تاریخ: ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۳۱
بازدید: ۱۹
کد خبر: ۳۴۷۵۴۹
سرویس خبر : انرژی

توافق‌نامه طرح تصفیه پالایش پساب نمک‌زدایی در مناطق نفت‌خیز جنوب امضا شد

توافق‌نامه طرح تصفیه پالایش پساب نمک‌زدایی در مناطق نفت‌خیز جنوب امضا شد
‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از امضای توافق‌نامه طرح تصفیه پالایش پساب نمک‌زدایی با یک شرکت دانش‌بنیان خبر داد.

به گزارش می‌متالز به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، «علیرضا دانشی» در آیین امضای این توافق‌نامه، طرح تصفیه پالایش پساب نمک‌زدایی را یکی از پروژه‌های مهم محیط‌زیستی برشمرد و بیان کرد: با این اقدام، فعالیت‌های ویژه شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری در یک‌ سال و نیم گذشته به ثمر رسید و به امضای این قرارداد منجر شد.

وی با بیان اینکه طرح تصفیه پالایش نمک‌زدایی سبب تسهیل‌گری در روند فرآیندهای اجرایی کار شرکت خواهد شد، تصریح کرد: این حرکت به‌عنوان گامی اساسی همسو با اهداف سند هفتم توسعه انجام شد و با اجرای آن، آب‌های پساب با فناوری نوآورانه، مبتکرانه و خلاقانه از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان، بار دیگر در عرصه صنعت بازچرخانی می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب افزود: طرح تصفیه پالایش پساب نمک‌زدایی، سبب خلق ثروت از آب‌های مازاد پساب می‌شود. شرکت دانش‌بنیان در این طرح با ابتکارعملی تازه از سوی سرمایه‌گذار خارج از سازمان، اقدامی ویژه را انجام می‌دهد و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز متعهد می‌شود آب مازاد را به این شرکت تحویل دهد و در قبال آن آب شیرین را برای استفاده در صنعت دریافت کند.

دانشی ادامه داد: یکی از اقدام‌ها برای معضل پساب‌های صنعتی، طرح تصفیه پالایش پساب نمک‌زدایی به‌عنوان اقدامی جهادی بود که در مجموعه مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری انجام شد. این کار برای نخستین بار در کشور انجام می‌شود و یکی از الزام‌های ویژه سند هفتم توسعه درباره بازچرخانی آب‌های صنعتی است که ۱۱ مزیت ویژه دارد.

جواد تقی‌زاده، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری هم در سخنانی گفت: واحدهای نمک‌زدایی موجود در مناطق نفت‌خیز جنوب بیش از ۵۰ سال قدمت دارند و از همان ابتدا مساله پساب به دلیل موضوع‌های زیست‌محیطی، اهمیت ویژه‌ای در صنعت داشت، به همین دلیل در مناطق نفت‌خیز جنوب این اهتمام وجود داشت تا تصمیم عاجلی دراین‌باره گرفته شود.

وی با اشاره به خروجی این فرایند افزود: شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری، مساله پساب در صنعت را به‌عنوان بحران و معضل با شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح کرد و به این منظور کارخانه‌ای با ۱۰ واحد طراحی شد تا پساب ناشی از نمک‌زدایی را تصفیه و از آن تولید ثروت کند.

بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه آب همراه نفت، دارای نمک و دیگر ناخالصی‌های مضر است، وجود واحدهای نمک‌زدایی در کنار واحدهای بهره‌بردار از ملزومات این صنعت به‌ شمار می‌رود.

جداسازی آب همراه نفت خام (شوری) به روش مرکب انجام می‌شود که شامل روش ثقلی، شیمیایی، الکتریکی (برقی) و گرمایی است، ازاین‌رو در مرکز تحقیقات و پژوهش شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری برای حل معضل پساب‌ واحدهای نمک‌زدایی کارگروهی متشکل از نخبگان علمی و فناور به‌ کار گرفته شده‌اند و ایجاد واحد نمک‌زدایی مارون ۲ در این کارگروه تصویب شد.

نگاه کلان به منافع ملی، نگاه کلان به امنیت ملی و موارد ذیل آن، نگاه کلان به مسائل محیط‌زیستی و گشودن پنجره اقتصادی از مواردی بود که با این اقدام در نظر گرفته شد.

منبع: شانا

عناوین برگزیده