تاریخ: ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۲۲
بازدید: ۳۵
کد خبر: ۳۴۶۶۹۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معادن کهگیلویه و بویراحمد؛ گنج پنهان و پیوند نخورده با اقتصاد مردم

معادن کهگیلویه و بویراحمد؛ گنج پنهان و پیوند نخورده با اقتصاد مردم
‌می‌متالز - کهگیلویه و بویراحمد را سرزمین گنج‌ها و رنج‌ها می‌نامند؛ این خطه پر ظرفیت، با استعداد و غنی از داشته‌های متعدد در حوزه‌های گوناگون آب، خاک، طبیعت بکر، کشاورزی و صنایع نفت و گاز و کشاورزی، اما همچنان از محرومیت‌های عمیق تاریخی و توسعه نیافتگی رنج می‌برد و بی گمان معادن نیز گنجی پنهان و یکی از ظرفیت‌های مهم و البته از حلقه‌های مفقوده در توسعه و شکوفایی اقتصادی مردم محسوب می‌شود.

به گزارش می‌متالز، فقر، بیکاری، و کمبود زیرساخت‌ها مردم در سایه همین معادن بر زندگی مردم استان سایه افکنده و وجود این معادن آنچنان گره گشایی از مشکلات مردم نکرده است.

نرخ بیکاری در این استان در سال‌های اخیر بیش از ۱۰ درصد بوده است و این امر باعث شده است که بخشی از مردم این استان از فرصت‌های شغلی محروم شوند و با فقر و مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم کنند.

این معادن می‌تواند فرصتی ارزشمند برای توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی در استان باشد و به افزایش درآمد‌های استان از محل صادرات مواد معدنی کمک کنند و زمینه را برای ایجاد اشتغال جدید در بخش معدن فراهم کنند.

توجه ویژه دولت و سرمایه‌گذاری مناسب در بخش معادن این مناطق می‌تواند مرهمی بر زخم‌های کهنه توسعه نیافتگی و انبوه مشکلات به ویژه در زمینه کاهش معضل بیکاری باشد.

بر اساس آخرین آمار‌ها شمار پروانه‌های بهره‌برداری معادن در استان کهگیلویه و بویراحمد ۸۱فقره است که ۴۳ معدن فعال، ۳۴ معدن غیرفعال و چهار معدن در حال تجهیز است و فعال‌ترین معادن استان سیمان، گچ، بوکسیت، فسفات و شن و ماسه است که اغلب در مناطق محروم استان هم واقع شده اند.

پرهیز از خام‌فروشی اولویت نخست صمت است

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: استان ظرفیت‌های بسیاری در زمینه مواد معدنی همچون بوکسیت، فسفات و سلستینو نظرات و موارد دیگر دارد و پرهیز از خام‌فروشی اولویت این اداره کل و استاندار استان است.

امیر تیمور موسویان عنوان کرد: هم اینک فرآوری معادن در دست اجراست که از جمله آن‌ها معدن بوکسیت چرام بوده است و در کمتر از ۲۴ ساعت پروانه کارخانه خردایش صادر شد و این کارخانه با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال در حال بهره‌برداری است.

وی تاکید کرد: معدن فسفات چرام یکی از بزرگترین معادن فسفات خاورمیانه است که بر اساس برآورد‌ها با بهره‌برداری اولیه از این معدن برای ۶۰۰ نفر و در دراز مدت یک هزار و ۲۰۰ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد می‌شود.

موسویان ادامه داد: باید روی معادن فرآوری صورت گیرد و ایجاد کارخانه در کنار معادن نیاز به سرمایه گذار و توجیه اقتصادی معادن دارد به گونه‌ای که برخی معادن در شهرستان‌های استان توجیه اقتصادی ندارند.

نبود نقدینگی و تجهیزات معدنی مشکل پیش روی معادن استان

معاون امور صنایع و معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: تعداد کل پروانه‌های بهره‌برداری معادن استان ۸۱ فقره است که ۴۳ معدن با ذخیره قطعی یک هزار و ۴۳۰ میلیون تن و اشتغال ۴۴۷ نفر و سرمایه‌گذاری ۲۷۴ میلیارد ریال فعال است.

