تاریخ: ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۵۹
بازدید: ۲۴
کد خبر: ۳۴۶۵۵۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

عبور از ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴

عبور از ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴
‌می‌متالز - مشاور طرح جامع فولاد کشور گفت: هم اکنون ۵۰ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد داریم و در چشم‌انداز ۱۴۰۴ نیز از عدد ۵۵ میلیون تن تولید فولاد عبور می‌کنیم.

به گزارش می‌متالز، مهران محجوب‌نژاد درباره چشم‌انداز افق ۱۴۰۴ صنعت فولاد کشور افزود: ما از سال ۱۳۹۲ با متولی‌گری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) و شرکت ملی فولاد در بحث تدوین طرح جامع فولاد کشور فعالیت خود را آغاز کردیم و امروز حدود ده سال است که این طرح به عنوان سند بالادستی پایش می‌شود و مورد استفاده ذی‌نفعان صنعت فولاد کشور قرار گرفته است.

وی افزود: در واقع برنامه‌های توسعه‌ای این صنعت با اهدافی که در طرح جامع فولاد مطرح است، مقایسه و انحرافات بررسی می‌شود و درباره آنها اقدامات لازم صورت می‌گیرد. 

مشاور طرح جامع فولاد کشور با بیان اینکه صنعت فولاد کشور در سالیان گذشته رشد قابل توجهی در ظرفیت‌سازی، تولید و تجارت داشته است گفت: سرمایه گذاری قابل توجهی در این صنعت صورت گرفته از این رو لازم است در این صنعت، توسعه پایدار داشته باشیم تا ثباتش حفظ شود. در واقع گلوگاه‌ها و موانعی که برای رشد و تعالی این صنعت وجود دارد، شناسایی و برنامه‌ریزی لازم برای رفع آنها صورت گیرد.

تعداد بازدید : 2

وی افزود: ما اکنون با حفظ رتبه دهم تولید فولاد در دنیا به عنوان یکی از کشور‌های شاخص و برخوردار در این صنعت هستیم و حدود ۵ درصد از جی دی پی (تولید ناخالص داخلی) کشور نیز مربوط به زنجیره تولید فولاد است. 

محجوب‌نژاد با بیان اینکه رشد اقتصادی کشور‌ها در توسعه فعالیت‌های عمرانی و صنعتی رابطه مستقیم با تولید و مصرف این محصول راهبردی دارد گفت: صنعت فولاد در تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی برنامه هفتم، نقش موثری دارد که نیاز است با رفع موانع این برنامه‌ها عملیاتی شود. 

وی با بیان اینکه مبنای ما برای توسعه صنعت فولاد سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ بود، افزود: از سال ۱۳۸۴ که این برنامه تدوین شد، ظرفیت ۵۵ میلیون تن تولید فولاد، با احتساب حدود ۳۵ میلیون تن مصرف داخلی و ۲۰ میلیون تن صادرات برای آن تعریف شد. در واقع ۳۵ میلیون تن مصرف داخلی با احتساب ۹۰ میلیون نفر جمعیت ایران با مصرف سرانه ۴۰۰ کیلوگرم در سال ۱۴۰۴ در نظر گرفته شده که این میزان مصرف جزو مصرف سرانه کشور‌های در حال توسعه و توسعه یافته است. 

تعداد بازدید : 2

مشاور طرح جامع فولاد کشور با بیان اینکه امروز ۵۰ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد داریم گفت: با توجه به وضعیت زنجیره فولاد کشور می‌توان گفت، در مقایسه با سایر صنایع ما به اهداف خود در سند چشم‌انداز نزدیک شده‌ایم و با ظرفیت‌سازی‌ای که صورت گرفته ما عدد ۵۵ میلیون تن را پشت سر می‌گذاریم. 

وی افزود: البته تولید واقعی ما اکنون کمتر است و در سال گذشته (۱۴۰۲) تولید فولاد ما طبق آمار حدود ۳۲ میلیون تن بوده است و تقریبا نرخ به کارگیری ۶۵ درصد را داریم که به عنوان یک نکته قابل توجه جای کار دارد تا ظرفیت این نرخ به کارگیری ما به حداکثر برسد. این در حالی است که تقریبا در کشور‌های توسعه یافته نرخ به کارگیری ۸۰ تا ۸۵ درصد است.

محجوب‌نژاد در ادامه به گلوگاه‌ها و موانع بر سر راه صنعت فولاد اشاره کرد و گفت: در این چند ساله مجوز‌های بسیاری در صنعت فولاد داده شده است، بطوری که امروزه در حلقه فولاد ۱۴۵ میلیون تن مجوز داریم در حالی که عدد سند چشم‌انداز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد است. 

وی ادامه داد: بنابراین با توجه به اقدامات صورت گرفته به نظر می‌رسد تا سال ۱۴۰۴ بالای ۶۰ میلیون تن ظرفیت‌سازی شود که حتی جلوتر از برنامه حرکت می‌کنیم و تا پایان برنامه هفتم به عدد ۶۵ میلیون تن تولید فولاد می‌رسیم. 

تعداد بازدید : 2

مشاور طرح جامع فولاد کشور با بیان اینکه این مازاد ظرفیت، خودش می‌تواند یکی از چالش‌های بزرگ این صنعت باشد گفت: با وجود افزایش ظرفیت تولید، مصرف فولاد کشور برمبنای آنچه در سند چشم‌انداز تعریف شده رشد نداشته است. در بحث صنعت ساختمان رشد ابتدایی که طبق سند چشم‌انداز حدود ۸ درصد بود به عدد زیر ۵ درصد گاهی هم به زیر ۳ درصد رسید.

وی افزود: مصرف ما امروز بیش از ۲۱ میلیون تن نیست، بنابراین وقتی مازاد ظرفیت ایجاد می‌کنیم، راهش این است که بخش قابل توجهی از تولید مازاد صادر شود.

محجوب‌نژاد گفت: یکی دیگر از چالش‌هایی که داریم مشکل ناترازی برق و گاز است که دامن تولید را گرفته است. هم اکنون در فصل گرما بیشتر فولاد ساز‌ها مشکل کمبود برق دارند و با قطعی برق و خاموش شدن کوره‌ها مواجه هستند، این موضوع روی راندمان تولید تاثیر می‌گذارد و در فصل سرما نیز مشگل کمبود گاز خود را نشان می‌دهد طوری که حداقل دو ماه مشکل کسری گاز داریم و این دو عامل باعث شده که نرخ به کارگیری ظرفیت تولید فولاد مطرح شود.

وی افزود: البته در سند بالادستی در بخش کنسانتره و گندله مشکل ما کمتر است، تقریبا بالای ۸۰ درصد تولید داریم، اما در بخش فولاد اگر ظرفیت‌ها افزایش پیدا کند و بحث ناترازی برق و گاز رفع نشود این نرخ به کارگیری بازهم شدید می‌شود. 

مشاور طرح جامع فولاد کشور ادامه داد: همین طور در بخش آهن اسفنجی که ظرفیت ما به ۷۵ تا ۸۰ میلیون تن می‌رسد، اگر کسری گاز تشدید شود یکسری ظرفیت‌های بلااستفاده به وجود می‌آید و سرمایه‌گذاری‌ها بازدهی لازم را نخواهد داشت.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

عناوین برگزیده
ریل نجات صنعت
با حضور کارشناسان بررسی شد: دولت چهاردهم چه سیاستی را در حوزه صنعت باید در پیش بگیرد؟

ریل نجات صنعت