردد و در واقع فولاد مبارکه پشتوانه ما در تأمین کلاف موردنیاز است. در حال حاضر میزان ورقی که از فولاد مبارکه تحویل می‌گیریم متناسب با ظرفیت ۴۰۰ هزار تنی ما نیست و در زمینه کیفیت ما به کلاف‌های MB نیاز داریم که باز این مقدار جوابگوی ما نیست. در این راستا اقدامات خوبی با همکاری و تعامل مدیران ارشد دو شرکت صورت گرفته است.

در سال گذشته با همکاری و حمایت خوب شرکت فولاد مبارکه، حدود ۱۰۰ هزار تن کلاف با گرید‌های مختلف و کیفیت MB برای تولید کلاف‌های گالوانیزه خودرویی وارد کردیم. امسال نیز شرکت فولاد مبارکه اصلاح و نوسازی تاندم پنج‌قفسه‌ای خود را در دستور کار دارد و انتظار می‌رود با این اقدام اتفاقات خوبی رقم بخورد و پس از این عملیات نوسازی، پیش‌بینی ما این است که از واردات کاملاً بی‌نیاز شویم و از خروج ارز نیز جلوگیری شود و با این اقدام، هر ماه ۲۵ هزار تن ظرفیت تولید این خط به شرکت ورق‌ خودرو اختصاص داده شود. ضمن اینکه مشکلات کیفی هم رفع خواهد شد.

همچنین یک گام بلندمدت دیگری که فولاد مبارکه برداشته و تا ۳ یا ۴ سال آینده به نتیجه می‌رسد افتتاح یک خط PLTCM، یک خط اسیدشویی و خط تاندم پیوسته است که اقدامات لازم برای قرارداد‌های آن انجام شده و امیدواریم این پروژه هم به‌خوبی وارد مدار شود. ظرفیت این خط ۲ میلیون تن در سال است که به پشتوانه این پروژه ما می‌توانیم اجرای سایر پروژه‌های توسعه را در شرکت ورق‌ خودرو شاهد باشیم.

در شرکت ورق‌ خودرو به‌عنوان یکی از شرکت‌های گروه فولاد مبارکه برای تولید فولاد سبز چه برنامه‌هایی پیش‌بینی‌شده است؟

بهمن مهراد:

تولید و توسعه پایدار و رقابت در بازار‌های جهانی مستلزم کاهش پیامد‌های زیست‌محیطی و مدیریت درست مصرف منابع هست. به همین دلیل مصرف منابع و حفاظت از آنها امر ضروری در توسعه پایدار است. شرکت ورق‌ خودرو از سال ۱۴۰۱ از مجموع استاندارد‌های گروه ۱۴۰۰۰ استاندارد ۱۴۰۰۱ را جاری و گواهینامه‌های آنها را نیز اخذ کرده است. در این استاندارد رویکرد‌ها و جنبه‌هایی زیست‌محیطی ناشی از فعالیت‌های سازمان شناسایی و اقدامات مرتبط با آن تعریف می‌شود که از جمله آنها می‌توان به مدیریت پسماند‌ها اشاره کرد. پایش لحظه‌ای و منظم پساب‌های صنعتی، تولید هیدروژن سبز از الکترولیز آب، تغییر پوشش کروم شش‌ظرفیتی و حذف آن و تبدیل به کروم سه‌ظرفیتی، ارزیابی چرخه حیات محصول از جمله اقدامات این شرکت بوده و با تعریف شاخص‌های مرتبط با پایداری زیست‌محیطی ازجمله شدت مصارف انرژی، اندازه‌گیری آلاینده‌های زیست‌محیطی و شدت انتشارات و اقداماتی از این‌ قبیل، شرکت ورق‌ خودرو در مسیر فولاد سبز و توسعه پایدار گام برداشته است.

منبع: فولاد مبارکه اصفهان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران
با حضور سهامداران عمده و اعضای هیات مدیره ایرالکو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی، مدیر امور اراضی استان مرکزی و مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای باختر انجام شد؛

واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران