تاریخ: ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۳۲
بازدید: ۲۲
کد خبر: ۳۴۶۴۷۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
رئیس انجمن فولاد ایران در نشست خبری انجمن فولاد ایران:

دولت جدید در راستای تنش‌زدایی قدم بردارد

دولت جدید در راستای تنش‌زدایی قدم بردارد
‌می‌متالز - دکتر سبحانی، در نشست خبری انجمن فولاد ایران گفت: از دولت جدید انتظار می‌رود در راستای تنش‌زدایی قدم بردارد و از مداخله در قیمت‌گذاری در بازار فولاد جلوگیری کند. نهضت نیروگاه‌سازی با تسهیل‌گری دولت بخصوص وزارت نیرو جهت سامان‌بخشی به ناترازی برق و گاز در دستور کار قرار گیرد. همچنین جلوی پِرت انرژی در بخش خانگی و صنعتی گرفته شود.

به گزارش می‌متالز، وی گفت: بعد از روند صعودی فولاد طی سال‌های اخیر در گزارش‌های سه ماهه امسال این روند با کاهش ۱.۶ درصدی مواجه شد.

وی گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد که وضعیت در بالادست فولاد بهتر است و با وجود همه چالش‌ها با ۱۴ درصد رشد نیز همراه بوده است.

دکتر سبحانی افزود: کل صادرات فولاد کشور در سه ماهه نخست امسال ۱.۶ میلیارد دلار بوده است و با ۱۹ درصد کاهش ارزش صادرات در سه ماهه نخست امسال همراه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل در مجموع با افت ۴۰۰ میلیون دلاری همراه بوده است.

وی اظهار کرد: عمده دلایل کاهش صادرات فولاد، دو مسأله افت قیمت‌های جهانی و وجود ترمز‌هایی در داخل کشور بوده است.

رئیس انجمن فولاد ایران گفت: در بحث واردات همچنان تداوم رشد در واردات ورق سرد و پوشش‌دار را داشته ایم. در حالی که بیش از ۶۰ درصد تولید کشور خالی است و توان تولید دارد.

وی تاکید کرد: مجموعا دویست میلیون دلار ورق سرد و پوشش‌دار انجام شده است که می‌تواند در کشور تولید شود که نیازمند حمایت تعرفه‌ای است. مصرف ظاهری به عنوان یک شاخص مرسوم ۵،۸ درصد رشد داشته است که این رشد نیز ناشی از کاهش صادرات است.

از دست رفتن بیش از ۹۸ همت از تولید فولاد در سال ۱۴۰۲/ بحران انرژی امنیت سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد را تهدید می‌کند

وی در نشست انجمن با اصحاب رسانه افزود: در گزارش انجمن فولاد، دو مسأله کاهش تولید و کاهش صادرات مشهود است که به دلیل چالش‌های مختلف تولید است.

وی گفت: یکی از مسأله مهم فولادسازان، افزایش فاصله بین نرخ نیمایی و نرخ واقعی ارز و عدم توجیه اقتصادی تولید است.

دکتر سبحانی افزود: در گذشته در کشور ما مشکلاتی مانند انرژی و نیروی کار وجود نداشته است و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد جهان بوده‌ایم و اکنون این رتبه جهانی با وجود چالش‌های مختلف در حال از دست رفتن است.

وی بیان کرد: در حوزه انرژی هر ساله در فصل گرم با کمبود برق و در فصل سرد با کمبود گاز مواجه‌ایم و این مسأله ما را با “تولید از دست رفته فولاد” در هر سال مواجه می‌کند که هر ساله در حال افزایش است.

وی گفت: ظرفیت ۴۵ میلیون تن تولید فولاد در کشور ایجاد شده که تولید واقعی با آن فاصله دارد و اکنون اگر همین تولید ۳۲ میلیون را در نظر بگیریم، باز هم با کمبود برق و گاز مواجه‌ایم و رقمی معادل ۷۹ همت در سال ۱۴۰۰، ۶۷ همت در سال ۱۴۰۱ و ۹۸.۶ همت در سال ۱۴۰۲ تولید از دست رفته فولاد است. عدم تامین زیرساخت‌های تولید، امنیت سرمایه‌گذاری و رسیدن به سود پیش‌بینی شده توسط سرمایه‌گذاران در زنجیره فولاد را از بین می‌برد.

وی گفت: در گذشته سازمان طرح و برنامه اقدام به کارشناسی و برآورد طرح‌ها و برنامه‌های کشور می‌کرد که با حذف این سازمان هر بخش اقدام به انجام طرح‌های جزیره‌ای کرد.

وی افزود: در صنعت فولاد برای افق ۱۴۰۴ رقمی معادل ۵۵ میلیون تن هدف‌گذاری شده بود که شاید به جرات بتوان گفت تنها صنعتی که تا سال آینده تا حد زیادی امکان دستیابی به این هدف را دارد صنعت فولاد است.

سبحانی بیان کرد:، اما دستیابی به چنین هدفی نیازمند تامین انرژی حل چالش‌های ارزی و تسهیل سیاست‌های صادراتی است. حل مشکلات و چالش‌های صنعت فولاد نیازمند تعامل معاونت طرح و برنامه سه وزارتخانه صمت، نیرو و نفت است که بار‌ها پیشنهاد آن را مطرح کرده ایم.

منبع: چیلان

عناوین برگزیده