تاریخ: ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۳۵
بازدید: ۱۹
کد خبر: ۳۴۶۴۹۹
سرویس خبر : انرژی

نیاز ۲۰ میلیارد دلاری بخش تولید برق برای رفع ناترازی در ۵ سال

نیاز ۲۰ میلیارد دلاری بخش تولید برق برای رفع ناترازی در ۵ سال
‌می‌متالز - رییس هیات مدیره سندیکای تولیدکننده برق گفت: برای احداث ۳۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید در طول برنامه هفتم توسعه که نتیجه آن رفع ناترازی برق باشد، نیاز به ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داریم.

 

به گزارش می‌متالز، حسنعلی تقی‌زاده، رییس هیات مدیره سندیکای تولیدکننده برق در جمع خبرنگاران اظهار داشت: روند اشتباه ۱۰ سال اخیر موجب شده تا در تابستان امسال با ۱۷ هزار مگاوات ناترازی برق در ساعات پیک مواجه باشیم.

وی افزود: می‌توانیم بگوییم نتیجه سیاست‌گذاری‌های اشتباهی که منجر به سرکوب بخش خصوصی شده، این ناترازی ۱۷ هزار مگاواتی است.

 

تقی‌زاده با بیان اینکه "۶۷ درصد تولید برق کشور توسط نیروگاه‌های غیردولتی انجام می‌شود"، گفت: نیروگاه‌های دولتی و غیردولتی در بازار بورس و غیر آن باید با هم رقابت کنند و داور و نافع این رقابت وزارت نیرو است؛ نیروگاه‌های غیردولتی از پیش بازنده این رقابت هستند چرا که بخش غیردولتی باید به‌گونه‌ای برق را بفروشد که سودی برای سهامدارانش رقم بزند، اما نیروگاه‌های دولتی چنین رویکردی ندارند.

وی ادامه داد: وزارت نیرو هم تولیدکننده ۳۳ درصد برق کشور و هم خریدار ۶۷ درصد برق تولید توسط نیروگاه‌های غیردولتی و هم رگولاتور و هم سیاست‌گذار برق است و تا زمانی که وزارت نیرو تصدی‌گری در امور برق و واسطه گری در خرید و فروش برق را کنار نگذارد، رفع ناترازی برق یک رویا خواهد بود.

رییس هیات مدیره سندیکای تولیدکننده برق خاطرنشان کرد: درحالی که برق را با نرخ متوسط ۱۲۰ تومان در هر کیلووات از نیروگاه‌های خصوصی می‌خرند، توانیر همین برق را با نرخ ۱۸۰۰ تومان به صنایع، با نرخ ۱۵۰۰ تومان به مشترکان پرمصرف و ۱۰۰۰ تومان به مشترکان تجاری می‌فروشد.

تقی‌زاده با بیان اینکه "اگر تولیدکننده غیردولتی برق مستقیما بتواند به صنایع به عنوان مصرف‌کننده وصل شود، بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد"، گفت: توانیر اجازه نمی‌دهد که ما مستقیما بتوانیم برقمان را به مصرف کننده بفروشیم و بحث بازار بورس هم یک کاریکاتور است؛ چرا که در سازوکار بازار بورس، نباید سقف قیمتی داشته باشد.

وی افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه قرار بود ۲۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید احداث شود که حتی یک‌مگاوات هم نیروگاه جدید توسط بخش غیردولتی احداث نشد و وزارت نیرو و دولت هم که برای احداث نیروگاه، منع قانونی داشتند.

رییس هیات مدیره سندیکای تولیدکننده برق تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه قرار است ظرفیت اسمی تولید برق از ۹۳ هزار مگاوات فعلی به ۱۲۴ هزار مگاوات برسد؛ یعنی بیش از ۳۱ هزار مگاوات نیروگاه جدید احداث شود که حدود ۱۰ هزار مگاوات آن نیروگاه تجدیدپذیر و ۲۱ هزار مگاوات آن نیروگاه حرارتی است که از این رقم، در صورت تحقق، فقط ۲۲ هزار مگاوات توان عملی می‌توان ایجاد کرد.

وی ادامه داد: به‌فرض تحقق احداث ۳۱ هزار مگاوات نیروگاه جدید در طول ۵ سال اجرای برنامه هفتم توسعه، باز هم ناترازی برق رفع نخواهد شد چرا که سالانه با افزایش حداقل ۵ درصدی متوسط نیاز برق در کشور مواجه‌ایم که این به معنای نیاز افزایش ۴۵۰۰ مگاواتی سالانه ظرفیت تولید برق است؛ همچنین برای رفع ناترازی ۱۵ هزار مگاواتی، نیاز به سالانه احداث ۲۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید داریم که در مجموع نیاز سالانه احداث نیروگاه جدید برای رفع ناترازی برق به ۷ هزار مگاوات و در طول برنامه هفتم توسعه به ۳۵ هزار مگاوات می‌رسد.

تقی‌زاده خاطرنشان کرد: برای احداث ۳۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید در طول برنامه هفتم توسعه که نتیجه آن رفع ناترازی برق باشد، نیاز به ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داریم که برای تأمین این سرمایه؛ علاوه بر رفع مشکلات ارائه تسهیلات از صندوق توسعه ملی به بخش خصوصی، باید برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایجاد جذابیت کرد.

وی افزود: در طول سال ۱۴۰۲ میزان عدم‌النفع صنایع از قطعی برق ۱۰۰ همت بود که این رقم در سال ۱۴۰۳ به ۱۵۰ همت خواهد رسید، درواقع میزان عدم‌النفع صنایع معادل هزینه ساخت ۱۰ نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی است.

رییس هیات مدیره سندیکای تولیدکننده برق اذعان داشت: امروز بخش خصوی سرکوب شده، هیچ‌انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری مجدد ندارد، تنها راه این است که بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری انگیزه پیدا کند و باید مسیر ۱۰ سال گذشته را برعکس کنیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده
ریل نجات صنعت
با حضور کارشناسان بررسی شد: دولت چهاردهم چه سیاستی را در حوزه صنعت باید در پیش بگیرد؟

ریل نجات صنعت