تاریخ: ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۶:۱۹
بازدید: ۴۳
کد خبر: ۳۴۶۴۷۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در نشست خبری انجمن مطرح کرد:

کاهش قیمت مسکن ملی با سرکوب قیمت فولاد؛ راهکاری نادرست!

کاهش قیمت مسکن ملی با سرکوب قیمت فولاد؛ راهکاری نادرست!
‌می‌متالز - سیدرسول خلیفه‌سلطانی، دبیر انجمن تولیدگنندگان فولاد ایران در نشست خبری انجمن گفت: صنعت فولاد با چالش‌های مختلفی مواجه است که از دولت چهاردهم حل این موارد را انتظار دارد؛ یکی از این چالش‌ها مقررات خلق‌الساعه و هر روزه است.

به گزارش می‌متالز، وی گفت: تنظیم مقررات و ایجاد محدودیت‌های هر روزه آن هم برای صنعتی که به تولید ۵۵ میلیون تنی رسیده است چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟

وی افزود: آزادسازی نرخ ارز یک مطالبه جدی است؛ به طوری که با حل این مشکل در سال جاری حداقل ۱۰ میلیارد دلار صادرات و در سال آینده ۱۲ میلیارد دور از دسترس نیست.

وی بیان کرد: ارز فولادی‌ها ۲۰ تا ۳۰ درصد ارز وردی به کشور است و در مقایسه با صنایعی مانند فرش سهم قابل توجهی است.

وی گفت: در مقایسه ارزآوری این دو صنعت می‌توان گفت سال گذشته ارزآوری صنعت فرش ۴۰ میلیون دلار و در بهترین حالت ۱۰۰ میلیون دلار بوده است، ولی صنعت فولاد ۸۰ میلیارد دلار ارزآوری داشته است.

خلیفه‌سلطانی گفت: عدد بقیه صنایع هم همین است و صنعت فولاد به عنوان یک صنعت محوری در کنار صنایع نفت و پتروشیمی امکان تامین ارز مورد نیاز کشور را دارد؛ این مسأله نیازمند باز شدن بند‌ها از پای این صنایع است.

وی ادامه داد: مسأله دیگر سرکوب قیمت فولاد به بهانه‌های مختلف از جمله کنترل قیمت مسکن ملی است و این کنترل نیز از طریق مکانیزم کنترل قیمت در بورس کالا انجام می‌شود.

دبیر انجمن تولیدگنندگان فولاد ایران افزود: با در نظرگیری سهم قیمت فولاد در قیمت تمام شده مسکن، کنترل قیمت مسکن ملی با کنترل قیمت فولاد توهم است.

وی اظهار کرد: در بحث انرژی نرخ پرداختی فولادی‌ها ده برابر سیمانی هاست، اما در هنگام خاموشی و اعمال محدودیت نیز باز به سراغ فولادی‌ها می‌آیند.

وی گفت: این صنعت می‌تواند برای حل مشکل بحران انرژی کشور پیشقدم باشد. از درآمد حاصل از فروش برق به فولادی‌ها امکان ایجاد نیروگاه‌های کافی وجود داشت و اگر این مهم انجام می‌شد، امروز با کمبود برق در کشور و در صنایع مواجه نبودیم.

منبع: چیلان

عناوین برگزیده