علی حیدری افزود: ۳۴ معدن با ذخیره قطعی ۲۴۶ میلیون تن و اشتغال ۳۶۲ نفر و سرمایه‌گذاری ۹۴۷ میلیارد ریال غیرفعال و چهار معدن در حال تجهیز است.

وی تاکید کرد: کل ذخیره معادن استان بیش از پنج میلیون تن است و ۲۷ معدن در استان قابلیت احیا دارند که ۲ مشکل اصلی پیش روی این معادن نقدینگی و نبود تجهیزات معدنی است.

کشف معدن مس در کهگیلویه و بویراحمد

وی ظرفیت معدن مس «خونگاه» در شهرستان دنا در منطقه حفاظت شده را بدون استفاده عنوان کرد و گفت: امید است منابع طبیعی و محیط زیست تعامل و همکاری جهت استفاده درست داشته باشند.

معاون امور صنایع و معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: این معدن در شهرستان دنا کشف شده و طبق پیش بینی عیار این معدن کم است و بخشی از آن در محدوده ممنوعه زیست محیطی قرار گرفته است.

حیدری بیان کرد: ایدرو و امیدرو به دنبال بهره‌برداری از این معدن هستند، اما هنوز مشکل رفع نشده، زیرا هنوز سازمان محیط زیست کشور مجوز بهره‌برداری صادر نکرده است.

وصول حقوق دولتی معادن کهگیلویه و بویراحمد ۷۰ درصد افزایش یافت

معاون امور صنایع و معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: ۶۷ میلیارد تومان وصول حقوق دولتی در حوزه صنعت، معدن و تجارت استان داشته‌ایم که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۷۰ درصد داشت.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰، در مجموع بیش از ۲۴ میلیارد و ۴۰۳ میلیون ریال حقوق دولتی از بهره‌برداران معادن و دارندگان مجوز‌های برداشت موقت مواد معدنی در این استان وصول شد.

حیدری عنوان کرد: در سه ماهه امسال ۲۵ میلیارد ریال وصول حقوق دولتی وجود داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

وی علت این افزایش را ناشی از ساماندهی برداشت‌های مواد معدنی، وصول مطالبات معوق و فعالیت‌های استخراجی معدنکاران و صنایع معدنی در سطح استان عنوان کرد.

کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران جزو مناطق حوزه زاگرس و از نظر معادن در حوزه رسوبی غیر فلزی قرار دارد هر چند این استان از نظر معادن جزو مناطق بسیار غنی کشور محسوب نمی‌شود، اما پتانسیل‌های خوبی برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در این حوزه دارد.

عمده مواد معدنی استان مواد اولیه سیمان، گچ، آهک، سنگ لاشه، مالون، مرمریت، بوکسیت، فسفات، سلستین، مارن و دیگر موارد است.

نخستین ذخیره معدنی نیترات کشور در بخش دیشموک کهگیلویه و بویراحمد واقع شده که یکی از طرح‌های آینده دار است، اما هنوز اقدام قابل توجهی در این منطقه انجام نشده است.

نهایی شدن فعالیت معدن نیترات دیشموک می‌تواند این بخش را به قطب صنعت استان کهگیلویه و بویراحمد تبدیل کند.

این استان دارای ظرفیت‌های بزرگ خدادادی در بخش‌های مختلف از جمله معادن، نفت و گاز، کشاورزی است، اما درصد زیادی از مردم این منطقه بیکار هستند.

سرعت بخشی به طرح‌های معدنی در استان و برنامه‌ریزی در زمینه اکتشافات معدنی و جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی در استان تولید و ایجاد اشتغال پایدار کمک فراوانی خواهد کرد.

عمده معادن استان شامل سیمان، مرمریت، آهک، گچ، سنگ لاشه، مارن، شن، ماسه، فسفات، بوکسیت و سلستین است

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) کهگیلویه و بویراحمد

عناوین برگزیده