تاریخ: ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۰۳
بازدید: ۲۵
کد خبر: ۳۴۷۳۰۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بهای فلز سرخ به کمترین سطح طی چهار ماه اخیر رسید

رکوردشکنی رکود مس

رکوردشکنی رکود مس
‌می‌متالز - بهای فلز سرخ در معاملات هفته گذشته، به کمترین سطح طی چهارماه اخیر رسیده بود و دیروز (۲۹ ژوئیه) مجددا کاهش یافت. بر اساس گزارش منابع خبری و تحلیلی جهانی، رکوردشکنی جدید قیمتی در بازار معاملات فلز سرخ در شرایطی رخ داده است که تقاضا برای این فلز پرکاربرد صنعتی، در وضعیت رکود شدید قرار دارد.

رکوردشکنی رکود مس

به گزارش می‌متالز، افت تقاضای مس از سوی مصرف‌کننده و مشتری اصلی این محصول (چین) و عدم‌ارائه سیاست‌های اثربخش برای خروج این کشور از تنگنا‌های اقتصادی ناشی از رکود مسکن و ساخت‌وساز، از مهم‌ترین دلایل این افت قیمتی در هفته‌ها و روز‌های اخیر است. پیش از این نیز برخی منابع خبری و تحلیلگران بازار فلزات، از تغییر رویکرد چین در استفاده از مس به‌عنوان یکی دیگر از دلایل کاهش تقاضای فلز سرخ یاد کردند. پیش‌تر اعلام شد، تغییر رویکرد چین به‌عنوان یکی از خریداران بزرگ مس، گمانه زنی‌ها درباره احتمال جایگزینی آلومینیوم با مس را در برخی از صنایع تقویت کرده است. براساس گزارش ها، برخی از شرکت‌های بزرگ چینی، خرید سیم مسی را در سال‌جاری کاهش داده و در عین حال برای آن یک جایگزین ارزان‌تر به لحاظ قیمتی پیدا کرده و خرید سیم‌های آلومینیومی را برای مصارف صنعتی خود افزایش داده‌اند. این تغییر رویکرد بعد از آنکه در ماه مه، بازار جهانی مس، یک قله جدید قیمتی را تجربه کرد و سپس وارد دوره تازه‌ای از فرود قیمتی شد، بیش از پیش رصد شد.

برخی تحلیلگران این موضوع را واکنشی طبیعی به افزایش قیمت مس عنوان کردند. با این حال، هنوز این سوال وجود دارد که آیا این موضوع می‌تواند سرآغاز جدیدی برای بازار مصرف فلز سرخ و تحولات قیمتی پیش روی آن در آینده باشد؟ گروهی معتقدند این واکنش‌ها و جایگزینی‌ها تهدید جدی برای بازار مس در بلندمدت نخواهد بود؛ هرچند در کوتاه‌مدت و میان‌مدت ممکن است بازار تقاضای مس و در نتیجه نوسانات قیمتی این فلز صنعتی را تحت‌تاثیر قرار دهد. با این حال، تقاضای ضعیف برای خرید مس در بازار جهانی، در کنار عرضه بالاتر به دلیل افزایش ذخایر جهانی فلز سرخ، دو علت مهمی است که طی یک‌ ماه گذشته، به نزول قیمتی این فلز پرکاربرد صنعتی منجر شد. به‌طوری که داده‌ها نشان می‌دهد در حالی که تقاضا برای مس در سطح پایین قرار دارد، موجودی مس در انبار‌های تحت نظارت بورس فلزات لندن (LME، Comex) و بورس شانگهای در ژوئیه ۲۰۲۴ افزایش یافته است.

آخرین تغییرات قیمت فلز سرخ

بررسی داده‌های وب‌سایت خبری و تحلیلی trading economics مربوط به آخرین وضعیت جهانی بازار معاملات مس نشان می‌دهد که بهای مس، در معاملات آتی، در روز‌های پایانی ژوئیه روند نزولی را طی کرده است؛ از جمله دیروز، ۲۹ ژوئیه، به سطح ۴.۱ دلار در هر پوند کاهش یافته و رکود شدید اخیر در بازار تقاضا، قیمت فلز سرخ را به کمترین میزان در نزدیک به چهارماه گذشته رسانده است؛ این موضوع به معنای ثبت رکورد جدید کاهش قیمت مس بعد از قله زنی اخیر بهای فلز سرخ در ماه مه ۲۰۲۴ است. براساس این گزارش، نگرانی‌های فزاینده درباره افت بیشتر تقاضا برای مس از سوی مصرف‌کننده اصلی این فلز صنعتی (چین) چشم‌انداز قیمتی مس را تحت‌تاثیر قرار داده است. برخلاف آنچه انتظار می‌رفت، دولت چین در سومین نشست سیاستگذاری اقتصادی حزب کمونیست، موسوم به پلنوم سوم که اخیرا برگزار شد، از ارائه محرکی جدی و موثر برای هدف قرار دادن و کاهش عمق رکود تهاجمی در بزرگ‌ترین بخش تولید جهان خودداری کرد. سیاست‌های ارائه‌شده از سوی چین در پلنوم سوم، بار دیگر، عملا تکرار‌کننده اولویت این کشور برای کاهش تمرکز و وابستگی اقتصاد این کشور به ساخت وساز و توجه بیشتر به فناوری‌های پیشرفته و انرژی‌های جدید بود.

شرایط اخیر اقتصاد چین و فقدان حمایت اقتصادی، بازار‌ها را به فروش دارایی‌ها و قرارداد‌های فلزات اساسی سوق داده و بانک خلق چین (PBoC) را مجبور به کاهش فوق العاده نرخ در روز‌های اخیر کرد. با این حال، تحلیل‌ها نشان می‌دهد نظریه نزول قیمتی مس در بلندمدت چندان قوی نیست؛ چرا که هم اکنون به دلیل کاهش تقاضا، عرضه فلز سرخ در وضعیت مطلوبی قرار دارد؛ اما براساس یک نظریه، به دلیل تغییر و تحولات قابل انتظار در برخی از صنایع، از جمله صنعت خودرو و افزایش تولید و کاربرد خودرو‌های برقی، امکان افزایش بهای فلز سرخ در آینده تحت‌تاثیر رشد تقاضا، دور از ذهن نخواهد بود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده